Technológia vehicle-to-grid (V2G), čiže „z auta do siete“, premení elektromobily, presnejšie povedané ich batérie, na záložné energetické zdroje, schopné nielen preklenúť výpadky energie, ale aj prispieť k stabilizácii rozvodných sietí.
Elektromobily sa tak môžu zmeniť na potenciálne zásobníky energie, ktoré sa nachádzajú priamo vo vašej garáži, schopné napájať domácnosti a spotrebiče alebo vracať energiu do energetickej siete, keď nepotrebujete jazdiť.
Obojsmerné nabíjanie je v súčasnosti stredobodom záujmu viacerých automobiliek. Zaoberá sa ním napríklad Volkswagen, Hyundai, Ford, Nissan, Honda a dokonca aj Tesla, ktorá bola predtým odporcom tejto technológie. Najnovšie sa k tomuto táboru pridáva aj Volvo.
Automobilka oznámila vytvorenie novej obchodnej divízie nazvanej Volvo Cars Energy Solutions. Jej cieľom je vyvíjať a podporovať technológie súvisiace s nabíjaním a skladovaním energie, vrátane obojsmerného nabíjania a prenosu energie z vozidla do domu a do siete.
Volvo za týmto účelom vytvorí potrebné hardvérové aj softvérové vybavenie. Medzi prvými modelmi, podporujúcimi V2G bude elektrické SUV Volvo EX90.
Automobilka tiež spúšťa pilotný program vehicle-to-grid na testovanie technológie v reálnych scenároch na miestnej energetickej sieti vo švédskom Göteborgu, kde má spoločnosť svoje sídlo. V spolupráci s miestnou distribučnou spoločnosťou Göteborg Energi Nät AB bude pilotný projekt používať lacný nástenný box na nabíjanie striedavým prúdom (AC) inštalovaný v domácnosti zákazníkov. Cez tento box ich elektrické autá budú môcť posielať elektrinu aj späť do miestnej siete.
„Vďaka obojsmernému nabíjaniu môžete autobatériu použiť ako dodatočný zdroj energie, napríklad na napájanie vášho domova, iných elektrických zariadení alebo iného elektrického vozidla,“ povedal Alexander Petrofski, nový vedúci oddelenia Volvo Cars Energy Solutions.
Okrem V2G ide o technológie V2H (vehicle-to-home) na napájanie domácnosti a V2L (vehicle-to-load), pomocou ktorej batéria vášho elektromobilu napája napríklad kempingové vybavenie alebo nabíja váš e-bike.
Alexander Petrofski zároveň dúfa, že v ďalšom kroku sa podarí rozšíriť funkciu obojsmerného nabíjania v celom Švédsku, čo by mohlo pripraviť cestu pre širšie akceptovanie podobných služieb V2G v celej Európe.
Najtvrdším orieškom možno bude získať na spoluprácu distribučné spoločnosti, ktoré sa už dnes pomerne nepriateľsky stavajú k výkupu energetických prebytkov z malých solárnych elektrární v domácnostiach a menších firmách. Nemajú totiž záujem pridávať si starosti s prísunom energie v časoch, keď je jej v sieti dostatok. Riešením sú inteligentné siete, ktoré by boli schopné takéto dodatočné zdroje pripájať k spätnému odberu len vtedy, keď je v sieti previs dopytu po energii.
Volvo chce byť do roku 2030 čisto elektrickou značkou a očakáva, že celková kapacita batérií jeho vozového parku už o dva roky dosiahne približne 50 GWh. Hoci tieto autá spotrebujú ročne niekoľko TWh elektriny, táto spotreba je flexibilná a dá sa posúvať v čase pomocou inteligentného nabíjania.
Údaje z flotily Volvo ukazujú, že priemerná denná jazda v Európe spotrebuje menej ako 10 kWh a 90% všetkých denných jázd spotrebuje menej ako 20 kWh. To je zlomok kapacity batérie bežného EV, takže zostáva dostatok energie, ktorú možno použiť na iné účely.