Ak sledujete dianie vo svete mobilných technológií, tak iste viete, že každý rok vo februári (s výnimkou pandémie), sa všetci dôležití hráči v tomto segmente spolu s novinármi strednú v španielskej Barcelone, ktorá je od roku 2006 domovom dôležitej výstavy Mobile World Congress (MWC).
Po pandemickom útlme a minulom ročníku, ktorý bol vzhľadom na stále pretrvávajúce obmedzenia na novinky veľkým sklamaním, sme tento rok zostali milo prekvapení. Výstavisko Fira de Barcelona Gran Via sa opäť hemžilo ľuďmi a značkami z celého sveta tak, ako za starých čias.
Keď výstavisko nestačí
Nepísaným pravidlom je, že hoci by malo byť centrom diania výstavy samotné výstavisko, to najzaujímavejšie sa väčšinou deje mimo neho. Inak to nebolo ani tento rok, čo bol aj dôvod, prečo sme do Barcelony prileteli s menším predstihom. Deň pred otvorením brán výstaviska totiž svoje brány samostatnej haly otvorilo Xiaomi a v úzkom okruhu nám novinárom predviedla svoje novinky aj Motorola.
V nedeľu doobedu sme si tak v centre Barcelony mali možnosť obzrieť najnovší koncept smartfónu, ktorého displej sa dokáže rozrolovať dohora. Inými slovami, Motorola oživila sériu vysúvačiek RIZR v novom šate. Tento koncept bol prakticky plne funkčný a nečudovali by sme sa veľmi, ak by sme ho ešte tento rok uvideli na trhu.
Po komornom predstavení nasledovala veľká šou, ktorú Xiaomi zorganizovalo na samostatnom výstavisku. Dôvod? Celý svet sa sem prišiel pozrieť na novú sériu smartfónov Xiaomi 13, ale aj nové smart hodinky Xiaomi Watch S1 Pro, slúchadlá Xiaomi Buds 4 a e-kolobežku.
Xiaomi však netrochárčilo a do Barcelony prinieslo prakticky celý svoj ekosystém zariadení, vrátane tých zatiaľ nevydaných. Priamo v stánku na výstavisku MWC 2023 sme si tak na druhý deň mohli pozrieť naživo statickú podobu humanoidného robota CyberOne, aspoň cez sklo bezdrôtové AR okuliare a všetky ostatné zariadenia vrátane konceptov zasadených do modelu obývačky, kúpelne, kuchyne či pracovne.
Hneď vedľa stánku Xiaomi malo svoj stánok Lenovo, ktoré tu okrem celého svojho súčasného portfólia počítačov predvádzalo najmä svoj koncept notebooku s rolovateľným displejom. Nie je žiadnou náhodou, že vystavený bol vo vitríne spolu so smartfónom Motorola RIZR, podobajú sa konštrukčne a pravdepodobne spolu zdieľajú aj viacero technológií.
Notebook má vo svojej normálnej podobe displej s uhlopriečkou 12,7-palca s pomerom strán 4:3. V tomto rozložení je rozlíšenie displeja 2024 x 1604 pixelov. Stlačením jedného tlačidla sa obraz zväčší do výšky a dostanete 15,3-palcový displej s pomerom strán 8:9. Za nás ide o parádnu inováciu, ktorej do budúcnosti určite veríme podobne, ako skladacím smartfónom.
Musíme povedať, že dostať sa k týmto novinkám bol tento rok pomerne problém, v dobrom slova zmysle. Výstavisko bolo opäť preplnené a niektorými uličkami bol v prvý deň najmä doobeda problém prejsť. Po minuloročných obmedzeniach sme už na MWC mohli stretnúť tak pestrú paletu národností a značiek, ako si to pamätáme z čias pred-pandemických.
Potešilo nás tiež, že hoci väčšina technologických gigantov už dnes predstavuje svoje novinky mimo MWC, čínsky Honor zostal verný klasike a európsku premiéru smartfónov série Honor Magic5 zorganizoval priamo na výstavisku. Keď sa všetci technologickí novinári v jeden moment hrnú do jednej haly, aby si medzi prvými nafotili horúce novinky, má niečo do seba.
Pri názve Mobile World Congress by ste asi nečakali, že na výstavisku narazíte na autá, no opak bol pravdou. Hneď oproti elektromobilu Tesla pripraveného slúžiť napr. aj ako policajné auto, ktoré ste mali možnosť vidieť v našich Stories na Instagrame, stál elektromobil Lucid Air. Naživo sme ho síce nevideli po prvý krát, no musíme priznať, že v čiernej sa nám páči ešte viac.
Mobilitu tu však prišiel zastúpiť aj známy Segway s predponou mikro-, pod ktorú spadajú elektrické kolobežky či elektrická motokára, ktoré si bolo priamo v stánku na malom okruhu možné naživo vyskúšať. Hlavnou hviezdou na výstavisku bola rozhodne novinka MAX G2, ku ktorej sa však pridali aj nové modely radov F2 a E2.
Keď som na výstavu MWC zavítal po prvý krát, v deň príletu do Barcelony mimo výstaviska predstavoval Samsung svoje nové vlajkové lode a hneď na druhý deň ráno sme na výstavisko utekali, aby sme sa pozreli na to, aké nové eso má v rukáve Sony. Doba sa však mení a výstavisku spomedzi výrobcov smartfónov už tento rok kraľovali úplne iné značky – Xiaomi, Honor, Huawei, OPPO.
Samsung tu síce svoj stánok mal a hoci rozhodne nebol malý a nechýbali v ňom ani všetky jeho aktuálne mobilné zariadenia, jeho hlavnou témou bola trvalá udržateľnosť. Sony by ste na výstavisku hľadali márne, zatiaľ čo Nokia, ktorá tu tento rok mala obrovský stánok, nebola tá Nokia, ktorá vyrába mobily, ale tá, ktorá vyrába telekomunikačné zariadenia. HMD Global, ktoré vyrába zariadenia pod značkou Nokia, mal svoj maličký stánok zašitý v odľahlej hale.
Mobile World Congress sa vyvíja tak rýchlo, ako mobilný biznis a je jasné, ktorý kontinent na ňom hrá v súčasnosti prím. Tento trend nebude v budúcich rokoch utíchať a je isté, že čoraz viac na ňom skôr ako smartfóny budeme vídať skôr AR/VR okuliare, robotov a ďalšie technológie, ktoré ešte nie sú tak technicky vyspelé ako mobily.
Dobrou správou je, že hoci sme počas pandémie vídali väčšinu svetových premiér nových zariadení vo virtuálnom priestore a tak sme očakávali úpadok fyzických výstav, tohtoročné MWC nás presvedčilo o opaku. Ľudia sa chcú stretávať, chcú si zariadenia vyskúšať čo najskôr naživo a tak ako my, chcú so svojim publikom zdieľať skutočné zážitky. Už teraz sa tešíme na to, čo tento rok prinesie IFA, budúci rok CES a opäť aj MWC a veríme, že naša redakcia bude môcť byť opäť naživo pri tom.