Lavína vozidiel riadených autopilotom je v pohybe a čoskoro bude pravdepodobne všadeprítomná. Spúšťačom nie sú ani tak pokročilé autonómne systémy riadenia, ktoré používa Tesla a ďalšie automobilky, ale skôr robotické taxíky. Tie sú totiž v prvej línii pri prekonávaní legislatívnej bariéry.
Líder v nasadzovaní autonómnych taxíkov, Waymo, ktorý spolu so spoločnosťou Cruise získal povolenie na autonómne jazdy v niektorých štvrtiach San Francisca, rozširuje svoje služby na oveľa širšiu oblasť tohto kalifornského veľkomesta.
Spoločnosť vlastnená Alphabetom oznámila na sociálnej sieti X, (bývalý Twitter) rozšírenie svojho záberu na ďalšie oblasti San Francisca .
Kým doteraz mohli robotaxíky Waymo jazdiť najmä v severovýchodných štvrtiach mesta a obslúžiť niekoľko tisíc zákazníkov, po rozšírení budú zdieľané jazdy môcť využiť desaťtisíce pasažierov. Oblasť služieb Waymo v San Franciscu stále nezahŕňa jednu z najrozmanitejších mestských štvrtí Treasure Island, ale budú dostupné na väčšine územia mesta.
Waymo v San Franciscu expanduje v období, keď sa niektorí tamojší obyvatelia autonómnych taxíkov obávajú alebo dokonca proti nim protestujú. Znepokojenie vyvolalo niekoľko incidentov týkajúcich sa samojazdiacich áut konkurenčnej spoločnosti Cruise, ktorú vlastní General Motors.
Mediálny výtlak takýchto nehôd je vysoký a to, že médiá zvýrazňujú negatívne prvky podobných udalostí, na dôveryhodnosti autonómnym autám nepridáva. Často ale neprávom.
Príkladom môže byť minulotýždňová nehoda z 2. októbra, keď autonómne auto Cruise prešlo nohu chodca. Ako bombastický titulok je to pútavé, ale nakoniec sa dozvieme, že chodca predtým zrazilo auto so šoférom (čo nie je mediálne zaujímavé) a odhodilo ho do vedľajšieho jazdného pruhu pred kolesá vozidla Cruise. Autonómne auto prudko brzdilo, ale zastavilo sa jedným kolesom na nohe chodca. Vodič, ktorý chodca zrazil ako prvý, z miesta nehody ušiel.
Po zrážke s hasičským autom, pri ktorej utrpela spolujazdkyňa v autonómnom aute Cruise ľahké zranenia, nariadili regulačné orgány spoločnosti Cruise znížiť flotilu robotických taxi o polovicu na 50 vozidiel. (Waymo prevádzkuje v San Franciscu zhruba 250 autonómnych vozidiel.)
Pritom len pár dní pred týmto incidentom Kalifornská komisia pre verejné služby (CPUC), ktorá dohliada na komerčné služby pre cestujúcich v štáte, uvoľnila pravidlá pre Cruise a Waymo. Povolila im rozšírenie ich platených služieb robotaxíkov v San Franciscu na 24 hodín denne namiesto len slabej prevádzky.
Nedávne udalosti ukazujú, že medzi predstaviteľmi mesta existujú dva tábory – tí ktorí chcú uvoľniť cestu inováciám autonómnych vozidiel, a skupina, ktorá chce k tejto technológii pristupovať stále opatrne.
Aj keď sa systémy autonómneho riadenia áut vyvíjajú, testujú a zdokonaľujú už roky, nikdy nemôžu dosiahnuť stopercentnú dokonalosť, alebo bezpečnosť. Rovnako, a v ešte väčšej miere, to platí pre ľudských vodičov.
Pritom je jasné, že žiadny skúšobný polygón, ani opatrné testovacie jazdy po bežných cestách nedokážu dokonale simulovať rozmanitosť a úskalia reálnej prevádzky. Nedávne udalosti v San Franciscu ukázali, že mestské cesty sú komplexnými arénami, kde dochádza k nespočetným neočakávaným situáciám. Pre schopnosti áut a ich vývojárov sú to zároveň cenné skúsenosti, ktoré priebežne prispievajú k ich zdokonaľovaniu.