- #E-mobilita
- 4 min.
- 30.5.2024
Elektromobilita? Subaru, Toyota a Mazda vidia uhlíkovú neutralitu aj inak
Aj keď je v Európe, v USA, alebo v Číne trendom elektromobilita, Japonsko sa k nej stavia rezervovanejšie a uhlíkovú neutralitu v doprave chce dosiahnuť viacerými cestami. Automobilky Toyota, Subaru a Mazda sa tento týždeň zaviazali k vývoju spaľovacích motorov (ICE) novej generácie.
Nové motory budú prispôsobené elektrifikácii a snahe o uhlíkovú neutralitu. S týmito motormi sa každá z troch automobiliek zameria na optimalizáciu integrácie s motormi, batériami a inými elektrickými pohonnými jednotkami. Tieto kompaktnejšie motory majú dekarbonizovať spaľováky tým, že sa stanú kompatibilnými s rôznymi uhlíkovo neutrálnymi (Carbon Neutral, CN) palivami. Ide o palivá s čistými nulovými emisiami CO2 do atmosféry počas ich životného cyklu, od výroby až po použitie. Patria sem takzvané e-palivá vyrobené z vodíka a oxidu uhličitého a biopalivá získané z biomasy. Zmysel takýchto palív je veľmi diskutabilný, ale to je už iný príbeh.
Podľa nedávneho hodnotenia InfluenceMaps o klimatickom lobingu boli japonské automobilky Mazda, Toyota, Honda a Suzuki jedny z najviac zaostávajúcich pri prechode na plne elektrický pohon. Rebríček je založený na plánoch výrobcov elektromobilov a na tom, do akej miery lobujú za klimatické záväzky vlády. Na jeho čele sú podľa InfluenceMaps Tesla, Ford, GM, VW a Mercedes-Benz.
Generálny riaditeľ Toyota Koji Sato predstavuje novú stratégiu.
Lenže čo ak je racionálny postoj k budúcnosti automobilov založený na iných princípoch, ako je výlučne čistá batériová elektromobilita, prípadne vodíkové palivové články? Svoje ortodoxné postoje už začínajú prehodnocovať aj viaceré európske značky, ktoré sa predtým zamerali na rýchlu elektrifikáciu svojho portfólia. Výrazne tieto plány ovplyvňuje aj trh, keď sa drahé elektromobily bez dotácií nepredávajú najlepšie.
Medzitým Toyota, Mazda a Subaru zdvojnásobujú produkciu spaľovacích motorov. V tlačovej správe spoločnosti oznámili svoj záväzok vyvinúť nové motory „šité na mieru elektrifikácii a snahe o uhlíkovú neutralitu“. Očakáva sa, že nové motory budú menšie a kompaktnejšie, aby vyhovovali štýlom karosérie novej generácie. Menšie motory umožnia nižšie kapoty a vylepšenú aerodynamiku pre lepší výkon a úsporu paliva.
Spoločnosti uviedli, že zdieľajú oddanosť „viaccestnému prístupu“ k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality. Generálny riaditeľ Toyoty Koji Sato vysvetlil, že všetky tri spoločnosti vylepšia technológie motorov prostredníctvom priateľskej súťaže. To zahŕňa e-palivo, biopalivá a kvapalný vodík (v palivových článkoch, aj v spaľovacích motoroch na vodík). Nové motory budú uvedené na trh v budúcnosti, ale konkrétny termín firmy nešpecifikovali.
Mnoho automobiliek už dosahuje dvojciferný podiel (niektoré, ako Tesla, 100%) elektromobilov na predaji, ale japonské značky stále investujú do motorov ICE. Možno je to aj dobre.
Toyota (vrátane Lexusu) predala do konca marca celosvetovo 30 109 plne elektrických vozidiel, čo je len 1,25 % z vyše 2,4 milióna predaných vozidiel od začiatku roka. Tento podiel je ešte nižší v USA, kde z viac ako 2,2 milióna vozidiel predaných za rok 2023 bolo len 9 329 plne elektrických, čo predstavuje asi 0,42 %.
Toyota, Mazda a Subaru jednoducho vidia budúcnosť automobilov pestrejšie, nielen na nabíjačkách, hoci elektromobilita bude popri vodíku a uhlíkovo neutrálnych palivách jedným z pilierov ich budúcej ponuky.