Čína testuje podľa článku v The New York Times viac áut bez vodiča ako ktorákoľvek iná krajina na svete. Vďaka rozsiahlej podpore čínskej vlády a pozitívnemu postoju čínskych vodičov tam už vo veľkom prebieha ambiciózny experiment s autonómnymi autami v reálnej mestskej premávke.
Doteraz sme sa stretávali najmä so správami o pokroku (prípadne problémoch) spoločností ako Waymo, alebo Cruise v amerických mestách, prípadne s plánmi Tesly, ale robotaxíky sa začínajú pomaly, ale isto rozbiehať aj inde vo svete.
Prednedávnom predstavila svoje plány s robotickými taxíkmi chorvátska automobilka Rimac. Tá však službu v uliciach Záhrebu spustí až v roku 2026.
Naproti tomu v 11 miliónovom čínskom Wu-chane (mesto sa „preslávilo“ vďaka rozšíreniu vírusu SARS-Cov-2, údajne z miestneho laboratória) brázdi ulice popri viac ako štyroch miliónoch klasických áut aj flotila 500 taxíkov navigovaných počítačmi. Často pritom jazdia bez prítomnosti bezpečnostných vodičov. Pritom ide iba o jedno z mnohých čínskych miest, ktoré umožňujú testovanie vozidiel bez vodiča na verejných komunikáciách. Technologický gigant Baidu, ktorý tieto robotické taxíky prevádzkuje, uviedol, že vo Wu-chane pridá ďalších 1 000 autonómnych taxíkov.
Čínsky technologický gigant Baidu začal prevádzkovať plne autonómnu taxi službu Apollo Go už v roku 2022.
Podľa The New York Times Čína prevzala vedúcu pozíciu pri rozvíjaní tohto trhu, A to nielen preto, aby demonštrovala svoju technologickú zdatnosť, ale aj kvôli podpore svojho čoraz silnejšieho automobilového priemyslu.
V celej Číne už minimálne 16 miest umožnilo spoločnostiam testovať robotické vozidlá na verejných komunikáciách a najmenej 19 čínskych výrobcov automobilov a ich dodávateľov súťaží o získanie globálneho vedúceho postavenia v tejto oblasti. Žiadna iná krajina pri zavádzaní autonómnych taxíkov nezaznamenáva takýto rýchly progres. Vláda poskytuje firmám výraznú pomoc na viacerých úrovniach. Okrem miest, ktoré vyhradili cestné testovacie komunikácie pre robotické taxíky, cenzori obmedzujú online diskusiu o bezpečnostných incidentoch a nehodách. V zárodku tak likvidujú „prehnané obavy“ verejnosti z novej technológie a prípadnú verejnú kritiku.
Zatiaľ čo zavedenie robotických taxíkov na amerických cestách zabrzdili bezpečnostné problémy – Ford a Volkswagen pred dvoma rokmi ukončili svoj spoločný podnik pre robotické taxi Argo AI, čínski vodiči sú ochotnejší ako Američania dôverovať počítačom, že samé navedú ich autá do cieľa.
Čínska vláda zhruba pred mesiacom povolila deviatim domácim automobilkám, vrátane Nio, BYD a SAIC Motor, začať s testami pokročilých systémov asistovaného riadenia, ktoré idú nad rámec Full Self-Driving od Tesly. Čínska spoločnosť automobilových inžinierov predpovedá, že 20 % áut predaných v Číne bude v roku 2030 úplne bez vodiča a ďalších 70 % bude mať pokročilú technológiu asistovaného riadenia.
Kým v Európe a v USA sa šíri skepticizmus voči elektromobilom, Čína hrá v tejto oblasti prvú ligu. Už dnes tvoria elektrické autá v Číne približne 25 % trhu v porovnaní so 7 % v USA. Technológia pokročilého autopilota pritom funguje oveľa lepšie s elektromobilmi ako s autami na spaľovací pohon, alebo s väčšinou hybridných vozidiel. Kto bude v najbližších rokoch lídrom pri zavádzaní samojazdiacich áut je teda via-menej jasné.