Tesla je dnes len jedna z mnohých automobiliek vyrábajúca elektromobily, aj keď je stále lídrom v branži, no nemožno jej uprieť zásluhy na odštartovaní boomu elektromobility. A keďže je kľúčovým hráčom v tomto sektore automobilového priemyslu, jej plány, aj vyjadrenia Elona Muska pozorne sledujú nielen investori, ale aj konkurencia.
Tesla už v roku 2021 hovorila o platforme novej generácie umožňujúcej elektromobil za 25 000 dolárov označovaný ako Tesla Model 2 . Jej generálny riaditeľ Elon Musk vtedy povedal, že Tesla má v úmysle uviesť lacnejšie vozidlo už v roku 2023.
Z týchto plánov zišlo, keď Musk oznámil, že Tesla v roku 2022 nepracuje na lacnejšom elektrickom aute a prioritou sa stáva robot Optimus a zrýchlenie výroby Modelu Y. Šéf automobilky dokonca naznačil, že lacnejšie elektrické vozidlá už nemusia byť v plánoch Tesly, pretože autonómne riadenie má väčší vplyv na náklady jazdy.
Zdá sa však, že všetko je inak. Počas konferenčného hovoru po zverejnení finančných výsledkov Tesly za Q3/2022, Musk potvrdil, že lacný model je stále v hre, a že Tesla presunula svoju inžiniersku kapacitu na vývoj platformy EV novej generácie, ktorá umožní lacnejšie elektromobily.
Táto platforma elektromobilov novej generácie, bude mať polovičnú cenu oproti platforme Model 3 a Model Y a mohla by priniesť EV za cenu od 25 000 do 35 000 dolárov. Inde sa však namiesto polovičnej ceny spomínajú polovičné výrobné náklady, čo rozhodne nie je to isté.
„Je zrejmé, že toto je primárne zameranie nášho tímu vývoja nových vozidiel. V tomto bode sme skončili s inžinierstvom pre Cybertruck a Semi. Takže to, na čom pracujeme, je vozidlo novej generácie, ktoré bude pravdepodobne stáť asi polovicu nákladov oproti platformám 3 a Y. Bude menšie, aby bolo jasné“, uviedol Musk.
Musk dodal, že cieľom novej platformy je produkcia s objemom väčším ako „všetky ostatné vozidlá Tesly dohromady“. Tvrdí, že do novej platformy Tesla prenesie všetko, čo sa vývojári naučili pri modeloch S, X, 3, Y, Cybertruck a Semi.
Vzrušujúce vízie Elona Muska týkajúce sa Tesly však treba brať s väčšou rezervou, ako v prípade SpaceX, kde sa darí prelomové projekty uskutočňovať s menším sklzom (aj keď v prípade Starship sa to, nielen vinou SpaceX, celkom nedarí).
Z minulosti vieme, že napríklad vízia „lacného“ elektromobilu Model 3 za 35 000 USD vydržala len krátko a dnes, aj vďaka inflácii, cena začína na 47 000 USD.
Perspektíva masovej výroby menšieho a lacnejšieho elektromobilu z dielne ikonickej značky je však v každom prípade dobrou správou. Dúfajme, že sa týmto zámerom Tesly budú inšpirovať aj európske a ázijské automobilky.