- #Virtuálna a rozšírená realita
- 7 min.
- 24.5.2023
Meta šialenstvo možno zachráni Apple, Zuckerberg sa musí obhajovať
Ubehlo už 19 mesiacov od kedy Facebook zmenil svoj názov na Meta, aby tým Mark Zuckerberg svetu dokázal, že dlhodobým cieľom jeho spoločnosti je vývoj metaverza.
Dnes však Meta nie je ani o krok bližšie k tomuto cieľu a z pohľadu verejnosti to pôsobí tak, akoby sen o metaverze pohltila AI.
Vie vlastne niekto, čo je to ten metaverse?
Je celkom prirodzené, ak je nová technológia pre širokú verejnosť spočiatku neznáma, nedokáže ju poriadne vysvetliť a v podstate sa o ňu prvé roky ani nezaujíma. Ak však toto obdobie trvá už niekoľko rokov a to aj po tom, čo do nej jej vývojový líder nalial miliardy dolárov, je niečo veľmi zle.
V takejto situácii sa aktuálne nachádza Meta, spoločnosť postavená na popularite sociálnych sietí, ktorej líder sa ešte v roku 2018 rozhodol otočiť kormidlo a plne sa sústrediť na vývoj budúcnosti, v ktorej budeme všetci žiť, pracovať a študovať vo virtuálnych svetoch. Ubehlo niekoľko rokov, Meta preinvestovala 36 miliárd dolárov a väčšina ľudí stále netuší, čo je vlastne to metaverzum a prečo by v ňom niekto chcel žiť.
Tejto nešťastnej situácii nepomohol ani bývalý predseda vlády Spojeného kráľovstva, Nick Clegg, ktorý sa stal prezidentom pre globálne záležitosti spoločnosti Meta. Pred niekoľkými dňami totiž publikoval neštandardne dlhý blog o tom, čo je metaverzum a prečo by vás jeho vývoj mal zaujímať. Problémom však je, že v celom článku sám nedokázal presne definovať, čo si máme pod týmto pojmom vlastne predstaviť.
Definícia metaverza sa totiž v priebehu rokov mení a to aj podľa aktuálnych potrieb firiem, ktoré na svoju stranu potrebujú získať priazeň investorov. Samotný Clegg v článku uvádza, že metaverzum nie je iba o virtuálnej či rozšírenej realite, hoci sa Meta pri vývoji tejto technológie sústredí prakticky iba na VR a AR zážitky. Ďalšie firmy s metaverzom spájajú aj kryptomeny, technológiu NFT či webové stránky z generácie Web 3.0.
Akvizícia spoločnosti Oculus, ktorá sa už viac ako dekádu zaoberá vývojom VR headsetov, však pre Zuckerberga nebola úplným fiaskom. Pobyty vo virtuálnych svetoch si totiž predsa len našli svojich fanúšikov – hráčov. Meta Quest 2 je najlepšie predávaným VR headsetom a svojimi predajmi a vyrovnáva aj herným konzolám. Na jeseň tohto roka sa navyše máme dočkať jeho ďalšej generácie. To už však budeme poznať aj jeho konkurenciu.
Zuckerbergovi môže nechcene pomôcť Apple
Meta vo sfére virtuálnej reality samozrejme nie je ani zďaleka jediná. Svoj headset pre hráčov vyvíja Sony pod značkou PlayStation, vo sfére hier i metaverza sa angažuje aj HTC a ignorovať nemôžeme ani Valve, ktorého Index je skutočne vydareným, aj keď pomerne drahým headsetom.
Priamou konkurenciou pre spoločnosť Meta v tejto sfére však bude napokon aj Apple, ktorého AR/VR headset je snáď najhoršie stráženým tajomstvom v technologickom svete. Aj sa doposiaľ spoľahliví informátori a analytici nemýlia, jeho predstavenia by sme sa mali dočkať už o dva týždne na vývojárskej konferencii WWDC23, konkrétne 5. júna o 19.00 hod.
Okolo tohto headsetu sa v posledných mesiacoch hemží mnoho nepodložených informácií. Niektorí ľudia, ktorí ho u mali možnosť vidieť, sú z neho nadšení, iní z neho majú zmiešané pocity. Všetci sa však zhodli, že pôjde o skutočne drahé zariadenie (s cenovkou 1 500 € a viac), pričom bežným spotrebiteľom bude stáť za to počkať si skôr na jeho druhú generáciu.
To, čo však odlišuje Apple od Meta, je ekosystém aplikácií. Meta má vo svojich rukách špičkový headset Meta Quest Pro, pre ktorý však nemá dostatočne atraktívny softvér. Len málokto si kúpi headset s cenovkou 1 500 eur, aby s ním pracovala vo virtuálnom home office, ak je to to jediné, čo v ňom aktuálne stojí za použitie. Apple je však v celkom inej pozícii.
Apple predstavilo už v roku 2017 vývojárske rozhranie ARKit, ktoré slúži na vývoj aplikácií a hier pre iPhone a iPad s podporou rozšírenej reality. Vývojári zvyknutí na ekosystém zariadení od Apple, tak už dnes majú bohaté skúsenosti s vývojom tohto typu softvéru, pričom veľkú časť z neho bude už iba potrebné v rámci App Store preklopiť z iOS do xrOS, čo je údajný názov operačného systému pripravovaného headsetu od Apple.
Apple tak už o dva týždne rozvíri stojaté vody AR/VR sveta a teda aj metaverza, z čoho môže v konečnom dôsledku ťažiť aj Meta. Osobne sa na túto udalosť musí tešiť aj Zuckerberg, ktorý bude určite rád, ak svet na malý moment zabudne na aktuálne najväčší trend – AI.
Zuckerberg ubezpečuje investorov
Ak sledujete aktuálne dianie v oblasti technológií, v posledných týždňoch ste mohli nadobudnúť dojem, že Meta svojim premenovaním, akvizíciou spoločnosti Oculus a investíciami do metaverza, stavila na zlého koňa. Všetky titulky technologických médií totiž v poslednej dobe patrili umelej inteligencii a to najmä četbotom ako sú ChatGPT, Bing a Bard.
Tento fenomén nemohol pri poslednom hovore s investormi odignorovať ani samotný Zuckerberg, ktorý tému AI vs. metaverse otvoril ešte skôr, ako sa ho na to stihli začať pýtať investori.
„Kľúčovou témou, o ktorej chcem dnes hovoriť, je AI. Zdôraznil som pri viacerých týchto hovoroch, že aktuálne existujú dve hlavné technologické vlny, ktoré riadia našu vývojovú mapu – dnešná obrovská vlna AI a vlna metaverza pre budúcnosť… Naratív sa vyvinul tak, že sa nejako vzdaľujeme od zamerania sa na metaverzum, takže chcem len ujasniť, že to nie je pravda. Už roky sa zameriavame na AI aj metaverse a budeme sa naďalej venovať obom… Budovanie metaverza je dlhodobý projekt, ale jeho zdôvodnenie zostáva rovnaké a my sme tomu naďalej oddaní.“
Ak sú slová Zuckerberga pravdivé, Meta je svojim silným angažovaním sa v oboch svetoch aktuálne v pomerne silnej pozícii. To isté sa naopak nedá povedať o Apple, ktoré sa v posledných rokoch v utajení venovalo vývoju AR/VR headsetu tak intenzívne, až mu zjavne ušiel vlak s umelou inteligenciou.
Spočiatku pokroková hlasová asistentka Siri, je už dnes svojimi schopnosťami aj pre priamu konkurenciu (Google Assistant, Amazon Alexa) skôr na smiech, nehovoriac o spomínaných četbotoch postavených na najnovšej generácii generatívnej umelej inteligencie. Na rozdiel od AR/VR headsetu sa navyše zdá, že žiadnu novú umelú inteligenciu Apple aktuálne nevyvíja a v tomto segmente sa popri Google, Meta a Microsoftu zrazu ocitne na samom chvoste technologického pokroku.
Na túto tému bol v posledných týždňoch dopytovaný už aj generálny riaditeľ Apple, Tim Cook, podľa ktorého je generatívna AI „veľmi zaujímavá“, avšak kroky Apple v tomto segmente budú podľa neho „rozvážne a premyslené“. Na pozadí pritom spoločnosť spustila veľký nábor odborníkov na umelú inteligenciu, ktorí by mu mohli pomôcť dobehnúť vlak.