Európsky parlament v stredu prijal stanovisko k návrhu pravidiel EÚ na urýchlenie zavádzania dobíjacích a alternatívnych (vodíkových) čerpacích staníc pre autá, vlaky a lietadlá a na podporu využívania udržateľných vozidiel. Nové pravidlá sú súčasťou plánu „Fit for 55 in 2030“, ktorý má znížiť emisie skleníkových plynov EÚ do roku 2030 aspoň o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990.
Podpora infraštruktúry pre elektromobilitu má za cieľ vybudovať každých 60 kilometrov diaľnice dobíjacie stanice pre elektrické autá už do roku 2025. Do roku 2030 by potom malo po celej EÚ vzniknúť viac ako 3,5 milióna staníc, teda asi desaťkrát toľko, ako dnes. Europoslanci nezabudli ani na kontroverznejší vodík. Vodíkové čerpacie stanice majú byť každých 100 km diaľnice. Ak sa to podarí, bude to dobrá správa pre fanúšikov elektrických pohonov. Nariadenie ešte musia schváliť členské krajiny.
Odvetvie dopravy v súčasnosti produkuje viac ako 27 % emisií v EÚ, takže jeho dekarbonizácia bude určite prínosom. Okrem osobných áut sa to týka aj nákladnej cestnej dopravy, vlakov, lietadiel a lodí. Nariadenie počíta aj s miernou flexibilitou, takže v menej frekventovaných úsekoch môže byť hustota nabíjacích a čerpacích staníc nižšia.
Alternatívne čerpacie stanice by mali byť dostupné pre všetky značky vozidiel a platba by mala byť jednoduchá, prostredníctvom platobnej karty, bez nutnosti rôznych predplatených kreditov a programov. Mali by uvádzať cenu za kWh alebo za kg vodíka a mali by byť cenovo dostupné a porovnateľné.
Do roku 2027 chce mať EÚ prístup k informáciám o alternatívnych palivách, vrátane dostupnosti, čakacích dobách a cenách na rôznych staniciach v celej Európe.
Výrazný podiel na dopravných emisiách má aj námorná doprava, ktorá je pri niektorých druhoch, ako sú oxidy síry, dokonca jedným z najväčších znečisťovateľov.
Poslanci preto prijali stanovisko k návrhu pravidiel EÚ o využívaní obnoviteľných a nízkouhlíkových palív v námornej doprave. Parlament chce, aby námorný sektor znížil emisie skleníkových plynov z lodí o 2 % od roku 2025, o 20 % od roku 2035 a o 80 % od roku 2050 v porovnaní s úrovňou v roku 2020. To sú sprísnené požiadavky oproti Európskej komisii, ktorá žiada zníženie od roku 2025 o 13 % a od roku 2050 o 75 %.
Vzťahovalo by sa to na lode s hrubou tonážou 5 000 ton, ktoré sú v zásade zodpovedné za 90 % emisií CO2 v lodnej doprave.
Poslanci tiež stanovili cieľ 2 % využívania obnoviteľných palív a nariadili kontajnerovým lodiam a osobným lodiam, aby v kotvisku v hlavných prístavoch EÚ od roku 2030 využívali pobrežnú (elektrickú) energiu. Tým by sa výrazne znížilo znečistenie ovzdušia v prístavoch.
Porušenie týchto pravidiel by malo byť sankcionované pokutami, z ktorých príjmy majú smerovať do oceánskeho fondu. Prispievali by k dekarbonizácii námorného sektora, energetickej účinnosti a technológiám pohonu s nulovými emisiami.
Dosiahnutie týchto cieľov nebude jednoduché, ako sa ukazuje už v súčasnosti, keď rozvoj nabíjacej infraštruktúry výrazne zaostáva za cieľmi prijatými v minulosti. Poslanci sa zhodli na stanovení minimálnych povinných národných cieľov pre rozvoj infraštruktúry pre alternatívne palivá. Členské štáty budú musieť do roku 2024 predstaviť svoj plán, ako ho dosiahnuť.