Reklama

Solaris vyrába bezemisné busy pre MHD, teraz mieri na medzimestské trasy

Zdroj | Solaris Bus & Coach
Juraj Procházka
Zdroj | Solaris Bus & Coach
Zdroj | Solaris Bus & Coach

Spoločnosť Solaris Bus & Coach sp. z o. o., ktorá patrí do španielskej CAF Group (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) S.A. je jedným z popredných európskych výrobcov mestských a prímestských autobusov. Svoje aktivity zameriava najmä na vývoj bezemisných vozidiel: elektrických busov na batérie (BEV), vodíkových s palivovými článkami (FCEV) a trolejbusov.

Zdroj | Solaris Bus & Coach

Obsah pokračuje pod reklamou

Doteraz dodal takmer 25 000 vozidiel, ktoré fungujú v 850 mestách v 33 krajinách po celej Európe aj mimo nej. Mieri však aj na dlhšie medzimestské trate. Aktuálne Solaris predstavil budúcu platformu bezemisných medzimestských autobusov, ktorá má byť podľa generálneho riaditeľa Solaris Javiera Iriarteho komerčne dostupná v roku 2026.

Pozrite si

Elektrobusy v MHD: od Číny sa máme čo učiť

Solaris predstaví novú medzimestskú platformu s nulovými emisiami v troch rôznych dĺžkach: 10,9 m, 12,2 m a 13 m v batériovej aj vodíkovej verzii. Treba povedať, že pokiaľ hovoríme o diaľkových autobusoch, v oboch prípadoch bude energetická infraštruktúra solídnou výzvou. Vodíkových čerpacích staníc je zatiaľ ako šafránu aj na západ od Slovenska a jednoduché to nebude ani s rýchlym nabíjaním batériových e-busov. Taký autobus, ak má dosahovať dojazd rádovo niekoľko stoviek kilometrov, musí mať batériu s niekoľkonásobne vyššou kapacitou ako osobné auto. A taká sa sotva nabije za 10-15 minút aj na rýchlonabíjačke.

Zdroj | Solaris Bus & Coach

V mestskej a prímestskej doprave to nie je zásadný problém, pretože pri krátkych trasách sa môžu elektrobusy nabíjať častejšie a vystačia si s menšou batériou.

Elektrina z vodíkového palivového článku v kĺbovom autobuse Solaris Urbino 18 hydrogen pre mestskú a prímestskú dopravu sa prenáša priamo do hnacej sústavy. Batérie s kapacitou okolo 60 kWh namontované v autobuse slúžia ako pomocný zdroj energie pri akcelerácii, ale aj na rekuperáciu energie pri brzdení. Na jedno naplnenie vodíkových nádrží  dokáže prejsť približne 350 km v rôznych poveternostných podmienkach. Úplné natankovanie vozidla však aj tu trvá približne 20 minút.

Zdroj | Solaris Bus & Coach

Solaris už dnes vyrába štyri modely elektrobusov na batérie a dva modely vodíkových autobusov. Všetky sú však určené pre MHD a prímestskú dopravu. Vyrába aj plug-in hybridy a klasické spaľováky, v roku 2023 však 82 % výroby Solarisu tvorili autobusy s alternatívnym pohonom.

Pozrite si

Taliansky NExT vyvinul modulárny e-bus. Nahradí električky?

Podľa CEO Solaris Javiera Iriarteho sa chce firma v nadchádzajúcich rokoch zamerať na udržanie si vedúcej pozície na trhu autobusov s nulovými emisiami v Európe a expandovať s takýmito vozidlami aj do segmentu medzimestských autobusov s nulovými emisiami.

S novou platformou chce Solaris dodávať približne 8 000 autobusov ročne v Európe, ale plánuje expandovať aj na trhy v USA.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.