Reklama

Noname značky s históriou, alebo viete, že NIO má len 10 rokov?

Zdroj | NIO
Števo Porubský
Zdroj | NIO
Zdroj | NIO

Značka NIO je pre našinca možno stále trochu neznáma, no kto sa aspoň občas obtrie o technologické novinky už o tomto čínskom výrobcovi musel čosi počuť.

Ide o automobilku sídliacu v čínskom Šanghaji, ktorá vznikla len pred 10 rokmi, v novembri 2014 ako NextEV. Až v roku 2016 sa premenovala na NIO, čo nie je skratka ničoho. Jednoducho názov, ako Tesla.

A práve s Teslou má viacero vecí veľmi podobných. Nejde ani tak o dizajn, ako to, ako automobilka začínala. Už od začiatku malo ísť o automobilku vyrábajúcu elektromobily. Prvým elektromobilom bol model EP9, superšport s výkonom 1 MW, teda 1 360 koní. Aj Tesla vyvinula najskôr športový automobil Roadster.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tým sa ale automobilka nepreslávila natoľko, aby bola vnímaná na globálnej úrovni. Hoci výkon 1 MW na rok 2016 bol ohromný a rovnako takmer 430 km dojazdu, no niečo tomu chýbalo. V tom čase totiž novovznikajúce automobilky chŕlili jeden hyperšport za druhým, len aby získali financie od investorov.

NIO sa ale podarilo EP9 aj reálne vyrábať. Dnes ho vlastní 16 šťastlivcov, 6 z nich patrí z zakladajúcim investorom, ktorí si NIO EP9 kúpili za 2,5 milióna dolárov. Ani jedno z EP9 ale nie je „road legal“, teda nesmie na cesty.

To ale nebolo jediné auto, ktoré NIO vyrobilo už v úvode svojej existencie. Model ET mal výrobca dokonca testovať aj na kalifornských cestách, keďže chystal autonómne riadenie tretej úrovne. Dokonca bol aj predstavený koncept vozidla budúcnosti, no dodnes sme sa ničoho podobného nedočkali.

V roku 2017 NIO ukázalo svoj prvý reálny elektromobil pre masy, model ES8. Samozrejme, šlo o SUV, ktoré už v tom čase boli extrémne obľúbené. Už tento model bol vybavený prípravou na autonómnu jazdu, no ani dodnes nebola v automobiloch NIO rozšírená. Unikátom však bola možnosť výmeny batérií v špeciálnych staniciach. To funguje dodnes a veľmi dobre. NIO je dodnes jedinou značkou, ktorá výmenu batérie ponúka.

O rok neskôr NIO ukázalo ďalší model, ES6. Menšie SUV s dojazdom 510 kilometrov zaujalo aj cenou, 45 700 €. Žiaľ, iba na domácom, čínskom trhu.

Popri predstavovaní elektromobilov ale NIO od začiatku budovalo aj desiatky staníc Power Swap na rýchlu výmenu batérií. Aj vďaka nim je možné mať plne nabitý elektromobil za zhruba 3 minúty. Zároveň však spolupracovalo s legendárnym Mobileye. „Nio bude sériovo vyrábať systém pre služby zdieľaných jázd spoločnosti Mobileye a tiež plánuje integrovať túto technológiu do svojich elektrických modelov vozidiel pre spotrebiteľské trhy. Tento variant bude určený spočiatku pre čínsky trh, neskôr má expandovať aj do zahraničia,“ písal pred rokmi kolega.

V roku 2020, iba 2 roky po tom čo NIO vstúpilo na burzu skoro skrachovalo, keď sa jeho akcie prepadli o 62 % oproti IPO. Našťastie sa po pár mesiacoch pozviechalo aj vďaka miliardovým investíciám, vrátane čínskeho mesta Hefei, ktoré kúpilo štvrtinu akcií NIO. Firme sa nakoniec zadarilo a o rok už mala trhovú hodnotu 100 miliárd dolárov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Koncom roka 2020 NIO prekvapilo službou BaaS, Battery as a Service, kedy majitelia elektromobilov vlastne batériu ani nevlastnia, no prenajímajú si ju. Navyše vždy dostanú novú, resp. inú v staniciach Power Swap.

V roku 2021 sme sa dočkali ďalšieho modelu, ET7. Krásny sedan sľuboval 1 000 kilometrov dojazd, no len podľa metodiky NEDC. V základnej verzii ale ponúkal 70 kWh batériu s dojazdom okolo 500 km. Tá stála po prepočte okolo 56 000 €, resp. o 9 000 € menej v prípade využitia Baas za 123 € mesačne.

Koncom roka sme sa však dočkali aj modelu ET5, menší sedan s výbornou výbavou, výkonom i dojazdom. Cena začínala na domácom trhu na sume okolo 45 000 €.

NIO zistilo, že veľký záujem o jeho elektromobily je v globálnom meradle, no voziť autá do Európy z Číny nie je vôbec lacné. V roku 2022 automobilka po rokoch plánovania oznámila, že v susednom Maďarsku otvorí vlastnú fabriku na výrobu elektromobilov a staníc Power Swap.

Automobilka v roku 2022 predstavila aj dve celkom nové SUV, vynovený model ES8 a EC7.

NIO sa v tomto roku súdilo aj s Audi, ktorému sa nepáčili práve názvy modelov ES6 a ES8. Mali vraj pripomínať vozidlá Audi S6 a S8. Audi spor vyhralo.

Rok 2023 patril predstaveniu prvého elektrického kombi s logom NIO. Model ET5 dostal kombi verziu.

No dočkali sme sa aj nového modelu ES6, malého SUV s dojazdom takmer 1 000 km. Model ES6 bol nakoniec premenovaný na EL6. Práve kvôli vyššie spomínanému sporu.

Obsah pokračuje pod reklamou

NIO koncom roka predstavil aj čosi, čo nikto nečakal – svoj vlastný smartfón. Špičkovo vybavený smartfón je výrazne prepojený s elektromobilmi značky, slúži aj ako digitálny kľúč a v modeli ES8 sa z neho môžče stať ďalší displej v stredovej konzole.

Tento rok NIO predstavilo 900 V systém pre elektromobil ET9, vlajkovú loď spoločnosti. Vďaka tomu sa bude schopný nabiť za 5 minút na 240 km jazdy.

Pozrite si

Blíži sa čínska cunami, aliancia BYD, CATL a NIO na výrobu SSB batérií

NIO do roku 2023 predalo okolo 450 000 elektromobilov po celom svete a naďalej rastie. Zároveň rastie aj množstvo výmenných staníc Power Swap. Aktuálne ich má NIO vyše 2 300, hlavne síce v Číne, no niekoľko ich funguje aj Európe.

Prvú takúto stanicu postavila firma ešte v roku 2021! Rovnako by mali stanice vznikať aj v spolupráci s gigantom Shell. NIO má zároveň aj vlastnú sieť nabíjačiek. Tú tvorí vyše 3 600 staníc s vyše 21 000 nabíjačkami. Aj tie sú hlavne v Číne. Značka naďalej rastie a chystá nové modely, z ktorých väčšina bude dostupná aj v Európe. Žiaľ, nie na Slovensku, no v EÚ je možné kúpiť viacero z nových modelov.

Pozrite si

Ktoré čínske elektromobily kúpime už aj v Európe?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.