Čína je pred USA a Nemeckom najväčším trhom s elektromobilmi. A s elektromobilitou akosi prirodzene prichádza aj nasadzovanie tých najpokročilejších asistenčných systémov jazdy. Tie čoskoro, aj vďaka Tesle, BMW, Volvu a ďalším automobilkám, vyústia do plne autonómnych vozidiel.
Zásluhu na tom ale budú mať určite aj čínski výrobcovia. Mobileye, izraelský výrobca senzorov pre automobily, ktorého v roku 2017 za 15,3 miliárd dolárov získal Intel, spolupracuje s čínskou automobilkov Nio na vývoji autonómnych vozidiel.
Čínsky výrobca Nio, už skôr predstavil „superauto“ EP9 a luxusné SUV ES8, ku ktorému koncom minulého roku pridal menší elektrický SUV ES6.
Cieľom „strategickej spolupráce“ spoločností Nio a Mobileye je dodávka áut s vysokou mierou autonómnej jazdy na trh v Číne a na ďalšie „významné trhy“, uvádza portál TechCrunch.
Na základe tejto dohody bude Nio ďalej vyvíjať a vyrábať systém autopilota Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) navrhnutý spoločnosťou Mobileye. Systém s vlastným riadením sa zameria na autonómnu jazdu pre spotrebiteľov, čo znamená, že takéto autá si ľudia budú môcť kúpiť. Je to rozdiel oproti bežnejšiemu prístupu v odvetví vývoja autonómnych vozidiel, pri ktorom sa s nimi ráta len pre služby spojené so zdieľanými jazdami.
Nio bude sériovo vyrábať systém pre služby zdieľaných jázd spoločnosti Mobileye a tiež plánuje integrovať túto technológiu do svojich elektrických modelov vozidiel pre spotrebiteľské trhy. Tento variant bude určený spočiatku pre čínsky trh, neskôr má expandovať aj do zahraničia. Systém autonómneho riadenia bude založený na súprave Mobileye Level 4 AV.
Intel a Mobileye začali testovať autá s autonómnym riadením v Jeruzaleme v máji 2018. Pred rokom Volkswagen Group, Intel Mobileye a Champion Motors uviedli, že v roku 2019 plánujú nasadenie prvej izraelskej služby samojazdiacich zdieľaných áut prostredníctvom spoločného podniku s názvom New Mobility in Israel. Služba sa má začať testovať v Tel Avive ešte v tomto roku a do plnej komercializácie má dospieť v roku 2022.
Čas autonómne jazdiacich áut sa zrejme neúprosne blíži, napriek „pasívnemu odporu“ legislatívcov a ďalších inštitúcií, ktoré nie sú príliš nadšené z lúskania právnických orieškov s tým spojených.