Štátna podpora elektromobility na Slovensku je stále symbolická a aj v našom povedomí predstavujú čisté elektromobily akési pánske huncútstvo. Iste, platí to o exkluzívnych modeloch, kde cenovka ľahko prekoná 100 tisíc €, ale na trhu je už aj viacero elektromobilov a hybridov do zásuvky, ktoré sú cenovo dostupné.
A elektrobusy? Kvalitu ovzdušia v mestách by významnou mierou zlepšila ekologická hromadná doprava. Tým nemáme na mysli sporadicky sa objavujúce autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn a ich mutácie, ale autobusy, ktoré žiadne škodlivé exhaláty nevylučujú.
Keďže vodíková infraštruktúra je len v začiatkoch, v mestskej a prímestskej doprave by sa dali s výhodou využiť práve elektrobusy. Pri krátkych trasách nie je dojazd takým kritickým parametrom, ako pri diaľkových linkách a skracujú sa aj nabíjacie časy.
Navyše elektrobusy viacerých výrobcov sú už dnes na trhu dostupné, takže sa dá vyberať. Jedným z ich najvýznamnejších producentov je čínska automobilka BYD, ktorá z výrobných liniek spustila už vyše 50 tisíc elektrobusov.
Mierny pokrok v zabehnutých medziach
Ak si myslíte, že tieto skutočnosti zohľadňujú samosprávy a dopravné podniky zodpovedné za MHD v slovenských mestách pri plánovaní koncepcie dopravy a nákupe nových autobusov, mýlite sa. Žijeme v krajine, kde sa ako vrchol progresu prezentujú autobusy jazdiace na stlačený, alebo kvapalný zemný plyn (CNG/LNG), teda fosílne palivo s nepriaznivým dopadom emisií na klímu, aj životné prostredie.
Horšie však je, že samosprávy často nepretláčajú ani toto „menšie zlo“ a v nových tendroch stále nakupujú staré „dobré“ dieselové autobusy. Skoro tým pripomínajú východoeurópskych „šťastlivcov“, čo aktuálne zo Západu lacno dovážajú ojazdené dieselové autá, ktorých sa tamojší majitelia hromadne zbavujú.
Po príklady nemusíme chodiť ďaleko. Aktuálne plánuje bratislavský magistrát, resp. Dopravný podnik Bratislava, a.s. nakúpiť 85 „fosílnych“ autobusov (81 kĺbových a 4 minibusy).
Tieto, ako ich označuje DPB, moderné autobusy budú vybavené kamerami, Wi-Fi a USB nabíjačkami, pričom poháňať ich má motor „najnovšej emisnej normy euro 6 s cieľom znižovať ročnú produkciu emisií“. Takže na Slovensku pokrok vyzerá takto – znižujeme pomaly, aby sme nebodaj neboli vystavení „šoku z budúcnosti“.
Budúcnosť sa odohráva inde
Ide to ale aj inak. Pokiaľ sa vytvoria vhodné podmienky, vrátane legislatívnych, produkcia emisií mestskej dopravy sa dá znížiť razantne. Aspoň z lokálneho pohľadu.
Čína, ktorá je popredným producentom emisií CO2 a ďalších exhalátov, je zároveň aj najväčším trhom elektromobilov a iných elektrických vozidiel. Krajina má zároveň nastavené pomerne prísne kvóty na podiely elektrických a hybridných áut (12% nových vozidiel v roku 2020), čo automobilky núti investovať do ich vývoja a výroby.
Ako z iného sveta vyzerajú údaje o elektrifikácii mestskej hromadnej dopravy v 12-milíonovej čínskej metropole Šen-čen (angl. Shenzhen). Už koncom roku 2017 boli v mestských uliciach nahradené VŠETKY autobusy so spaľovacím motorom elektrobusmi.
Tamojší magistrát za týmto účelom nasadil takmer 16 000 elektrických autobusov a do konca minulého roku vykázal z ulíc aj taxíky so spaľovacím motorom. Výsledok? Taxislužbu v Šen-čene zaisťuje približne 12 000 elektromobilov.
Najdlhší elektrobus na svete
Na obnove flotily autobusov v Šen-čene sa podieľala podstatnou mierou aj domáca automobilka BYD. Prvý elektrobus BYD K9 začal v Šen-čene premávať už v roku 2011.
Dnes má BYD na konte už vyše 50 000 elektrických autobusov a v apríli prezentovala novinku – najdlhší elektrobus na svete. Model K12A je čisto elektrický dvojkĺbový autobus s dĺžkou 27 metrov, ktorý odvezie až 250 cestujúcich.
Interiér najdlhšieho elektrobusu BYD K12AZDROJ | BYD
Dokáže sa nabíjať z jednosmerných, aj striedavých zdrojov a na jedno nabitie absolvuje 300 km. V mestských podmienkach to môže pokryť aj celodennú prevádzku. Takisto maximálna rýchlosť 70 km/hod je pri nasadení v MHD plne postačujúca.
BYD K12A je kompatibilný s globálnym systémom Bus Rapid Transit (BRT), používa karosériu z hliníkovej zliatiny a kľúčové technológie, ako batérie, elektromotory a elektronické ovládacie prvky, sú z dielne BYD.
A aký je prínos elektrobusov BYD K12A? Každý z nich ušetrí ekvivalent 80 ton emisií CO2 ročne a počas svojej životnosti ušetrí až 360 000 litrov paliva. Ak k tomu prirátame aj výrazne nižšie prevádzkové náklady oproti naftovým autobusom, je pravdepodobné, že takéto vozidlo by bolo horúcim kandidátom na víťaza v každom tendri na obnovu vozového parku MHD.
Podmienkou je, pravda, existencia nabíjacej infraštruktúry, ale tá by, pri dobrej vôli, nemusela predstavovať problém.
BYD je svetovou jednotkou v produkcii elektrických autobusov s dĺžkou nad 10 m a jeho vozidlá jazdia vo viac ako 300 svetových mestách. Bratislava k nim zatiaľ nepatrí, ale to výrobcu asi nevzrušuje. Pre rastúci dopyt buduje výrobné kapacity pre elektrické úžitkové vozidlá okrem Číny aj v USA, Brazílii, Maďarsku a vo Francúzsku.