Prechod automobilového priemyslu na batériové elektromobily prináša dva zásadné problémy súvisiace s batériami. Prvým je ťažba surovín na výrobu veľkých lítium-iónových batérií a tým druhým je likvidácia a recyklácia batérií, keď už doslúžia.
Pre francúzsku nadnárodnú banskú a hutnícku spoločnosť Eramet to predstavuje príležitosť, ako centralizovať výrobu batérií v Európe. V súčasnosti korporácie ťažia potrebné zdroje na výrobu batérií mimo hraníc Európy.
Eramet sa spojil s francúzskou energetickou spoločnosťou SUEZ, inžinierskou univerzitou Chimie ParisTech a Nórskou univerzitou pre vedu a technológiu, aby vytvorili projekt ReLieVE, ktorého cieľom je recyklácia batérií z elektromobilov.
Testovacia prevádzka bola spustená v januári 2020, pričom spoločnosť Eramet navrhla proces recyklácie, spoločnosť SUEZ zabezpečila zber a demontáž batérií a dve univerzity poskytovali akademickú podporu. Rozpočet projektu vo výške 4,7 milióna € zo 60 percent poskytol EIT RawMaterials, orgán Európskej únie.
Úspešné laboratórne testy sa podarilo zrealizovať v decembri 2021. ReLieVe získaval nikel, kobalt, lítium a mangán s veľmi vysokou úrovňou účinnosti. Počas recyklačného procesu sa podarilo dosiahnuť veľmi vysokú účinnosť s takmer nulovou stratou opätovného získavania materiálu.
Eramet dúfa, že zachová fyzikálne a chemické vlastnosti kovov opätovne použitých v nových lítium-iónových batériových katódach. Dosiahnuté výsledky ReLieVe ocenila Európska únia, ktorá nedávno udelila na projekt dotáciu 70 miliónov €.
Spoločnosť pracuje na vylepšení procesov, úplne spustenie recyklácie ja naplánované na leto 2023. Zároveň pripravuje plány na zriadenie druhého recyklačného miesta schopného spracovať 200 000 batérií ročne. V súčasnej dobe, v čase nedostatku výrobných surovín na výrobu batérií pre elektromobily úspechy ReLieVe dokazujú, že môžeme opätovne využiť suroviny pre ďalšie generácie elektrických batériových vozidiel.