Achillovou pätou každého elektromobilu je jeho závislosť na elektrine a (zvyčajne) pomalé nabíjanie. Vďaka tomu sa z každého hrdého majiteľa takéhoto vozidla stáva závislák na nabíjačkách.
V zlatej ére spaľovákov stačil kanister benzínu a človek mohol vytratiť na trip k moru, ale čo teraz? Čím dobíjať batérie, keď nie je nikde v dosahu nabíjačka?
Riešením môže byť solárna energia. Niektoré elektromobily už teraz majú integrovaný solárny panel na streche, napríklad Toyota Prius má vo verzii Executive strechu s fotovoltaickými panelmi. Takéto riešenia však dojazd bohvieako nepredĺžia.
Napriek tomu na podobných projektoch neúnavne pracujú rôzne tímy, ale i amatéri. Majiteľ Tesly Y u/somid3 si dokonca urobil webstránku, kde môžu používatelia sledovať jeho pokroky v tejto oblasti.
Pomocou deviatich 175 W solárnych panelov môže Beta One pridať 6 kWh do vášho elektromobilu denne za 5 hodín. To robí v prípade Modelu Y dojazd zhruba 32 kilometrov. Konštrukcia je odolná, mala by oddolať nárazom, vode, snehu a ostatným nástrahám zlých poveternostných podmienok.
Po roztiahnutí sa zmestí na štandardné parkovacie miesto a generuje 100 % čistú energiu zo slnka. Celková hmotnosť je necelých 75 kg, čo je pomaly jeden dospelý pasažier. Mierny vplyv na spotrebu má aj zmenená aerodynamika. Beta One má hrúbku 28 cm, pripravovaná Beta Two bude z uhlíkových vlákien a s výškou len 15 cm.
Ak máte záujem o takýto spôsob dobíjania, môžete si Beta One objednať za 4 000 dolárov, zrejme však len v USA. Záujemcom príde v zloženom stave zostava štyroch častí, ktoré ľahko spoja a upevnia na strechu. Rozloženie trvá necelú minútu.
Kedy sa motoristom tento solárny panel vráti? Pre jednoduchosť predpokladajme, že zaň zaplatíte 4 000 €. Ak by ste ním nabíjali doma, kde vás môže 1 kWh vyjsť na 0,20 €, denne by ste ušetrili 1,20 €. Investícia by sa vrátila za 3 333 dní, čo je viac ako 9 rokov! Lepšie čísla získate, ak by ste Beta One nahrádzali nabíjanie na verejných nabíjačkách. Tam môžete za 1 kWh zaplatiť až 0,70 €, čiže priemerné 5-hodinové denné nabíjanie by vám ušetrilo 4,20 €. Investícia sa vráti za 952 dní, resp. 2,6 roka. Stále sa však bavíme o tom, že získate dojazd o niečo viac ako 30 km.
DartSolarAk by dnes mal každý elektromobil solárnu strechu ekvivalentnú 400 W, mohlo by to výrazne prispieť k naplneniu svetových energetických potrieb.
Samozrejme, ide o projekt, ktorý má pomôcť zvýšiť dojazd a ak ste v nehostinných končinách, vďaka solárnej energii sa môžete dostať k plnohodnotnej nabíjačke. Netreba zabúdať ani na ekologický aspekt – keby sa takto dobíjalo väčšie množstvo elektromobilov, znížila by sa environmentálna záťaž.