Komfort a maximálna jednoduchosť, to sú atribúty bezdrôtového nabíjania elektromobilov. Zvlášť zaujímavé bude jeho využitie pri autonómnych taxíkoch a samojazdiacich autách všeobecne. Vývojom technológie sa zaoberá viacero automobiliek a ďalších spoločností, vrátane Tesly.
Spoločnosť Valeo na veľtrhu CES 2024 v Las Vegas predstavila svoje riešenie pre bezdrôtové nabíjanie elektrických vozidiel Valeo Ineez™ Air Charging.
Valeo Ineez™ Air Charging posilní pozíciu spoločnosti Valeo na trhu dobíjacích staníc vďaka efektívnemu a ľahkému riešeniu pre indukčné dobíjanie vozidla bez dobíjacieho kábla. Pripomeňme, že indukčný prenos používajú aj bezkáblové nabíjačky Qi pre mobilné zariadenia. Naopak, americká spoločnosť WiTricity vyvinula bezdrôtové nabíjacie a napájacie riešenia na báze prenosu cez magnetickú rezonanciu.
Technológia Ineez™ Air Charging je podľa spoločnosti Valeo jediné bezdrôtové riešenie, ktoré využíva relatívne nízku prevádzkovú frekvenciu, približne 3 kHz, a ponúka tak jedinečné, ľahšie a jednoduchšie nabíjanie. Hmotnosť zariadenia má byť o 50 % nižšia oproti iným systémom.
Konkurenčná WiTricity ponúka bezdrôtové nabíjanie elektromobilov už niekoľko rokov.
Spolieha sa na zjednodušený hardvér, aby bol široko dostupný, a zároveň dosahuje vysokú účinnosť nad 90% v celom reťazci od pripojenia k sieti až po batériu. Systém je navrhnutý tak, aby bola zaistená kompatibilita s každým wall boxom, elektrickou jedno- alebo trojfázovou sieťou každej krajiny a so všetkými elektromobilmi s batériami s napätím 400-800 V.
Zaujímavé je, že riešenie spoločnosti Valeo ponúka aj funkciu Vehicle-to-Grid (V2G) pre akékoľvek cielené riešenie napájania v rozsahu 7 kW až 22 kW. Znamená to, že dokáže nielen nabíjať batériu elektromobilu, ale v prípade potreby aj dodávať elektrinu do siete. Má byť použiteľné na všetkých nabíjacích miestach, verejných, aj súkromných.
Nabíjanie Valeo Ineez ™ Air Charging je univerzálne. Je možné ho zapojiť priamo do existujúceho wall boxu alebo pripojiť priamo k sieti, pričom poskytuje všetky potrebné zabezpečenia a komunikáciu s vozidlom a užívateľom.
Výrobca na svojich stránkach aktuálne nezverejňuje žiadne technické detaily, dokonca ani fotografie svojho bezdrôtového nabíjacieho systému. Pri tvrdení o jeho univerzálnosti sa však musíme trochu pozastaviť.
Na bezdrôtové nabíjanie budeme potrebovať nielen vysielač, ale aj prijímač energie, ktorý musí byť namontovaný na podvozku auta. Pri indukčnom prenose je presnosť prekrytia vysielacej a prijímacej antény (cievky) rozhodujúca.
Ak je „univerzálny“ vysielač Ineez ™ Air Charging naozaj použiteľný s každou verejnou nabíjačkou, bude potrebné do nej pripojiť jeho vysielač manuálne káblom. V tom okamihu však bezdrôtové nabíjanie stráca zmysel, pretože jednoduchšie by bolo pripojiť kábel priamo do zásuvky vozidla, ako navyše ešte manévrovať, aby ste zaparkovali presne nad vysielačom.
Nie je ani jasné, či je dôvod oslavovať 90%-nú účinnosť nabíjacieho systému. WiTricity udáva účinnosť svojej technológie pri nabíjaní elektromobilov v rozsahu 88 – 93 %, ktoré je ekvivalentné káblovému nabíjaniu s nabíjačkou úrovne 2. Faktom je, že ani káblové pripojenie nezaisťuje stopercentnú účinnosť nabíjania, pretože na všetkých konektoroch, aj v samotnom kábli vznikajú tepelné straty kvôli elektrickému odporu.
Pri všetkej úcte k firmám, ktoré bezdrôtové systémy vyvíjajú, vyrábajú a propagujú, ich účinnosť musí byť vždy horšia ako v prípade domácich káblových nabíjačiek a oveľa horšia, ako pri výkonných nabíjačkách pracujúcich s vysokým napätím.
Valeo dúfa, že Ineez ™ Air Charging bude ťažiť z budúceho rozšírenia autonómnych vozidiel, keď sa autá budú samy dobíjať na indukčnej nabíjacej ploche, ako dnes robotické vysávače. Na systém Ineez™ Air Charging už Valeo získal viac ako 25 patentov na konštrukciu od hardvéru po softvér a mechatroniku.