Hyundai vyrobil prvé auto na vodík ix35 Fuel Cell už začiatkom roku 2013 a pohon s vodíkovými palivovými článkami má stále v centre pozornosti. Platí to v osobnej, aj v nákladnej doprave. Na minulotýždňovej výstave a veľtrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveri, ktorá sa konala 20. až 25. septembra, spoločne predstavili spoločnosti Hyundai Motor Company a Iveco Group prvé elektrické vozidlo IVECO eDAILY s palivovými článkami na vodík.
Hyundai a Iveco Group majú v oblasti trvalej udržateľnosti ambiciózne ciele. Od podpísania memoranda o zhode v marci 2022 niekoľko spoločných pracovných skupín skúma možnosti spolupráce pri vývoji elektricky poháňaných vozidiel a alternatívnych pohonov.
Spoločnosti v júli 2022 oznámili, že vozidlá IVECO BUS s pohonom na vodík budú vybavené systémom palivových článkov Hyundai. Teraz bol na veľtrhu IAA Transportation odhalený prototyp eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), ktorý reprezentuje budúci potenciál najpredávanejšej a najdlhšie vyrábanej veľkej ľahkej dodávky IVECO. Modelový rad DAILY v súčasnosti zahŕňa varianty s tradičnými pohonmi, ale aj s motormi na metán, resp. bio metán, aj nové verzie s batériovým elektrickým pohonom.
Hyundai ix35 Fuel Cell
Funkčný prototyp eDAILY FCEV, ktorý Hyundai a Iveco spoločne predstavili v Hannoveri, je vybavený systémom vodíkových palivových článkov s výkonom 90 kW a elektromotorom s výkonom 140 kW. Je teda jasné, že rozdiel medzi výkonom palivových článkov a špičkovým výkonom motora bude, tak ako u všetkých vodíkových áut, vyrovnávať batéria od FPT Industrial, čo je značka hnacieho ústrojenstva skupiny Iveco. Tá slúži aj na rekuperáciu energie pri brzdení.
Šesť vodíkových nádrží ponúka kombinovanú skladovaciu kapacitu na 12 kg H2. Prototyp GVW s hmotnosťou 7,2 tony bol testovaný v Európe a potvrdil dojazd 350 km, maximálne užitočné zaťaženie 3 tony a čas tankovania do 15 minút. Zatiaľ čo batériové elektrické vozidlo eDAILY BEV, ktoré bolo tiež na veľtrhu predstavené, je vhodné na krátke cesty, eDAILY FCEV bude ideálnou voľbou pre dlhšie jazdy, kde je potrebné vysoké užitočné zaťaženie a dlhý dojazd.
Iveco plánuje na základe tohto prototypu vyrobiť malú sériu dodávok FCEV na testovanie vybraným zákazníkom do konca budúceho roka.
(Zľava) Martin Zeilinger, vedúci technického vývoja úžitkových vozidiel v spoločnosti Hyundai Motor Company a Marco Liccardo, riaditeľ pre oblasť techniky a digitalizácie Iveco Group.
Palivové články Hyundai sa už používajú v najrôznejších aplikáciách, hlavne v odvetví úžitkových vozidiel. V ťažkých nákladných vozidlách prevádzkovaných vo Švajčiarsku prešiel tento systém už viac ako 4,5 milióna km.
Hyundai a Iveco Group skúmajú aj ďalšie možnosti spolupráce, vrátane spoločného vývoja v oblasti automatizácie vozidiel a konektivity. Obojstranne výhodnú spoluprácu odráža slogan „Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai“, ktorý potvrdzuje, že spolupráca má potenciál priniesť zaujímavé výsledky už v blízkej budúcnosti.
Iveco Group však okrem Hyundai nadviazala aj ďalšie partnerstvo – s Nikola Motor, americkým výrobcom výkonných elektrických pohonov na batérie a vodíkové palivové články. V rámci tohto partnerstva firmy nedávno oznámili začiatok testovania kamiónov Nikola Tre BEV v prístave Hamburg. Nikola Motor a Iveco pripravujú dve vozidlá, ktoré by mali mať dojazd približne 500 km v prípade batériového elektromobilu a 800 km pri vodíkovom pohone.