Asi by sme ťažko hľadali krajinu, ktorá tak intenzívne podporuje elektromobilitu ako Nórsko. Vďaka daňovým úľavám a ďalším benefitom sa popularita elektrických áut drží dlhodobo na vysokej úrovni. Už v roku 2020 elektromobily prvýkrát prekonali v predaji všetky ostatné autá a tento trend má stúpajúcu tendenciu.
Krajina je globálnym lídrom v oblasti prechodu na elektrické vozidlá a snaží sa stať prvou, ktorá do roku 2025 ukončí predaj benzínových a naftových motorov. (Hovoríme o cestných vozidlách pre osobnú dopravu, inde to nepôjde tak hladko.) Je to na pohľad paradox, pretože Nórsko je producentom ropy, aj zemného plynu, ale zároveň takmer všetku elektrinu vyrába obnoviteľným spôsobom v hydroelektrárňach.
Podľa Nórskej cestnej federácie (OFV) dosiahol podiel predaných elektrických áut v septembri takmer 80% z celkového predaja automobilov, pričom čisto batériové elektrické vozidlá (BEV) tvorili až 77,5% všetkých nových áut. Pred rokom bol tento podiel „len“ 61,5%.
Magnetom pre kupujúcich boli hlavne lacnejšie modely Tesla. Kompaktný športovo-úžitkový elektromobil Tesla Model Y bol najpredávanejším vozidlom s podielom 19,8% automobilového trhu, nasledovaný sedanom Model 3 s 12,3%. Škoda Enyaq skončila s odstupom na tretej priečke, s podielom 4,4%.
Model Y, ktorý Tesla predstavila v marci 2019, bol pritom na európsky trh uvedený len nedávno. Elektromobily Tesla sú však v Nórsku na popredných priečkach popularity dlhodobo, počnúc vlajkovou loďou Tesla Model S. Podporuje to zrejme aj rozsiahla sieť staníc Supercharger v Nórsku.
Nórsko ide cestou pozitívnej diskriminácie, keď elektromobily oslobodilo od daní uvalených na autá so spaľovacím pohonom. Politika nulových daní by sa však mohla zmeniť, ak by sa naplnili plány víťazov posledných nórskych volieb o zdaňovaní luxusných áut.
Očakáva sa, že budúcu vládu pod vedením labouristu Jonasa Gahra Stoerea budú tvoriť strany, ktoré sa zaviazali zaviesť 25% daň z rozdielu ceny nového auta, ktorý presahuje 600 000 nórskych korún (NOK), čo je asi 59 880 EUR.
Kým Tesla Model Y a Model 3 sa cenovo zmestia pod túto hranicu, cena špičkových modelov Tesla Model S a Model X sa pohybuje aj na úrovni 1,3 milióna NOK (takmer 130 000 EUR) a spolu s luxusnými elektromobilmi značky Porsche, Audi, alebo Mercedes-Benz budú, v prípade prijatia uvedenej legislatívy, čeliť značným doplatkom.
Labouristická strana tvrdí, že daň prinesie do štátnej kasy dodatočnú hotovosť a je motivovaná zmyslom pre spravodlivosť. Oslobodenie od dane pri nákupe elektromobilov malo slúžiť ako stimul pri zavádzaní novej technológie a nemôže trvať donekonečna, myslia si predstavitelia strany. Dotácia v podobe odpustenia dane je navyše tým vyššia, čím drahšie je vozidlo, čo je nespravodlivé voči menej majetným Nórom.
Takáto argumentácia vyzerá rozumne, zvlášť keď je na trhu množstvo modelov pod cenovým limitom, ktoré bude stále možné kúpiť bez „dane z luxusu“.
Na druhej strane Christina Bu z Nórskej asociácie elektromobilov hovorí, že daň z elektrických luxusných vozidiel by bola zle načasovaná a spomalila by elektrifikáciu nórskej dopravy. Dnes sa jej darí aj v najsevernejších vidieckych oblastiach, pričom je známe, že mrazivé teploty batériám elektromobilov (ale týka sa to batérií obecne) veľmi nesvedčia. Napriek tomu v poslednej dobe aj v týchto oblastiach záujem o elektromobily prevyšuje dopyt po spaľovákoch.
Sledujúc situáciu v oblasti elektromobility v Nórsku nám musí porovnanie so slovenskou realitou pripadať ako správy z iného sveta. V skutočnosti to tak aj je. Navyše stimuly do elektromobility v Nórsku zrejme tak, či tak skončia po zákaze predaja áut s pohonom s vnútorným spaľovaním. Takže o štyri roky tam už nebude otázka zdaňovania, či nezdaňovania luxusných elektromobilov témou.