Letecká doprava nie je elektromobilite príliš naklonená preto sa, s výnimkou menších strojov s pomerne krátkym doletom, elektrických lietadiel tak skoro nedočkáme.
Na rozdiel od osobnej cestnej dopravy je však v prípade lietania zaujímavým východiskom vodík. A nemusí to byť len o „vodíkovej elektromobilite“, pri ktorej palivové články z vodíka a kyslíka vyrábajú elektrinu a tá poháňa elektromotory.
Rolls-Royce v spolupráci so spoločnosťou easyJet o čosi priblížil víziu lietadiel bez (škodlivých) emisií, ktoré by sa jedného dňa mohli objaviť aj na diaľkových trasách. Týmto míľnikom bol test moderného prúdového motora využívajúceho vodík ako palivo. Firmy test opísali ako prelomový úspech a dôležitý krok v dekarbonizácii letectva.
Test sa uskutočnil vo vonkajšom testovacom zariadení vojenských lietadiel ministerstva obrany Boscombe Down s použitím upraveného leteckého motora Rolls-Royce AE 2100-A. Zelený vodík pre testy, ktorý sa vyrábal pomocou obnoviteľnej energie z veternej a prílivovej elektrárne v Eday na Orknejských ostrovoch vo Veľkej Británii, dodalo EMEC (Európske morské energetické centrum). Test sa uskutočnil v spolupráci s leteckým dopravcom easyJet, ktorý robí vlastné kroky v oblasti čistého letectva.
Obe spoločnosti sa rozhodli dokázať, že vodík môže bezpečne a efektívne dodávať energiu pre civilné letecké motory a už plánujú druhý súbor testov, ktoré by mali v dlhšom časovom horizonte vyústiť do letových testov.
Aktuálny pozemný test teda neznamená, že klasické prúdové lietadlá prejdú už čoskoro z leteckého benzínu na vodík, ktorý zanecháva splodiny len v podobe vodnej pary. Ide ale o zásadný krok, ktorý potvrdzuje, že nielen elektromotory, ale aj spaľováky môžu fungovať bez uhlíkových emisií.
Zúčastnené strany vidia každopádne dôvod k oslave. Štátny tajomník pre obchodnú, energetickú a priemyselnú stratégiu Grant Shapps povedal: „Spojené kráľovstvo vedie globálny posun k „lietaniu bez hanby“ a test spoločností Rolls-Royce a easyJet je vzrušujúcou ukážkou toho, ako môžu obchodné inovácie zmeniť spôsob, akým žijeme svoj život.“
Za významný míľnik označila test prúdového motora s vodíkovým palivom aj Grazia Vittadini, technologická riaditeľka Rolls-Royce a Johan Lundgren, generálny riaditeľ spoločnosti easyJet. Obe spoločnosti partnerstvo pri vývoji bezemisných leteckých pohonov oznámili len v júli tohto roku, takže prvý úspech na seba nenechal dlho čakať.
Po analýze tohto koncepčného pozemného testu partneri plánujú sériu ďalších pozemných testov prúdového motora Rolls-Royce Pearl 15, za ktorými by mali v ďalšom slede neskôr nasledovať letové testy.
Partnerstvo je inšpirované globálnou kampaňou Race to Zero podporovanou OSN, v rámci ktorej sa obe spoločnosti zaviazali dosiahnuť nulové čisté emisie uhlíka do roku 2050.