- #Crowdfunding
- 4 min.
- 7.6.2025
Získali peniaze na luxusné hovädzie. Kobe Red je typický crowdfundingový podvod
V čase, keď crowdfundingové platformy ako Kickstarter ponúkajú šancu na rozvoj inovatívnych nápadov a produktov, objavujú sa aj prípady, ktoré slúžia ako varovanie pre podporovateľov.
V našom seriáli o crowdfundingu sa venujeme úspešným, ako i neúspešným kampaniam. Z tých neúspešných sme už spomenuli napríklad hru Star Citizen, laserový holiaci strojček Skarp, dron Lily, ruksak iBackPack 2, zubnú kefku Amabrush, FND Films, či samoplniacu fľašu na vodu Fontus.
Niektoré projekty sa jednoducho nevydarili, tak to v podnikaní býva, no iné boli od začiatku, zavádzajúce, či dokonca podvod. Práve na nečestné myšlienky poukazuje naj nasledujúca kauza.
Jedným z najvýraznejších príkladov zlyhania a pravdepodobného podvodu bola kampaň Kobe Red. Tento lákavý projekt sľuboval exkluzívne sušené hovädzie mäso s troma prémiovými príchuťami. Spoločnosť Kobe Red oslovila verejnosť s jednoduchým, ale ambicióznym plánom: priniesť na trh luxusné sušené hovädzie mäso vyrobené z výnimočného japonského Kobe hovädzia. Ich kampaň pôsobila profesionálne, s atraktívnym videom, premyslenými textami a vierohodnými cieľmi.
Cieľová suma bola relatívne nízka, no kampaň rýchlo prerástla očakávania a nakoniec sa jej podarilo vyzbierať neuveriteľných 120 309 dolárov. Všetko nasvedčovalo tomu, že ide o ďalší crowdfundingový úspech.
Zlom však nastal vo chvíli, keď sa začali objavovať pochybnosti o existencii samotnej spoločnosti, jej tímu i dodávateľov. Skupina filmárov a členovia Kickstarter komunity si všimli viacero podozrivých znakov – neexistujúce záznamy o firme, podozrivo generické fotografie a nejasné informácie o výrobných procesoch. Navyše, žiadny dôveryhodný dôkaz nenasvedčoval tomu, že by Kobe Red naozaj disponoval japonským Kobe hovädzím, ktoré je pod prísnou kontrolou a jeho export je silne limitovaný.
Magnus Fun zverejnil na webstránke Kobe Red veľké množstvo informácií vrátane nadšených recenzií od ľudí, ktorí údajne sušené mäso ochutnali. Oblizujem si prsty na verejnosti, píše sa v jednej údajnej snímke obrazovky textovej správy.
Komunita Kickstarteru, známa svojou angažovanosťou, sa rozhodla konať. Zhromaždením dostatočných dôkazov o neserióznosti projektu sa jej podarilo vyvolať pozornosť platformy samotnej, ktorá napokon celú kampaň zastavila a finančné prostriedky investorom nevyplatila.
Video s názvom The Truth About The Kobe Red Kickstarter Scam je stále dostupné na YouTube. Prináša podrobný pohľad na to, ako sa podarilo odhaliť tento podvod ešte predtým, než by podvodníci získali vyzbierané finančné prostriedky.
Prípad Kobe Red sa tak zapísal do histórie crowdfundingu ako varovanie pred slepou dôverou v lesklé marketingové videá a sľuby bez dôkazov. Hoci systém fungoval – komunita odhalila podozrivý projekt a peniaze boli ochránené – ukázalo sa aj to, aké ľahké je spustiť falošnú kampaň, ak za vami nestojí reálna firma, len dobre zostrihané promo.
Kobe Red sa stal mementom toho, že aj pri podpore inovatívnych projektov treba používať zdravý rozum a overovať si fakty. Tie sa však pri novinkách, ktoré majú prísť na trh až neskôr overujú len veľmi ťažko. Zvlášť ak ste zo Slovenska a o vaše peniaze sa uchádza napríklad firma z Kalifornie. Mimochodom, vyšetrovanie CNN Money zistilo, že až 84 % projektov na Kickstarteri sa neodošle k prispievateľom načas.