- #E-mobilita
- 4 min.
- 17.5.2023
Cybertruck v ohrození? Panasonic odkladá výrobu Li-ion článkov 4680 pre Teslu
Tesla predviedla nový robustný batériový článok 4680 na podujatí Battery Day v roku 2020. Veľké cylindrické články 4680 majú 5x väčší energetický obsah ako články 2170. Keďže potrebujú menej spojov a vodičov pri zoskupení do finálnej batérie, dosiahnu vyššiu objemovú energetickú hustotu, čo zas zaistí dlhší dojazd elektromobilov (pri rozmerovo rovnakej batérii).
Tesla spustila vlastnú výrobu článkov 4680 v Gigafactory Texas, a dostali sa už do Modelu Y vyrábaného v tomto závode. Vlastná produkcia batériových článkov ale kapacitne zďaleka nestačí pokryť potreby jej produkcie automobilov. Na výrobe Li-ion článkov 4680 pre Teslu pracuje viacero dodávateľských firiem, vrátane Panasonicu, ktorý je jej najväčším a najstarším dodávateľom batérií.
V októbri 2021 japonský koncern predstavil článok 4680 vyvinutý so spoločnosťou Tesla. Potom Panasonic ohlásil investíciu vo výške 700 miliónov dolárov na výrobu článkov 4680 v Japonsku už v marci 2022, pričom sériová výroba článkov sa má realizovať na iných miestach. Vlani Panasonic dodal Tesle vzorky svojich článkov tohto typu a avizoval sériovú výrobu v roku 2023.
Lenže niečo sa pokazilo. Panasonic oznámil, že odkladá sériovú výrobu batériového článku Tesla 4680, aby zaviedol „opatrenia na zlepšenie výkonu“. Podľa vyjadrenia japonského výrobcu by sa sériová výroba článkov 4680 mala spustiť v 3. štvrťroku 2024.
Výrobu nového batériového článku v tomto formáte oznámil aj ďalší veľký výrobca batérií a dodávateľ Tesly, spoločnosť LG Energy, ale bez časového upresnenia.
Tesla medzitým zvyšuje vlastnú výrobu článkov 4680 v Gigafactory Texas na podporu výroby Cybertrucku. Nezabúdajme ale, že Tesla okrem výroby elektromobilov potrebuje veľké množstvo batérií aj pre svoje stacionárne záložné zdroje Powerpack a Megapack.
V týchto produktoch však momentálne používa iné typy článkov, nielen z hľadiska dizajnu, ale aj chémie. Ide napríklad o lítium-železo-fosfátové (LFP) batérie, aké odoberá od spoločnosti CATL.
Odpoveď na otázku z titulku článku je pravdepodobne nie. Pre potreby nábehu elektrického monštra Cybertruck zrejme Tesla dokáže vyrobiť dostatok batériových článkov aj vo vlastnej réžii. Nepôjde o také veľké výrobné série ako v prípade Modelu 3, alebo Modelu Y a nábeh sériovej výroby týchto článkov v Panasonicu v budúcom roku nie je zas natoľko vzdialený.
Karty môže ale zamiešať čosi iné: sodíkové (Na-ion) batérie. O tejto technológii lacnejšej a bezpečnejšej náhrady za Li-ion batérie sme nedávno písali v tomto článku. Sodíkové batérie sú pritom menej citlivé na stratu kapacity pri nízkych teplotách, čím majú ďalší bod k dobru.
Po vyriešení niektorých technologických problémov začínajú Na-ion batérie do elektromobilov montovať viaceré čínske automobilky. A to napriek ich nižšej energetickej hustote oproti Li-ion batériám. To môže už čoskoro spôsobiť nevídané otrasy nielen na trhu elektromobilov, ale aj u výrobcov Li-ion batérií. Nechajme sa prekvapiť.