- #E-mobilita
- 4 min.
- 23.3.2022
Mercedes buduje vlastné recyklačné centrum pre batérie z elektromobilov
Recyklovanie vyslúžilých batérií z elektromobilov je určite jedna z dôležitých tém, na ktoré automobilky v celom kolobehu trvalej udržateľnosti a zníženia emisií rozhodne nezabúdajú. Dôkazom je aj najnovší záväzok automobilky Mercedes-Benz, ktorá už v budúcom roku spustí vlastný pilotný recyklačný závod.
Výrobcovia už pri návrhu nových automobilov musia dôkladne premýšľať nad použitými materiálmi, nakoľko životný cyklus vozidla je veľmi dôležitý. Aj preto sa Mercedes-Benz riadi normou ISO 22 628, aby ich nové osobné motorové vozidlá boli do 85 percent recyklovateľné a do 95 znovu použiteľné.
V tejto súvislosti sa veľmi sledujú práve vysokonapäťové batérie v elektromobiloch a plug-in hybridoch. Čo s použitými batériami skutočne nie je téma, na ktorú by výrobcovia áut zabúdali. Podnikajú všetky kroky k tomu, aby už v praxi nepoužiteľné akumulátorové články bolo možné efektívne recyklovať. Ide o takzvanú látkovú recykláciu použitých surovín akým sú lítium, nikel či kobalt.
Dopad na životné prostredie automobilky sledujú v celom dodávateľskom reťazci, teda už od ťažby potrebných materiálov až po konečnú recykláciu. Mercedes-Benz myslí aj na tento dôležitý krok, ktorý sa rozhodol riešiť vo vlastnej réžii. Na juhu Nemecka budujú vlastný závod na recykláciu lítium-iónových systémov akumulátorov.
Automobilka pre tento účel založila vlastnú spoločnosť LICULAR GmbH, ktorá je stopercentnou dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz. Pri navrhovaní koncepcie, ako aj pri výstavbe zariadení, chcú spolupracovať s technologickým partnerom Primobius, ktorý ako spoločný podnik nemeckej strojárenskej spoločnosti SMS group a austrálskeho projektového vývojára Neometals prinesie potrebné technologické know-how.
Výstavba závodu bude prebiehať v dvoch stupňoch. Do 2023 vznikne prvé zariadenie na mechanické rozoberanie článkov. V druhom stupni, ak pôjde všetko podľa plánov, príde rad aj na hydrometalurgickú prípravu materiálov akumulátorov, ktorá je efektívnejšia s ohľadom na spotrebu materiálov a menej energeticky náročná. Vo finále by tu teda mala byť kompletná recyklačná jednotka, ktorá sa postará o rozoberanie článkov, ich drvenie, sušenie či následnú prípravu materiálov vhodných pre nové akumulátory.
Pilotná fabrika by mala zvládnuť recyklovať 2 500 ton akumulátorových článkov ročne. Celý recyklačný proces je pritom pripravený na získavanie nielen bežne využívaných materiálov ako kobalt, nikel alebo lítium, ale aj grafit. Spätne získané materiály budú dodávané do obehu, čím sa začlenia do výroby viac ako 50 000 akumulátorových modulov pre nové modely elektromobilov Mercedes-EQ.
Zaujímavosťou je, že celý proces recyklácie dokáže získať viac ako 96 percent materiálov pre ich ďalšie použitie v nových batériových článkoch. Životnosť akumulátorov v súčasných elektromobiloch je ale možné počítať aj v desiatkach rokov. Následne, články s citeľnejšou degradáciou nie je nutné hneď recyklovať, nakoľko sa dajú aj ďalej používať v batériových úložiskách fotovoltických elektrární po dobu niekoľkých rokov.
Rovnaký postup aplikuje aj Daimler vo svojej fabrike Factory 56 v Sindelfingene na úschovu prebytočnej energie vyrobenej fotovoltickými panelmi. Celková kapacita úložiska z vyradených batérií je až 1,4 MWh.