Čínska spoločnosť Contemporary Amperex Technology Limited, známejšia pod skratkou CATL, sa domnieva, že cesta cylindrických batériových článkov je slepou uličkou. CATL je najväčším výrobcom batérií na svete a hoci spolupracuje aj s Teslou, jeho zakladateľ a predseda Robin Zeng nesúhlasí s Elonom Muskom v niekoľkých témach.
CATL dodáva články do šanghajskej gigafabriky spoločnosti Tesla a špecializuje sa na batérie LFP (lítium-železo-fosfát, LiFePO4). Dodáva tiež napríklad batérie pre elektromobily Ford, vrátane modelov Mustang Mach-E a F-150 Lightning.
Tesla pri uvedení prvého elektromobilu Roadster komentovala jeho batériu ako „spojenie stoviek článkov, aké sa požívajú v notebookoch“. Tesla Roadster skutočne využíval batériové články typu 18650. V ďalších modeloch používa Tesla cylindrické (valcové) články typu 2170 (prvé dve číslice označujú priemer, posledné dve dĺžku v mm). Ale v roku 2020 Tesla otvorila novú kapitolu, keď oznámila, že vyvíja nový formát batériových článkov 4680. Batéria z článkov 4680 poháňa elektrický pick-up Tesla Cybertruck a v minulosti sa dostala do obmedzeného počtu crossoverov Model Y.
Tento valcový článok bol ponúkaný ako energeticky hustejšia alternatíva oproti článkom typu 2170 a 18650, ktoré sa nachádzajú v automobiloch Tesla Model Y, Model 3, Model S a Model X. Predpokladá sa tiež, že bude mať nižšie výrobné náklady a ľahšiu montáž. Z fyzikálneho, aj technického hľadiska je to logické, pretože články s väčším rozmerom a vyššou kapacitou vyžadujú menej spojov a ďalšieho balastného vybavenia, čo samo o sebe zlepšuje objemovú aj gravimetrickú energetickú hustotu celej batérie. Ale prispievať k tomu má aj vylepšená chémia článkov.
Nedávno Tesla oznámila, že vyrobila svoj 100-miliónty článok 4680. To je veľký úspech a znak toho, že spoločnosti sa podarilo výrazne zvýšiť výrobu patentovaného článku a dosiahnuť priemernú rýchlosť výroby 495 000 článkov denne. Každý Cybertruck je vybavený 1 344 článkami 4680, takže denná produkcia stačí na 368 týchto vozidiel.
Zakladateľ a šéf CATL, Robin Zeng, však cylindrickým článkom neverí a v rozhovore to povedal do očí aj generálnemu riaditeľovi Tesly, Elonovi Muskovi. Podľa agentúry Reuters Zang šéfovi Tesly povedal, že jeho stávka na valcovú batériu 4680 „zlyhá a nikdy nebude úspešná“. Podľa Zenga Musk „nevie, ako vyrobiť batériu“. „Je to o elektrochémii. Je dobrý na čipy, softvér, hardvér a mechanické veci,“ poznamenal Zeng o Muskovi.
Valcový článok Tesla 4680 využíva lítium-iónovú chémiu s katódou nikel-kobalt-mangán (NCM). CATL sa zas špecializuje na výrobu prizmatických článkov na báze lítium-železofosfátu (LFP). Prizmatické články majú plochý, obdĺžnikový tvar a hojne sa používajú napríklad v smartfónoch a tabletoch, ale aj v záložných zdrojoch a novšie aj v elektromobiloch.
Nedávno čínsky gigant predstavil sodíkovo-iónovú (Na-ion) batériu s komerčnou dostupnosťou, ktorej výroba je ešte lacnejšia ako LFP články.
Vo všeobecnosti sú cylindrické články bezpečnejšie, pretože valce majú stabilný tvar, ktorý dokáže udržať väčší tlak. Ďalším faktorom je ochladzovanie. Prizmatické články potrebujú medzi sebou chladiace plechy, zatiaľ čo valcové môžu byť chladené na koncoch, alebo pomocou hadov, ktoré sa dotýkajú iba bokov článku, pričom kov odvádza teplo. To nakoniec môže znamenať vyššiu energetickú hustotu batérie s valcovými článkami pri podobnej chladiacej kapacite.
Nie je jasné prečo Robin Zeng články 4680 Tesly kritizoval, ale mal tiež niekoľko poznámok o Muskovej tendencii stanovovať nerealistické časové harmonogramy pre pripravované produkty. „Možno niečo potrebuje päť rokov vývoja, ale on hovorí, že musia stačiť dva roky. Spýtal som sa ho prečo. Povedal mi, že chce tlačiť na ľudí,“ povedal Zeng.
Nerealistické časové harmonogramy sú u Muska notoricky známe. Už asi desať rokov napríklad presadzuje tvrdenie, že vozidlá Tesla budú schopné jazdiť autonómne. Tento prísľub vyvrcholil odhalením robotaxi Cybercab, ktoré sa údajne začne predávať v roku 2026 bez volantu a pedálov. Na druhej strane, z histórie jeho firiem Tesla, SpaceX, Neuralink a do veľkej miery aj The Boring Company vidíme, že tento Muskov manažérsky tlak funguje. A aj vďaka tomu je dnes Tesla najhodnotnejšou automobilkou na svete a SpaceX vesmírnou spoločnosťou, ktorá na svete nemá relevantnú konkurenciu (a tieto nožnice sa ďalej otvárajú).
Zeng sa s Muskom stretol v apríli v Pekingu a obaja sa často rozprávajú o rôznych témach. CATL je hlavným dodávateľom gigafabriky Tesla v Šanghaji, ktorá vyrába elektromobily Model 3 a Model Y pre čínsky aj zahraničný trh. Tesla tiež licencovala technológiu CATL pre svoj pripravovaný závod na výrobu batérií v Nevade, ktorý by mal byť uvedený do prevádzky v roku 2025.