Staré „ítéčkárske“ príslovie hovorí, že nič sa nedá pokaziť tak dokonale, ako pomocou počítača. Tak, či onak, autonómne autá sú v podstate počítače na kolesách a každé zlyhanie softvéru, hardvéru, alebo konektivity môže mať na ich fungovanie nepríjemný dopad. Dokazuje to aj incident, ktorý sa minulý týždeň odohral v v North Beach v San Franciscu.
Spoločnosť Cruise tam spustila prevádzku robotických taxíkov a až 10 týchto autonómnych vozidiel bez šoféra sa zrazu v piatok večer zastavilo. Incident skomplikoval dopravnú situáciu a skeptici spochybňovali nedávne rozhodnutie mesta povoliť v San Franciscu nepretržitú prevádzku robotických taxíkov.
Je zaujímavou zhodou okolností, že k incidentu v San Franciscu došlo len deň po tom, čo Kalifornská komisia pre verejné služby (California Public Utilities Commission, CPUC) hlasovala za zrušenie všetkých obmedzení pre plnú komercializáciu autonómnych taxíkov spoločností Cruise a Waymo v San Franciscu.
Príspevky na sociálnych sieťach o tejto udalosti zobrazovali viacero taxíkov Cruise, ktoré sa zastavili uprostred Grant Avenue, kde blokovali plynulú premávku ostatných vozidiel.
Čo bolo dôvodom tohto hromadného „kolapsu“? Cruise uviedol, že k udalosti došlo v dôsledku problémov s bezdrôtovým pripojením, ktoré znehybnili robotické taxíky.
V súvislosti s internetovým pripojením sa dlho hovorilo, že „kábel je kábel“ a týkalo sa to rýchlosti prenosu, aj spoľahlivosti. Dnes mobilné siete 4G a 5G a nové štandardy Wi-Fi tieto nedostatky „rádia“ do veľkej miery eliminovali, preto sa používajú vo veľkom.
Nakoniec, autonómne autá by ťažko mohli komunikovať po kábli. Ale spoľahlivosť týchto sietí nie je stopercentná, ako ukázal aj spomínaný incident. Polícia v San Franciscu potvrdila, že problémy s mobilnou konektivitou, na ktoré doplatili robotaxíky, boli spôsobené veľkým počtom ľudí na hudobnom festivale Outside Lands.
Spoločnosť Cruise sa ospravedlnila tým, ktorých sa udalosť dotkla a uviedla, že incident vyšetruje. Podľa magazínu TESLARATI vyplýva z komunikácie medzi supervízorom v San Franciscu Aaronom Peskinom a manažérom pre vládne záležitosti Cruise, že problémy s mobilným pripojením ovplyvnili schopnosť spoločnosti vzdialene presmerovať robotické taxíky. Z tohto dôvodu sa údajne na križovatke zastavilo „približne 10 áut“.
Firma chce zabrániť, aby sa podobný incident v budúcnosti opakoval. Riešenie nebude ľahké, ani lacné. Cruise podľa Peskina zvažuje vybudovanie vlastnej mobilnej siete pre operácie robotických taxíkov v San Franciscu. Takéto riešenie by bolo pravdepodobne účinné, ale na pokrytie metropoly ako je San Francisco bude potrebné vybudovať prinajmenšom desiatky základňových staníc.
V každom prípade prax ukazuje, že prevádzka autonómnych vozidiel má svoje slabiny aj v oblasti konektivity, nehovoriac o teoretickej možnosti hekerského útoku.