Waymo je americká technologická firma patriaca do holdingu Alphabet Inc., matky Google, a vyvíja a prevádzkuje autonómne autá. Spoločnosť spoluzaložil v roku 2009 inžinier Google Sebastian Thrun, riaditeľ Stanford Artificial Intelligence Laboratory a vynálezca Google Street.
Službu Waymo One spoločnosť aktuálne prevádzkuje vo Phoenixe, San Franciscu a Los Angeles a v obmedzenej forme aj v Austine.
Je to bezpečné? V zásade áno, hoci nič nie je garantované na 100 percent. Waymo tvrdí, že jeho autá spôsobujú kolízie so zraneniami šesťkrát menej často ako ľudskí vodiči. V zásade to dáva zmysel, keďže autopilot nebýva unavený, nerozptyľuje sa rozhovormi s posádkou a neužíva drogy, ani alkohol. Ale problematika je komplexnejšia, o čom svedčia aj viaceré kolízie automobilov Tesla v režime autopilota a nakoniec aj samotných robotaxíkov.
Zdá sa, že Waymo je aktuálne jednotkou v používaní autonómnych taxíkov, ktoré prevádzkuje vo Phoenixe v Arizone a v San Franciscu a Los Angeles v Kalifornii. Spoločnosť oznámila na Twitteri/X, že teraz poskytuje v týchto troch mestách viac ako 50 000 platených ciest týždenne.
Taxislužba Waymo One funguje v častiach týchto miest nonstop, 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Ak firma hovorí o 50 000 jazdách týždenne, znamená to, že dostáva v priemere 300 rezervácií každú hodinu alebo päť rezervácií za minútu. Waymo tiež odhalil, že má za sebou viac ako jeden milión výjazdov s pasažiermi len v štyroch mestách vrátane texaského Austinu, kde v súčasnosti ponúka obmedzené jazdy.
Vo svojom oznámení si Waymo pochvaľuje, že službu Waymo One používajú ľudia zo všetkých spoločenských vrstiev na bezstarostné cestovanie, získavanie nezávislosti, pravidelné dochádzanie a ďalšie účely. Plne autonómna jazda sa v týchto mestách stáva realitou a preferovanou možnosťou mobility pre ľudí. Celý proces privolania robotického taxíka a absolvovanie jazdy sa dá komfortne ovládať prostredníctvom aplikácie v smartfóne a následne cez interaktívnu konzolu vo vozidle. Ako to funguje v praxi si môžete pozrieť v nasledujúcom videu:
Aj keď sa taxíkom Waymo určite darí lepšie ako tým z konkurenčnej spoločnosti Cruise, ktorá znovu nasadila niektoré svoje autonómne vozidlá len nedávno po vynútenej prestávke, ani im sa kolízie nevyhýbajú. V apríli šesť robotických taxíkov Waymo zablokovalo premávku na diaľnici v San Franciscu a nebol to jediný prípad, keď vozidlá spoločnosti spôsobili obmedzenie premávky.
Koncom minulého roku narazili dve vozidlá Waymo jedno po druhom do toho istého kamiónu, pretože ich softvér nesprávne predpovedal jeho budúce pohyby. Waymo po tomto incidente vydal aktualizáciu softvéru, aby problém vyriešil a zabránil podobným incidentom.
Netreba však dramatizovať – robotaxíky, ktoré boli v čase kolízie bez pasažierov, neboli jednoznačne vinníkmi nehody. V čase „kontaktu“ s kamiónom manipulovala odťahová služba a vozidlo presahovalo do susedného jazdného pruhu. Pri nehodách sa nikto nezranil a materiálne škody boli minimálne. Podobné nehody sa z času na čas pritrafia aj skúseným vodičom.
Isté je, že rozbehnutá komerčná prevádzka poskytuje spoločnosti Waymo výraznú konkurenčnú výhodu v podobe obrovského množstva reálnych údajov. To bude mať pozitívny vplyv na ďalšie rozširovanie taxislužby bez vodičov.