Spoločnosť Hyundai Motor Company na veľtrhu CES 2024 predstavila v rámci svojho podujatia Media Day víziu vodíkom poháňanej, softvérovo orientovanej transformácie presahujúcej mobilné aplikácie. Zdôraznila aj svoj budúci plán na ekosystém vodíkovej energie.
Hyundai chce dosiahnuť uhlíkovú neutralitu až v roku 2050, ale spolu s GM, Toyotou a Hondou patrí k menšine automobiliek, ktoré veria vodíku v (nielen automobilovej) doprave.
Firma tvrdí, že sa bude vo veľkej miere spoliehať na vodík vyrobený z plastov a potravinového a organického odpadu, ktorý bude poháňať celú novú generáciu elektrických vozidiel s palivovými článkami (FCEV), od osobných áut až po kamióny.
Hyundai už sériovo vyrába autá s vodíkovými palivovými článkami vo svojej rade Nexo. V súčasnosti sú kompaktný crossover Hyundai Nexo 2024 a sedan Toyota Mirai jedinými vodíkovými modelmi dostupnými v USA.
Výhodou vodíkom poháňaných áut oproti elektromobilom je, že tankovanie plnej nádrže trvá len približne päť minút. V prípade Nexo vám to poskytne slušný dojazd vyše 600 km podľa EPA (380 míľ), pričom jedinými priamymi emisiami bude vodná para. Ak sa pozrieme na pôvod vodíka, ktorého väčšina sa dnes vyrába z fosílnych palív, hlavne zo zemného plynu, bude to už s uhlíkovou stopou vyzerať horšie.
Ak odporcovia elektromobility poukazujú na nedostatočne rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru, čo sa potom dá hovoriť o tankovacích staniciach na vodík? Ich nedostupnosť je momentálne extrémna. Aj samotné skladovanie vodíka je výzvou, keďže vyžaduje vysoké tlaky, prípadne nízke teploty. Ale to je iná téma.
Hyundai oznámil, že pripravuje výrobu polymérových elektrolytických membránových elektrolyzérov v „megawattovom rozsahu“ na výrobu zeleného vodíka. Ich komercializácia sa očakáva v priebehu niekoľkých rokov. Tento zámer plánuje uskutočniť prostredníctvom svojej značky systému vodíkových palivových článkov HTWO, ktorá bola uvedená na trh v roku 2020.
Zaujímavé je, že k „zelenému“ vodíku sa chce dopracovať aj inými metódami než je elektrolýza vody. Pri výrobe vodíka sa Hyundai zameria na metódy Waste-to-Hydrogen (vodík z odpadu) a Plastic-to-Hydrogen (vodík z plastov).
Waste-to-Hydrogen zahŕňa fermentáciu organického odpadu, vrátane kuchynského, a maštaľného hnoja na výrobu bioplynu. Jeho hlavnou zložkou je metán a ten sa potom použije na výrobu vodíka pri zachytávaní vznikajúceho CO2.
Metóda Plastic-to-Hydrogen bude využívať nerecyklovateľný plastový odpad. Plast sa roztaví, premení na plyn a po odstránení balastných prvkov sa premení na vodík. Obe metódy vyzerajú zaujímavo z hľadiska zužitkovania odpadu, otázna je však ekonomická stránka takejto výroby.
Na CES 2024 Hyundai tiež oznámil ďalšie nové technológie, vrátane „Software-defined Everything“. Tento systém má premeniť všetky pohyblivé zariadenia, flotily a ekosystémy na „cenné aktíva prostredníctvom pokročilého softvéru a AI“.
Hyundai, tak ako iné automobilky, vyvíja softvérovo definované vozidlá po vzore Tesly, ktoré je možné v prípade potreby aktualizovať prostredníctvom bezdrôtovej konektivity (over-the-air, OTA). Súčasťou balíka bude aj AI s aktualizovanou hlasovou asistenciou vo vozidle, ktorá umožní bezproblémovú komunikáciu medzi vozidlom a vodičom.