Reklama

Vodíkové lietadlo H2FLY vytvorilo výškový rekord

Zdroj | H2FLY
Juraj Procházka
Zdroj | H2FLY
Zdroj | H2FLY

Nemecká letecká spoločnosť H2FLY GmbH so sídlom v Stuttgarte bola založená v roku 2015 piatimi inžiniermi z German Aerospace Center v Stuttgarte a s Univerzitou v Ulme pracuje na tom, aby dodala na trh prvý „plne kvalifikovaný“ vodíkovo-elektrický hnací systém lietadla. Toto úsilie sa darí realizovať, o čom svedčí jej vodíkové lietadlo HY4.

Pozrite si

Alaska Air a ZeroAvia vyvíjajú lietadlo na vodík so zaujímavým doletom

HY4 s výrazným dizajnom dvojitého trupu vychádza z lietadla Pipistrel Taurus G4 a prvýkrát vzlietlo v roku 2016. Avšak kým G4 je plne elektrické lietadlo, HY4 je hybridný stroj poháňaný nízkoteplotným systémom vodíkových palivových článkov, vyvinutým Inštitútom inžinierskej termodynamiky DLR v spolupráci s Hydrogenics.

Teraz si štvormiestne HY4 pripísalo nový svetový rekord, keď sa 13. apríla stalo prvým osobným lietadlom na vodíkový pohon, ktoré dosiahlo výšku nad 7 000 stôp (2 134 m). Deň predtým, 12. apríla, uskutočnilo prvý let osobného lietadla na vodíkový pohon z jedného veľkého letiska na druhé letisko, keď preletelo 124 km zo Stuttgartu do Friedrichshafenu.

Zdroj | H2FLY

Kvôli úspore hmotnosti je vodík skladovaný pod tlakom 40 MPa v dvoch nádržiach z uhlíkového kompozitu, po jednej v každom trupe. Vodík odtiaľ prúdi do palivového článku a okrem priameho pohonu elektromotorov ukladá prebytočnú energiu aj do lítium-iónovej  batérie. Tá pridá špičkový výkon pri zvýšenom odbere do elektromotorov s výkonom 80 kW.

Lietadlo má cestovnú rýchlosť 145 km/h a plánovaný dolet až 1 500 km pri minimálnom užitočnom zaťažení a optimálnych letových podmienkach.

H2FLY považuje testovací let s výškovým rekordom za pozoruhodný úspech, ktorý je vyvrcholením niekoľkoročného úsilia, ale, priznajme si, stále ide o pomerne skromné začiatky. Letenku na vodíkové lietadlo, ktoré lieta bez emisií CO2 si stále nekúpite.

Zdroj | H2FLY

Buď budete jazdiť vlakom, či iným prostriedkom hromadnej dopravy, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu, alebo, ak ste citlivej povahy a cestujete letecky, stále budete zažívať „hanbu z lietania“.

Pozrite si

JESS postaví pri Trnave elektrolyzér na vodík, v Texase vyrastie monštrum

H2FLY a ďalší, čo sa venujú vývoju elektrických a vodíkovo-elektrických lietadiel však dúfajú, že o niekoľko rokov sa to zmení. H2FLY očakáva, že čoskoro zaháji éru udržateľnej leteckej dopravy bez emisií (CO2) a o „pár rokov“ bude mať k dispozícii vodíkovo-elektrické  lietadlo pre 40 pasažierov s doletom na vzdialenosť až 2 000 km.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.