Reklama

Sú batérie elektromobilov hrozbou pre planétu?

Števo Porubský

Dnes je 23. apríl, vo svete známy aj ako Deň Zeme. Rozhodli sme sa preto pozrieť na jednu z aktuálnych tém a nekonečných otázok okolo elektromobilov – sú ich batérie hrozbou pre planétu Zem?

Už na úvod je nutné povedať, že elektromobily nevyužívajú klasické autobatérie z olova ako ich poznáme dlhé desaťročia, ale moderné Li-Ion batérie. Ani ich životnosť nie je tak krátka ako životnosť týchto akumulátorov. Li-Ion batérie sú niečo celkom iné.

Hoci v ideálnom svete by sme mohli mať už dávno niektorý z mnohých typov nových batérií, ktoré obsahujú menej cenného lítia, ktoré je navyše ťažené veľmi „špinavo“, aktuálne nič lepšie ako Li-Ion batérie k dispozícii nemáme a je jedno či ide o batérie vo forme valcov alebo kvádrov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vedeli ste, že na výrobu 64 kWh batérie pre Tesla Model 3 je potrebné necelých 4 000 litov vody? To je asi toľko, koľko potrebujeme na jeden 250-gramový steak!

Žiaľ, má aj to tienisté stránky. Obrovské množstvo kobaltu pochádza z Demokratickej republiky Kongo, kde baníci, a často aj deti, pracujú v otrockých podmienkach.

Pozrime sa teda na batérie z elektromobilov zo širšej perspektívy, nie iba dvoch extrémov. Napríklad štandardy na recykláciu batérií tu pritom máme už od roku 2020, v minulom roku boli zas predstavené nové pravidlá pre batérie v Európe. Hlavne čo sa týka životného cyklu a recyklácie.

Také Nórsko dokáže zrecyklovať všetky batérie v krajine. Už minulý rok tam postavili závod na recykláciu 25 000 batérií ročne, ktorý dokáže zhodnotiť až 95 % materiálov z týchto batérií.

Pozrite si

Ako vyzerá servis batérií a čo s tými starými? Renault nám odhrnul oponu

S rovnakou účinnosťou recyklácie prišiel tento rok aj bývalý spoluzakladadeľ Tesly. Ten, mimochodom, batérie recykluje bezplatne. Niet sa ale veľmi čomu čudovať, keď z nich dokáže vyťažiť veľmi cenné materiály, vrátane lítia a kobaltu.

Na 95 % účinnosti v recyklácii sú aj Švédi, presnejšie spoločnosť Northvolt. Spoločnosti sa darí v rámci recyklácie použitých článkov zrecyklovať až 95 % vzácnych kovov, z ktorých dokáže vyrábať nové batérie s rovnakou čistotou!

Rovnako sa chystá obria recyklácia batérií aj vo Francúzsku, kde vzniká projekt ReLieVE. Volkswagen pritom už roku 2021 dokáže recyklovať batérie (a aj to robí vo svojom závode) s 90 % výťažnosťou. Najväčší producent elektromobilov na svete, Tesla, dokáže recyklovať batérie s 92 % účinnosťou. Tesla je na tom teda o čosi lepšie, hoci dnes toto číslo môže byť už zas niekde inde.

Na recykláciu batérií vzniká aj linka od čínskeho CATL, ktorý dodáva batérie pre Teslu. Výrobca batérií do nej dá 5 miliárd dolárov. Medzi ďalšími automobilkami, ktoré budujú svoje recyklačné závody patrí aj Daimler. Tento rok by mal spustiť svoj pilotný recyklačný závod na 2500 ton batérií ročne.

Aj BMW chystá recykláciu starých batérií, no zatiaľ iba v Číne. Pokiaľ to bude možné, vzácne materiály ako kobalt, nikel či lítium budú použité sa na výrobu ďalších batérií. Výrobca uvádza, že tento proces pomáha k zníženiu emisií pri výrobe batérií až o 70 %. Aj slovenský InoBat chce svoje batérie do elektromobilov plne recyklovať.

Pozrite si

Elektromobilita si vyžiada stovky nových baní. Nielen na lítium

Spoločnosti Fortum, BASF a niklová rafinéria Nornickel podpísali dohodu o zámere vybudovať klaster na recykláciu batérií do automobilov vo fínskom Harjavalte. Cieľom je vyvinúť úspešný cyklus „uzavretej slučky“.

Obsah pokračuje pod reklamou

Toršku inak sa na to pozerá juhokórejská Kia, ktorej európska pobočka sa spojila s nemeckou železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn (DB), aby využili použité lítium-iónové batérie na skladovanie energie. Aj Toyota našla už pred rokmi schodné riešenie, ako sa s vyradenými batériami z elektromobilov a hybridov rozumne vysporiadať. Rovnako tak efektívne recykluje batérie aj Mitsubishi.

Faktom teda ostáva, že batérie elektromobilov sú výrazne ekologickejšie ako spaľovanie ropy. A hoci nie sú celkom ekologické, vďaka ich veľmi dobrej recyklácii nemusíme ťažiť toľko vzácnych surovín.

Pozrite si

Kúpil som elektromobil, kedy sa mi vráti jeho mega preplatenie?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.