Reklama

Batérie EÚ sa stanú „najzelenšími“ na svete

Zdroj | IamRenew
Juraj Procházka
Zdroj | IamRenew
Zdroj | IamRenew

Európa chce konkurovať vo výrobe batérií gigantom z Ázie a USA, zároveň sa batérie vyrobené v Európe podľa nových pravidiel, na ktorých sa 9. decembra dohodli zákonodarcovia EÚ, stanú najudržateľnejšími na svete.

V súčasnosti sú lídrami vo výrobe batérií Čína, Japonsko a Južná Kórea, vďaka čomu je Ázia rozhodujúcim dodávateľom batérií pre elektromobily. Európa figuruje za severnou Amerikou až na treťom mieste.

Pozrite si

Pre bezpečné elektromobily: VW má „mučiareň batérií“ za 22 miliónov dolárov

Obsah pokračuje pod reklamou

Nové nariadenie o batériách má pomôcť EÚ splniť jej ekologické ciele, ale zároveň má za cieľ posilniť konkurencieschopnosť európskych producentov voči batériovým gigantom v Ázii a Spojených štátoch. Prvý cieľ je chvályhodný, druhý je otázny.

Novo dohodnuté pravidlá sa budú týkať celého životného cyklu batérie, od ťažby surovín, cez priemyselnú výrobu, až po likvidáciu po skončení životnosti a recykláciu materiálov. Takýto prístup upokojí mnohých skeptikov voči elektromobilite, ktorým vadí súčasná nejasnosť ohľadom likvidácie batérií po životnosti. Iste, po demontovaní z elektroáut sa staré batérie ešte dajú niekoľko rokov využívať v energetických úložiskách, ale ich životná čiara sa aj tam nakoniec skončí a bude ich potrebné zlikvidovať.

Nariadenie sa bude vzťahovať na všetky batérie predávané v EÚ: od prenosných batérií v elektronických zariadeniach, cez batérie elektrických vozidiel, až po batérie používané v e-kolobežkách a e-bicykloch.

Podľa pravidiel sa bude od batérií elektromobilov, e-skútrov a väčších priemyselných batérií vyžadovať „vyhlásenie o uhlíkovej stope“, v ktorom sa uvádza množstvo uhlíka spotrebovaného pri ich výrobe. Pre bežného spotrebiteľa toto pravidlo nemá prakticky žiadny význam. Oveľa dôležitejšie je nariadenie, že prenosné batérie musia byť ľahko vyberateľné a vymeniteľné. Takému konštrukčnému riešeniu sa niektorí výrobcovia, nielen Apple, vyhýbali. Pre spotrebiteľa bolo potom pri slabej batérii jednoduchšie kúpiť napríklad nový smartfón, než investovať do novej batérie a do servisu.

Batérie budú mať QR kódy, odkazujúce na informácie o ich kapacite, výkone, trvanlivosti a chemickom zložení, čo tiež nie je zlý nápad..

Zdroj | University of Maryland

Dodržiavanie ekologických výrobných kritérií EÚ bude podmienkou predaja batérie v rámci EÚ. Otázkou je, či v situácii, keď dopyt prevyšuje ponuku, nepresmerujú ázijskí výrobcovia svoje dodávky batérií radšej na liberálnejšie trhy a nespôsobí to ich nedostatok v EÚ. Predpokladá sa totiž, že do roku 2030 bude potreba batérií v EÚ 14-krát väčšia ako dnes.

K reštrikciám, ktoré z hľadiska životného prostredia hodnotíme kladne, patrí „politika povinnej starostlivosti“, ktorá rieši zneužívanie pri dodávkach surovín a budú ju musieť výrobcovia batérií akceptovať. Nebudú môcť napríklad nakupovať suroviny pochádzajúce od spoločností využívajúcich otrockú, alebo detskú prácu, čo je napríklad prípad Konžskej demokratickej republiky pri baniach na kobalt.

Pozrite si

Elektromobilita si vyžiada stovky nových baní. Nielen na lítium

EÚ tiež zvýšila ciele v oblasti zberu a recyklácie, aby sa znížila potreba dovozu surovín.

Nové batérie budú musieť obsahovať určité percento recyklovaných materiálov: 16 % v prípade kobaltu, 85 % olova, 6 % lítia a 6 % niklu. Ciele zberu prenosných batérií sa zvýšia zo 45 % v roku 2023 na 73 % do roku 2030. Pre elektromobily je sadzba stanovená na 100 %.

Finálnu podobu nariadenia spoznáme potom, čo ho schváli europarlament a Rada Európy. Pre ekológiu bude určite prínosom, v rámci trhových mechanizmov však existujú určité riziká.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.