Reklama

500 kW bezdrôtové nabíjanie zvládne elektrobusy, aj elektrické kamióny

Zdroj | WAVE
Juraj Procházka
Zdroj | WAVE
Zdroj | WAVE

S bezdrôtovým nabíjaním elektromobilov sa v poslednom období roztrhlo vrece. Kalifornská firma WAVE Charging, stopercentná dcéra spoločnosti Ideanomics, vyvíja vysokovýkonné riešenia bezdrôtového indukčného nabíjania pre stredne ťažké a ťažké úžitkové vozidlá.

A darí sa jej. Aktuálne predstavila svoj nový ultrarýchly systém bezdrôtového nabíjania s výkonom 500 kW. Vyvíjala ho v spolupráci so spoločnosťou Cummins a Ministerstvom energetiky USA.

Prvý ultrarýchly bezdrôtový nabíjací systém svojho druhu plne nabil počas testovania nákladný elektromobil triedy 8 za menej ako 15 minút.

Obsah pokračuje pod reklamou

V USA sú nákladné automobily triedy 8 klasifikované podľa Federálnej správy pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) ako vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 33 000 libier (15 ton) a s dĺžkou nad 40 stôp (12 m).

Pre ilustráciu, bežná americká domácnosť spotrebuje približne 30 kWh elektriny denne. Ak by túto energiu teoreticky čerpala z batérií, nabíjačka s výkonom 500 kW by ju mohla dodať len za 3,6 minúty. S výkonom 0,5 MW by dokázala napájať súčasne 400 domácností. Aj v tomto prípade WAVE tvrdí, že energia sa prenáša bezdrôtovo s účinnosťou porovnateľnou s káblovým nabíjaním.

Pozrite si

Zmena k lepšiemu? Valeo predstavil bezdrôtové nabíjanie elektromobilov

Spoločnosť Wave Charging získala od Ministerstva energetiky USA grant vo výške 8,4 milióna USD na komerčnú implementáciu technológie. Niekoľko nabíjacích platní je teraz umiestnených v prístavoch Long Beach a Port of Los Angeles. V prístave v Los Angeles sú už k dispozícii bezdrôtové nabíjačky s výkonom 125 kW, 250 kW, 380 kW a aj 500 kW.

Zdroj | WAVE

Aby sa otestovalo fungovanie pri nízkych teplotách, WAVE inštaluje nabíjačku s výkonom 500 kW aj v závode Venture Logistics na americkom Stredozápade. Po dokončení koncom tohto štvrťroka bude nabíjací systém WAVE 500 kW napájať dva elektrické návesy spoločnosti Venture Logistics triedy 8.

Cieľom systému je riešiť výzvy, ktoré predstavuje ľad a sneh, čím sa eliminuje potreba manipulácie s ťažkými vysokovýkonnými nabíjacími káblami pri nízkych teplotách a na nebezpečných zľadovatených povrchoch. Na druhej strane treba spomenúť, že sneh a ľad nebude robiť dobre ani nabíjacím platniam zabudovaným vo vozovke a bude ich potrebné čistiť.

Zdroj | WAVE

Robin Mackie, prevádzkový riaditeľ Ideanomics, materskej spoločnosti WAVE, tvrdí, že demonštračný projekt s Venture Logistics ukáže, že pre stredne ťažké a ťažké vozidlá v nepretržitej prevádzke je bezdrôtové nabíjanie tým najefektívnejším riešením.

Ťažké úžitkové elektrautá, to sa týka aj elektrobusov, môžu fungovať nepretržite a dobíjať sa počas bežnej prevádzky. Prevádzkovatelia vozového parku zvyšujú efektivitu tým, že eliminujú prestoje vozidiel strávené tankovaním alebo nabíjaním batérií v centrálnom depe.

Dopravný sektor je najväčším prispievateľom k skleníkovým plynom v USA aj v Európe s podielom 27 %, pričom najviac emisií produkujú práve stredne ťažké a ťažké nákladné vozidlá. Tu by elektromobilita mala zrejme najväčší zmysel, ale zároveň naráža na limity súčasných batérií. Aby mali nákladné elektromobily a elektrobusy dostatočný dojazd, musia mať veľkokapacitné a preto ťažké batérie, ktoré navyšujú hmotnosť a zhoršujú jazdné parametre a nosnosť.

Pozrite si

Elektrobusy v MHD: od Číny sa máme čo učiť

Výkonné bezdrôtové rýchlonabíjačky, ktoré by mohli byť zabudované v ceste oveľa hustejšie, ako tie káblové, by mohli tento problém čiastočne vyriešiť. Dostupnosť výkonného dobíjania v krátkych intervaloch vzdialenosti na trasách, by umožnila použitie menších a ľahších batérií.

Zostáva sa zamyslieť, aké bezpečné budú takéto vysokovýkonné bezdrôtové nabíjačky z hľadiska elektromagnetického smogu. Prenos energie na takú krátku vzdialenosť je síce vysoko smerový, ale malá časť – v prípade vysokých výkonov adekvátne väčšia – unikne aj do bezprostredného okolia. Aj preto sú napríklad transformátory v audiotechnike a v citlivej elektronike tienené.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.