Reklama

Zmení sa letecká doprava? Prichádza Rolls-Royce UltraFan

Zdroj | Rolls-Royce
Juraj Procházka
Zdroj | Rolls-Royce
Zdroj | Rolls-Royce

Znižovanie emisií v leteckej doprave nevedie len cez elektrický pohon – či už z batérií, alebo palivových článkov na vodík.

Rolls-Royce už testoval aj tryskový motor priamo spaľujúci vodík, ale všetky tieto technológie sa v súvislosti s veľkými lietadlami dajú aktuálne považovať za exotickú hudbu budúcnosti.

Pozrite si

Rolls-Royce otestoval prvý vodíkový motor pre tryskáče

Obsah pokračuje pod reklamou

K cieľu však vedú aj realistickejšie riešenia – cez zdokonaľovanie konvenčných pohonov. Rolls-Royce, jeden z najväčších výrobcov leteckých motorov na svete, dokončil prvé pozemné testy svojho obrovského motora UltraFan s priemerom 3,56 m. Pritom tvrdí, že je najmenej o 10 % účinnejší ako Trent XWB (takisto od Rolls-Royce), ktorý je dnes najefektívnejším veľkým aero motorom na svete v prevádzke.

Prvé testy boli vykonané s použitím 100% udržateľného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel, SAF).

Zdroj | Rolls-Royce

V kombinácii s trvalo udržateľnými leteckými palivami budú efektívnejšie motory s plynovou turbínou kľúčom k dosiahnutiu cieľa v podobe čistého lietania do roku 2050, povedal Tufan Erginbilgic, generálny riaditeľ Rolls-Royce.

Napriek obrím rozmerom je UltraFan relatívne ľahký vďaka lopatkám, ktoré z uhlíkového kompozitu spevneného titánom vyrábajú vysoko presné 3D roboty.

Zdroj | Rolls-Royce

Turbíny za hlavnou vrtuľou sú pomerne malé a vytvárajú vysoký obtokový pomer tým, že umožňujú veľkému objemu vzduchu prechádzať priamo cez kompresory zozadu. Tým sa znižuje hlučnosť o pozoruhodných 35%. Planétová prevodovka umožňuje, aby sa hlavná vrtuľa otáčala pomalšie a kompresory zas rýchlejšie, čím sa každý komponent nachádza v optimálnej zóne.

Zdroj | Rolls-Royce

Podľa Rolls-Royce nový motor UltraFan ušetrí leteckým spoločnostiam miliardy dolárov na účtoch za palivo, takže bude určite populárny, keď bude plne certifikovaný. Má to však byť až v 30. rokoch. Úspora nákladov ale nebude jediným prínosom týchto motorov. Zodpovedajúcou mierou sa zníži aj veľkosť uhlíkovej stopy leteckej dopravy, zároveň sa prakticky eliminujú emisie častíc a znížia sa emisie oxidov dusíka NOx približne o 40 %.

Počiatočné testy demonštrátora sa uskutočnili v najväčšom a najinteligentnejšom krytom zariadení na testovanie leteckých motorov na svete – Testbed 80.

Rolls-Royce postavil úplne nové testovacie zariadenie v Derby v Spojenom kráľovstve, špeciálne na splnenie požiadaviek UltraFan – prvého úplne nového dizajnu motora, ktorý spoločnosť musela testovať za približne 54 rokov.

Pozrite si

Vodíkové lietadlo H2FLY vytvorilo výškový rekord

„Demonštrátor UltraFan mení hru,“ uviedol generálny riaditeľ Rolls-Royce Tufan Erginbilgic. „Technológie, ktoré testujeme v rámci tohto programu, majú schopnosť vylepšiť motory dneška, aj motory zajtrajška“.

Táto karbónovo-titánová excelencia sa objaví v lietadlách v nasledujúcom desaťročí. Spolu s ekologicky udržateľným leteckým palivom na báze uhľovodíkov tak môže priniesť leteckú dopravu s menšou „hanbou z lietania“, ktorú dnes pociťujú ekologicky citliví pasažieri.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.