TECH ECO
Spoločnosť GIB EnergyX Slovakia dostala stavebné povolenie na prvú fázu projektu gigafabriky batérií v Šuranoch. Povolenie zahŕňa výstavbu výrobných hál, skladov, trafostaníc a ďalších objektov, pričom prototypová výroba má dosiahnuť kapacitu do 1 GWh. Plná prevádzka 20 GWh bude možná až po schválení v rámci tzv. veľkej EIA, ktorá sa posudzuje v samostatnom povoľovacom procese.
Kalifornský školský obvod Fremont Unified School District spustil jeden z najpokročilejších V2G (vozidiel‑k‑sieti) projektov s elektrickými školskými autobusmi. V spolupráci s PG&E a The Mobility House vybavil 14 e‑busov invertorovými nabíjačkami, ktoré umožňujú spätné odovzdávanie energie do elektrickej siete počas špičky. Inteligentné riadenie nabíjania zabezpečuje platforma ChargePilot.
Google bude mať svoj vlastnú jadrovú elektráreň. V Oak Ridge (USA, štát Tennessee) postaví malú modulárnu jadrovú elektráreň (SMR), ktorá by mala začať dodávať energiu pre dátové centrá spoločnosti už v roku 2030. Projekt v spolupráci s Kairos Power a Tennessee Valley Authority (TVA) predstavuje prvú dohodu o odbere energie z generácie IV reaktorov v USA a má podporiť prechod na čistú energiu pre vysoko náročný AI výkon.
Kia podrobila svoj elektrický sedan EV4 extrémnemu testu na Nürburgringu. Auto absolvovalo neuveriteľných 10 000 km pri takmer nepretržitom výkone 90 – 95 %, pričom batéria bola dobíjaná cez DC konektory. Napriek tomu si zachovala 95 % zdravie po ekvivalentných 250 000 km použitia. Test potvrdil výnimočnú odolnosť a spoľahlivosť batériovej technológie EV4. Elektromobil prešiel Nürburgring takmer 480-krát.
Spoločnosť Skydweller Aero predviedla svoj gigantický solárny dron s rozpätím 72 metrov, teda širším ako Boeing 747. Podarilo sa mu ostať vo vzduchu celé tri dni bez nabíjania. Zariadenie využíva 17 000 solárnych článkov na napájanie motorov a dobíjanie batérií cez noc. Testy na pobreží Mississippi potvrdili schopnosť takmer nepretržitého letu založeného na slnečnej energii. Video je z testu z minulého roka.