Podnikanie je risk, dokonca aj v takom profanovanom segmente ako je elektrická mobilita. Po úspechu Tesly začali pribúdať ďalšie značky, ktoré chceli získať svoje miesto pod slnkom.
E-mobilita je budúcnosť, no to automaticky neznamená, že uspeje každá automobilka, ktorá vyrobí dopravný prostriedok na štyroch kolesách s elektrickým motorom.
Elektrické vozidlá tvorili v roku 2023 8 % predaja nových áut v USA. Ich podiel na trhu bude rásť aj napriek pomalšiemu prijatiu, ako sa očakávalo. Očakáva sa, že do roku 2030 budú elektromobily tvoriť 46 % z predaja nových vozidiel, čo znamená takmer 8 miliónov kusov.
Predaj elektromobilov rastú, dariť sa však začína viac známym automobilkám, ktoré majú skúsenosti s konvenčným pohonom. Z neznámych značiek sa na čelo dostávajú čínske automobilky, napr. BYD, ktorých často dotuje štát a najmä – nerobia si žiadne starosti s prevzatým dizajnom a technológiami.
Podľa AutoForecast Solutions, priemyselnej výskumnej a prognostickej skupiny, minimálne 30 startupov s elektromobilitou v poslednom desaťročí buď prerušilo svoju činnosť, odmlčalo sa alebo čelilo riziku bankrotu. Tesla bola v USA prvou automobilkou, ktorá po 50-tich rokoch uspela. Najväčšie financie sa podarilo získať automobilkám Fisker a Rivian, zhruba po 10 miliárd dolárov. Ani to, ako ukazuje prvá menovaná spoločnosť, nemusí stačiť na rozbehnutie úspešnej automobilky.
Fisker Automotive
Fisker získal v roku 2009 súkromné a verejné investície vo výške 1,4 miliardy dolárov, vrátane pôžičky ministerstva energetiky USA v suma 0,53 miliardy dolárov. Automobilka však opakovane nedodržiavala termíny výroby, došlo to až do štádia, že výroba luxusného športiaka Fisker Karma bola v novembri 2012 pozastavená. Vyrobiť sa podarilo len asi 2 450 kusov. O rok neskôr spoločnosť požiadala o ochranu pre bankrotom, v roku 2014 Wanxiang Group, najväčšia čínska spoločnosť na výrobu automobilových dielov, kúpila aktíva Fisker Automotive.
Ani zmeny v spoločnosti firme nepriali. Od marca 2024 sa Fisker pripravuje na možný bankrot. Táto správa prichádza po tom, čo Fisker oznámil investorom o svojich „podstatných pochybách“, že dokáže splniť všetky svoje finančné záväzky bez ďalších investícií do spoločnosti. Startup, ktorý založil Henrik Fisker, si už najal bankrotových poradcov, aby pomohli s prípadným podaním žiadosti. Najnovšie informácie naznačujú, že zakladateľ stále bojuje o záchranu spoločnosti. Zamestnancom oznámil, že rokuje so štyrmi automobilkami. V minulosti sa hovorilo o Nissane, ale momentálne je všetko zahalené dohodami o mlčanlivosti.
Spoločnosť vyrobila asi 10 000 elektrických crossoverov Ocean, predala z nich len asi polovicu. Aby toho nebolo málo, pretrvávajúce finančné problémy vyľakali množstvo kupujúcich, ktorí si rezervovali Ocean s vratnou zálohou. Takto Fisker stratil viac než 40 000 rezervácií, ktoré bude musieť zaplatiť, svojim zákazníkom bude dlhovať asi 9 miliónov dolárov.
Nikola Motor
Americká spoločnosť Nikola Motor mala (podobne ako Tesla) ambíciu vyrábať ekologické nákladné, aj osobné autá. Rovnako svoj názov odvodzuje od mena slávneho vynálezcu Nikolu Teslu. Okrem primárneho cieľa, dopravy bez emisií, však majú obe automobilky pramálo spoločného. Tesla vsadila na batériové elektromobily, Nikola považuje vodík a palivové články za perspektívny.
Napriek prekonaniu očakávaní tržieb v 3Q vykázanom v novembri 2022 Nikola Motor znížila prognózu výroby. Lepšie než očakávané príjmy boli spôsobené výrobou 75 ťažkých elektrických nákladných vozidiel, z ktorých 63 bolo dodaných predajcom. Napriek tomu spoločnosť vyrobila len asi tretinu toho, čo predtým sľúbila, musela v septembri 2022 stiahnuť všetkých 93 vozidiel Nikola Tre z dôvodu poruchy bezpečnostného pásu. Hodnovernosti spoločnosti neprospieva ani to, že zakladateľ Trevor Milton, bol v októbri 2022 uznaný vinným z podvodu (klamal investorom o obchode).
Nikola vyrábala aj elektromobily, ale ani tam príliš neuspela. Pred rokom spoločnosť oznámila, že pozastavuje výrobu svojho elektrického vozidla s batériou Tre Class 8, pretože mal na sklade priveľa vozidiel a málo objednávok. Nikola tiež vyrobila v 1Q 2023 63 kusov plne elektrického nákladného vozidla Class 8, predalo sa ich len 31 kusov.
Lordstown Motors
Lordstown Motors založil v roku 2018 Steve Burns, bývalý generálny riaditeľ Workhorse Group, o rok neskor sa spoločnosť stala vlastníkom bývalého závodu GM. GM požičalo Lordstown Motors 40 miliónov dolárov s cieľom upísať podstatnú časť nákupu závodu. Dva roky po založení vstúpil Lordstown Motors na burzu kde počas piatich kôl získal spolu 1,1 miliardy dolárov na financovaní. Do marca 2022 GM predal svoj podiel a už o dva mesiace neskôr spoločnosť uviedla, že ak má zostať v podnikaní, bude potrebovať viac financií.
V novembri taiwanská spoločnosť Foxconn Technology Group investovala 170 miliónov dolárov do Lordstown Motors. Tá spustila výrobu, hoci miernym tempom. Neskôr oznámila, že k 3. januáru 2022 vyrobila len 31 vozidiel na predaj, z toho šesť bolo dodaných zákazníkom.
27. júna 2023 Lordstown zažaloval Foxconn za to, že nedodržal svoju investíciu vo výške 170 miliónov dolárov a následne požiadal o bankrotovú ochranu (podľa známej kapitoly 11) ako súčasť plánu na predaj. Nasledoval bankrot, z ktorého vyšla v marci tohto roku nová spoločnosť pod názvom Nu Ride.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.