Reklama

ReLieVe plánuje založiť prvé európske centrá na recykláciu batérií

Zdroj | ReLieVe
Igor Neštrák
Zdroj | ReLieVe
Zdroj | ReLieVe

Prechod automobilového priemyslu na batériové elektromobily prináša dva zásadné problémy súvisiace s batériami. Prvým je ťažba surovín na výrobu veľkých lítium-iónových batérií a tým druhým je likvidácia a recyklácia batérií, keď už doslúžia. 

Pre francúzsku nadnárodnú banskú a hutnícku spoločnosť Eramet to predstavuje príležitosť, ako centralizovať výrobu batérií v Európe. V súčasnosti korporácie ťažia potrebné zdroje na výrobu batérií mimo hraníc Európy. 

Eramet sa spojil s francúzskou energetickou spoločnosťou SUEZ, inžinierskou univerzitou Chimie ParisTech a Nórskou univerzitou pre vedu a technológiu, aby vytvorili projekt ReLieVE, ktorého cieľom je recyklácia batérií z elektromobilov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Testovacia prevádzka bola spustená v januári 2020, pričom spoločnosť Eramet navrhla proces recyklácie, spoločnosť SUEZ zabezpečila zber a demontáž batérií a dve univerzity poskytovali akademickú podporu. Rozpočet projektu vo výške 4,7 milióna € zo 60 percent poskytol EIT RawMaterials, orgán Európskej únie.

Úspešné laboratórne testy sa podarilo zrealizovať v decembri 2021. ReLieVe získaval nikel, kobalt, lítium a mangán s veľmi vysokou úrovňou účinnosti. Počas recyklačného procesu sa podarilo dosiahnuť veľmi vysokú účinnosť s takmer nulovou stratou opätovného získavania materiálu.

Eramet dúfa, že zachová fyzikálne a chemické vlastnosti kovov opätovne použitých v nových lítium-iónových batériových katódach. Dosiahnuté výsledky ReLieVe ocenila Európska únia, ktorá nedávno udelila na projekt dotáciu 70 miliónov €.

Spoločnosť pracuje na vylepšení procesov, úplne spustenie recyklácie ja naplánované na leto 2023. Zároveň pripravuje plány na zriadenie druhého recyklačného miesta schopného spracovať 200 000 batérií ročne. V súčasnej dobe, v čase nedostatku výrobných surovín na výrobu batérií pre elektromobily úspechy ReLieVe dokazujú, že môžeme opätovne využiť suroviny pre ďalšie generácie elektrických batériových vozidiel.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.