Waymo tvrdí, že jeho autá spôsobujú kolízie so zraneniami šesťkrát menej často ako ľudskí vodiči. V zásade to dáva logiku, keďže autopilot nebýva unavený, nerozptyľuje sa rozhovormi s posádkou a neužíva drogy, ani alkohol. Ale problematika je komplexnejšia.
Waymo je americká technologická firma patriaca do holdingu Alphabet Inc., ktorá vyvíja a prevádzkuje autonómne autá. Projekt spoluzaložil v roku 2009 inžinier firmy Google Sebastian Thrun, riaditeľ Stanford Artificial Intelligence Laboratory a vynálezca Google Street.
Firma zverejnila nové údaje o nehodách na základe prvých 7,1 milióna míľ (11,43 miliónov km) najazdených úplne bez vodiča v Arizone a Kalifornii. Údaje ukazujú, že autá šoférované ľuďmi majú viac ako dvojnásobnú pravdepodobnosť nehody, ktorá je nahlásená polícii a zároveň majú 4x až 7x vyššiu pravdepodobnosť, že sa dostanú do kolízie s následkom zranenia.
Do októbra 2023 mali vozidlá Waymo bez vodiča iba tri nehody so zraneniami – dve v oblasti Phoenixu a jednu v San Franciscu. Firma hovorí, že všetky tri zranenia boli ľahké. Ak by rovnaký počet kilometrov najazdili typickí ľudskí vodiči v rovnakých mestách, štatistické očakávania by predpovedali okolo 13 zranení.
Od začiatku testovania najazdili autonómne vozidlá (AV) Waymo do konca októbra 2023 5,3 milióna míľ (8,5 mil. km) bez vodiča vo Phoenixe, 1,8 milióna míľ (2,9 mil. km) bez vodiča v San Franciscu a niekoľko tisíc míľ bez vodiča v Los Angeles.
Počas týchto jázd došlo k trom nehodám so zranením:
V júli auto Waymo v Tempe v Arizone zabrzdilo, aby nenarazilo na spadnutý konár, čo viedlo k hromadnej zrážke troch áut. Cestujúci vo Waymo nemal zapnutý bezpečnostný pás a utrpel ľahké zranenia.
V auguste sa vozidlo Waymo na križovatke pohlo vpred, ale potom „spomalilo a zastavilo“ a zozadu doň narazilo SUV. Spolujazdec z AV nahlásil ľahké zranenia.
V októbri autonómne vozidlo v meste Chandler v štáte Arizona išlo v ľavom jazdnom pruhu, keď zistilo, že zozadu sa vysokou rýchlosťou rúti ďalšie auto. Snažilo sa zrýchliť, aby sa vyhlo kolízii, no zozadu doň narazilo. Opäť došlo k zraneniu, ktoré Waymo označil za ľahké.
Dve zranenia v Arizone na viac ako 5,3 milióna míľ predstavujú 0,38 zranení na milión míľ a jedno zranenie v San Franciscu na 1,75 milióna míľ reprezentuje 0,57 zranenia na milión míľ.
Waymo vypočítalo, že porovnateľní ľudskí vodiči hlásili 1,29 zranení na milión míľ vo Phoenixe a 3,79 zranení na milión míľ v San Franciscu. Znamenalo by to, že ľudskí vodiči spôsobia zranenia trikrát častejšie ako Waymo v oblasti Phoenixu a šesťkrát častejšie v San Franciscu.
Nové údaje prichádzajú v čase, keď spoločnosť Cruise, hlavný konkurent Waymo, v októbri zrazil ženu. Od tohto incidentu spoločnosť Cruise prišla o generálneho riaditeľa, prepustila 24 percent zamestnancov a pozastavila celoštátnu prevádzku áut bez vodiča.
Nehoda Cruise síce hrá do karát Waymo, ale zároveň zvýšila skepsu verejnosti voči autonómnym autám. Nové údaje dávajú Waymu argumenty, že jeho technológia má nielen potenciál urobiť cesty bezpečnejšími, ale robí to už teraz.
Waymo tvrdí, že tieto čísla sú v skutočnosti skreslené, pretože ľudskí vodiči nehlásia polícii všetky nehody. Potvrdzujú to aj poisťovne. Nezávislé štúdie odhadujú, že približne tretina nehôd so zranením zostáva nenahlásená. Po úprave o tieto korekcie v hláseniach Waymo odhaduje, že vozidlá ovládané ľuďmi v skutočnosti spôsobujú päťkrát viac nehôd so zranením vo Phoenixe a deväťkrát viac v San Franciscu.
Milióny kilometrov najazdených v autonómnom režime dávajú určitý obraz o bezpečnosti vozidiel Waymo. Neodpovedajú však na dôležitú bezpečnostnú otázku, či technológia Waymo znižuje pravdepodobnosť smrteľných nehôd. Odpoveď je ťažká, pretože smrteľné nehody sa na ceste vyskytujú iba raz za 100 miliónov míľ. Nedá sa síce úplne extrapolovať zo štatistík o nehodách bez smrteľných následkov, ale je pravdepodobné, že autonómne autá by mohli byť bezpečnejšie vo všeobecnosti a uchrániť tak aj časť životov stratených pri dopravných nehodách.