Reklama

Pútala som pozornosť kdekoľvek som stála: Toyota Prius

Lissett Pliešovská, Richard Pliešovský

Verte neverte, aj takto by sme mohli v tomto vianočnom čase začať písať o novej Toyote Prius. Keď sme počas testovania zaparkovali niekde pri obchodnom centre a vedľa nás sa postavilo nadupané SUV, pohľady patrili nám.

Toyota Prius svojim imidžom, líniami karosérie, farbou bola proste neprehliadnuteľná a my sme sa presne tak v nej cítili tiež. Nečudujeme sa, že čaru Priusu v minulosti podľahli i známi herci ako Harrison Ford či Julia Roberts.

93 %

Výhody

  • dojazd
  • vzhľad
  • infotainment a interiér

Nevýhody

  • len 3,5 kW palubná nabíjačka
Obsah pokračuje pod reklamou

V Európe je 5. generácia Toyoty Prius dostupná len s plug-in hybridným pohonom, ktorý je mimochodom založený na najnovšej hybridnej technológii, je to najdynamickejšia verzia v histórii tohto modelu. Na výber je v troch verziách – Comfort, Prestige a Executive. My sme sa sadli za volant posledne menovanej verzii.

Vedeli ste, že prvá generácia Toyoty Prius vo verzii Plug-in Hybrid mala dojazd 25 km a na elektromotor sa nedalo ísť vyššou rýchlosťou ako 85 km/h? Zrejme aj toto bolo dôvodom, prečo vtedy nedobila trh. Odvtedy prešlo veľa času a s 5. generáciou prináša automobilka výrazné zlepšenie jazdných vlastností, vyšší výkon, línie športového automobilu.

Nový 2-litrový motor s výkonom 112 kW a elektrický 120 kW motor transaxle prinášajú spoločný systémový výkon 164 kW. Oproti predchádzajúcej generácii sa podstatne zvýšil, až o 74 kW. Prvýkrát v histórii Toyoty je elektromotor výkonnejší než spaľovací motor. Vďaka tomu môže byť elektrický pohon oddelený od hybridného. Kým máte nabitú trajekčnú batériu, Toyota jazdí čisto na elektrický pohon.

Prius vždy vyzeral inak ako ostatné modely, pre niekoho bol príťažlivý, pre iného menej, no teraz sa stal doslovne trhačom pohľadov, pričom je stále priekopníkom v zavádzaní najnovších riešení v hybridnom pohone.

Nová karoséria má teraz dynamickejšiu siluetu, je o niečo kratšia a nižšia, no širšia a má dlhší rázvor. Vďaka tomu sedí Prius na ceste ako pribitý a vodič má vozidlo plne pod kontrolou aj pri dynamickejšej jazde. Samozrejme, nasadanie a vysadanie z vozidla nie je také komfortné, ako z SUV-čka, ale to je pochopiteľné. Nová Toyota však ponúka oveľa viac pohodlia ako by ste čakali.

Nová Toyota Prius získal cenu za dizajn Red Dot Design Award 2023, čo potvrdzuje naše príjemné pocity počas testovania.

Displej infotainmentu má 12,3″, skvelé rozlíšenie a množstvo funkcií. Kamerový systém je prepracovaný a prináša jemné rozlíšenie. Prius je vybavený multimediálnym balíkom, vrátane prístupu ku cloudovému navigačnému systému, ten využíva aktualizované informácie o dopravnej situácii v reálnom čase, efektívne ich využíva pri plánovaní trasy.

Samozrejmosťou je prístup k navigačným službám v smartfóne cez systém Apple CarPlay, alebo cez USB-C kábel prostredníctvom systému Android Auto. Páčilo sa nám, že v Priuse už staré USB-A porty nenájdete, vpredu aj vzadu sa nachádzajú moderné USB-C. Multimediálna jednotka má zabudovaný webový prehliadač na prehrávanie hudby, videa alebo sledovanie správ. Pomocou hlasových príkazov sa zjednodušil výber multimediálnych funkcii, reakcia hlasového agenta „Hej Toyota“ reaguje na požiadavky vodiča alebo spolujazdca týkajúce sa napríklad nastavenia klimatizácie či uskutočnenia telefonického hovoru. Je navrhnutý tak, aby rozumel prirodzenej, konverzačnej forme reči.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ako je to s dojazdom a spotrebou? Prius sme dostali na test zrovna v období, keď Slovensko bolo odeté do biela a počasie kleslo na ľahké mínusové teploty. Preto musí byť každému jasné, že zimný štart je o inej spotrebe, nakoľko svoje zohráva kúrenie a zima. V prvých minútach sme vybehli spotrebou na dvojnásobok, čo bolo 40 kWh. Žiaden strach, po zahriatí sme spotrebou klesli na polovicu, čiže sme sa pohybovali okolo 20 kWh.

To znamená, že sme vedeli prejsť na elektrický pohon v zimnom počasí rovných 60 km. Boli sme zvedaví, či napríklad z Plaveckého Štvrtka zvládneme na elektrický pohon zájsť do práce a späť. Redakciu máme v Podunajkých Biskupiciach, Toyota nás odviezla v pohode tam, naspäť domov by sme však na elektrinu nedošli, ostával nám dojazd necelých 20 km. V redakcii však máme nabíjačku, takže ani cesta späť bola plne elektrická. Z Plaveckého Štvrtka sa nám podarilo zájsť po IKEU, kedy sme sa dostali na polovicu spotreby. Prius sme nabíjali z klasickej zásuvky a dĺžka nabíjania trvala v priemere niečo okolo 6,5 hodiny.

Čo to pre motoristu znamená? V letnom počasí sa isto dostanete na spotrebu okolo 16 kWh až 18 kWh a to sa vám dojazd zdvihne aj na 80 km. Tak či onak, na premakanejšom plug-in hybride som sa doteraz nevozila. Naše vozidlo malo strechu so solárnymi panelmi, ktoré dokážu vyrábať elektrickú energiu, my v zimnom období sme z nej dostali necelých 50 W. Toyota Prius je ideálnou voľbou pre tých, ktorí majú možnosť dobíjať vozidlo doma. Vtedy nepocítia hendikep 3,5 kW palubnej nabíjačky – prídu domov, vozidlo pripoja na nabíjačku a ráno majú k dispozícii istý minimálny dojazd 60 km. V teplejšom období to bude ešte o kus lepšie, v ideálnych podmienkach to má byť vraj až 100 km.

Celková kapacita trakčnej batérie je 13,6 kWh, na jazdu v elektrickom režime sa využíva len 70 % kapacity, čiže 11,7 kWh, ostatnú energiu si necháva pri použití v hybridnom režime. V hybridnom režime sme dosiahli spotrebu po meste okolo 5,4 l na 100 km. Na diaľnici, pri akčnej jazde to môže byť do 7 l. V zime teda dáte 800 km a to je naozaj slušná hodnota.

Automobilke sa presunutím batérie z kufra pod zadné sedadlo a s novým usporiadaním palivovej nádrže podarilo dosiahnuť nižšie ťažisko, čím sa zlepšilo rozloženie hmotnosti, a samozrejme, sa to odzrkadlilo pri jazdných vlastnostiach. Jazdu sme si naozaj užívali, Toyota Prius nás lákala na akčnú a dynamickú jazdu. Mimochodom, zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 6,7 s.

Testovali sme Toyotu Prius 2.0 Plug-in Hybrid Executive s výkonom 223 k, ktorého cena začína na 52 810 €. Verzia Comfort začína na 44 990 €, Prestige na 46 990 €. Verzia Executive má navyše napríklad spomínanú strechu s fotovoltaickými panelmi, pokročilého parkovacieho asistenta, sedadlo vodiča s pamäťovou funkciou, vyhrievané zadné sedadlá, ventilované predné sedadlá, či panoramatické zobrazovanie okolia (360 °).

Pre koho je Toyota Prius určená, kto ju najlepšie využije? Vieme si ju predstaviť napríklad ako služobné vozidlo, v ktorom trávite väčšinu svojho pracovného času. Vďaka svojmu sexepílu osloví i tých, čo túžia po športovom vozidle. Batožinový priestor nie je veľký, ale postačujúci, odveziete v ňom smelo golfové palice alebo dva kufre. Na druhej strane, nejde predsa o rodinné auto, kde potrebujete zmestiť batožinu celej rodiny.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.