Automobilka Volvo sa elektrickej budúcnosti intenzívne venuje, čoho dôkazom je aktuálna ponuka elektromobilov. Štyri plnohodnotné elektromobily a päť plug-in hybridov je už slušná ponuka, ktorá sa však nedávno rozrástla o tie najzaujímavejšie modely – Volvo EX30 a Volvo EX90.
Tentokrát začíname od podlahy, a to s najmenším elektrickým SUV, ktoré má výrobca v ponuke. Volvo EX30 je prvý elektromobil, ktorý je vyvinutý s myšlienkou elektrického pohonu od základov.
To v princípe znamená, že nejde o prerobené auto so spaľovacím motorom, a tak sa inžinieri mohli viac zamerať na to, čo je dôležité práve pre elektromobily. Čo môžem od tejto kombinácie čakať ma nechávalo v o to väčšom napätí, najmä keď som si zaspomínal na posledný test Volvo C40 Recharge s efektívnejším pohonom a lepším nabíjaním.
Výhody
- minimalistický a precízne spracovaný interiér
- odhlučnenie interiéru
- systém infotainmentu od Googlu
- vzhľadom na kapacitu batérie výkonné nabíjanie
- jazdné vlastnosti a výkon
Nevýhody
- systému chýbajú niektoré funkcie, tie môžu, ale aj nemusia prísť s aktualizáciou
Už vtedy mi bolo jasné, že Volvo vie, čo robí, a ich budúce elektromobily môžu zamiešať karty. Ohlásené Volvo EX30 prirodzene priťahovalo pozornosť a to nielen z už spomenutého dôvodu prameniaceho z predchádzajúcich skúseností. Zaujímavé je aj svojim dizajnom, rozmermi a napokon sa očakávania opierali aj o cenu, ktorá mala byť konkurenčne zaujímavá.
Volvo EX30 je rozhodne dizajnovo zaujímavým kúskom, pri ktorom by sa dokonca hodilo slovíčko nenápadný. Čistý dizajn by tak skutočne mohol pôsobiť, avšak práve v kontraste s okolitou premávkou vyčnieva. Ak navyše zvolíte tú správnu farbu, o to viac budete pútať pozornosť okolia. Už na prvý pohľad nejde o veľké auto, čo potvrdzujú aj rozmery – na dĺžku má 4 233 milimetrov, na výšku 1 550 milimetrov a na šírku 1 838 milimetrov. Rázvor kolies je napriek dĺžke vozidla solídnych 2 650 milimetrov.
Asi najväčším pútačom pozornosti je predná maska, ktorá je, ako pri elektromobiloch býva zvykom, plná. V kontexte dizajnových LED svetiel, ktoré v tvare T prechádzajú zo strán smerom do vnútra, sa logo Volvo nezdá vôbec dominantným, čo je len dobre. EX30 podpisujú ostrejšie línie, ktoré ale nie sú nijak výrazne. Zadná časť dáva väčší priestor svetlám, ktoré rovnako pozostávajú z dizajnový LED pixel prvkov, avšak tu sú prepojené v jednej línií cez kufrové dvere.
V nich už naopak výraznejšie vystupuje nápis Volvo. Pri pohľade do útrob kufra je všetko podľa očakávaní – solídnych 318 litrov, po zložení zadných sedadiel sa dostanete na 904 litrov. Dobrou správou ale je, že pri návrhu Volvo EX30 dokázali nájsť priestor aj pod prednou kapotou, kde máte k dispozícii dodatočných 7 litrov. Nie je to veľa, ale na nabíjací kábel to s prehľadom stačí.
Druhým dominantným prvkom nového Volvo EX30 je rozhodne interiér, ktorý pôsobí minimalisticky rovnako ako exteriér. Zároveň ale prináša niekoľko neštandardných prvkov, na ktoré klasické automobilky veľmi nepristupujú. Priestor na zadných sedadlách zodpovedá veľkosti auta. Prirodzene, bez problémov sa sem zmestia aj dospelé osoby, no nejde o priestorovo komfortné sedenie. Ak patríte medzi vyšších, čiastočne sa budete musieť uskromniť.
Na bežné krátke trasy je to ale bez problém, aj keď s EX30 sa rozhodne nemusíte báť jazdiť aj ďalej. V takom prípade si však viem predstaviť vzadu deti, pre ktoré bude jazda maximálne komfortná. Volvo sa navyše rozhodlo zlepšiť vnútorný priestor, a tak napríklad tlačidlá na ovládanie okien presunulo do stredového tunela. To platí nielen pre miesta vzadu, ale aj vpredu.
Nakoľko jazdím v aute s rovnakým usporiadaním, zvykať som si na to nemusel. Vpredu však nájdete len dve tlačidlá a ovládanie medzi prednými a zadnými oknami je riešené dotykovým tlačidlom. Nastavenie spätných zrkadiel je možné len cez displej, avšak nerobíte to každý deň. Spätné zrkadlá sú inak zaujímavé dizajnovo, nakoľko sú prakticky bezrámové. Lakťová opierka klasickú odkladaciu priehradku neponúka, avšak veľmi prakticky sú tu skryté držiaky na poháre.
Tie sú dva, no môžete si sami zvoliť, či chcete, aby boli k dispozícii obe alebo len jeden. Miesta na odloženie predmetov je tu ale stále dosť. Prekvapivo dosť miesta je vo dverách, kde nemáte problém odložiť aj väčšiu fľašu. Pod lakťovou opierkou je kopec miesta na odloženie rôznych drobností a nechýba ani priestor na odloženie mobilného telefónu, ktorý je vybavený aj bezdrôtovým indukčným nabíjaním. V neposlednom rade je tu aj odkladacia priehradka, ktorá sa otvára cez dotykový displej.
Celkovo, použité materiály pôsobia príjemne a čisto, spracovanie je skutočne precízne a nič nezavŕzga. S tenkým displejom nepohnete ani o milimeter. Spomínané neštandardné prvky nájdete aj za volantom, teda respektíve nenájdete. Volvo sa pri modeli EX30 rozhodlo ísť skutočne minimalistickým štýlom, a to natoľko, že si trúfli odstrániť displej za volantom. Štandardný prístrojový panel tu vôbec nenájdete a na všetko vám plnohodnotne vystačí stredový displej infotainmentu.
Ten je rozdelený na fixné a dynamické časti, čím práve spája informácie do jedného celku. Vrchná časť je čisto informačná a nahrádza spomínaný prístrojový panel. Vidíte tu rýchlosť, zaradený prevodový stupeň, stav batérie v percentách či odhad dojazdu. Aj na tejto časti sa informácie dynamicky menia, čo je dôležitou súčasťou infotainmentu Volvo EX30. Miesto obrazovky sa tak optimálne využíva podľa toho, či jazdíte, stojíte alebo parkujete.
Zatiaľ čo počas státia sa do popredia dostávajú podrobnosti o aute, v prípade jazdy ide do popredia rýchlosť či informácie z asistenčných systémov, vrátane vizualizácie situácie okolo vás. Rovnako inteligentne sa správajú aj tlačidlá v rámci rýchlej voľby. Voľba na otvorenie kufra sa vám zobrazí hneď ako zaparkujete, avšak ak jazdíte, prirodzene sa skryje, keďže ho nepotrebujete.
Infotainment ako taký je postavený na Androide a toto rozhodnutie hodnotím pozitívne. Áno, má svoje rezervy a vedel by som si predstaviť viac funkcií, najmä v súvislosti s nabíjaním, to čo ponúka funguje veľmi dobre a navyše je veľmi svižný. Za celý týždeň sa mi nestal žiadny problém. Príjemne potešia aplikácie, vrátane YouTube, kde si môžete pohodlne púšťať pesničky či pozerať obľúbené kanály.
Hudba, ktorú si púšťate priamo cez infotainment auta znie prirodzene výrazne lepšie ako keď ho prehrávate cez mobilný telefón. Zároveň, aktualizácia cez OTA tu je k dispozícii a funguje bez problémov. Počas testu mi jedna aktualizácia vyskočila a priniesla bezdrôtový Apple CarPlay. Navigácia je natívne od Googlu a funguje rovnako dobre ako v mobile, avšak pracuje s percentami batérie a odhadom dojazdu.
Odhad dojazdu je pomerne presný, väčšinou sa navigácia trafila s rozdielom 1 percenta, prípadne som mal v cieli ešte viac percent ako navigácia odhadovala. Okrem informácie o stave batérie po príchode do cieľa navigácia ukáže aj to, koľko percent by ste mali, ak by ste sa vrátili na miesto štartu. V prípade, ak idete ďalej ako je váš dojazd, navigácia sama navrhne nabíjacie body na trase, prípadne si môžete vybrať vami preferované.
Jednoduchosťou vyniká aj volant, ktorý je však príjemný na dotyk. Minimum tlačidiel postačuje na ovládanie všetkého podstatného. Zaujímavé je, že aktiváciu adaptívneho tempomatu nerobíte cez volant ale cez páčku, obdobne ako na vozidlách Tesla. Zvykať som si na to ale nemusel, prišlo mi to prirodzené. Pri asistenčných systémoch sa ale zastavím. Štandardný adaptívny tempomat môžete používať prakticky bez obmedzenia rýchlosti, avšak aktívne držanie v pruhoch je dostupné len do rýchlosti 130 km/h.
Čakal som, že mi to bude vadiť, avšak počas celého týždňa som tento limit nevnímal, nakoľko v rámci testu som jazdil vždy predpisovo kvôli meraniu spotreby. Viem si však predstaviť, že v niektorých prípadoch to môže byť otravné. V rámci rýchlostných limitov vám na diaľnici dokáže pomôcť so zmenou pruhu. Displej za volantom síce nie je, no nahradil ho asistent bdelosti – auto neustále sleduje vašu pozornosť. Ak dlhšie nepozeráte na cestu, upozorní vás.
Pri parkovaní vás podržia senzory okolo auta, ale kamera je len vzadu. Nutné však povedať, že nami testované Volvo EX30 nebolo v najvyššej výbave, plnohodnotná 360-stupňová kamera je k dispozícii, ale v najvyššej výbave. Napriek tomu je ochrana cestujúcich a chodcov na najvyššej úrovni, auto vás upozorní na prichádzajúce auto pri cúvaní, dokáže sa vyhýbať chodcom a cyklistom či samé brzdiť pri hroziacej čelnej zrážke alebo v križovatke.
Komfort za volantom dopĺňa audio systém Harman Kardon Premium, ktorý skutočne hrá veľmi dobre. Jazda v tichu je tu však taktiež jedna z možností, nakoľko odhlučnenie interiéru je tu zvládnuté veľmi dobre, a aj počas cesty po diaľnici je hluk od kolies či aerodynamický hluk len minimálny. Nami testovaná verzia bola len so zadným pohonom, teda ide o menej výkonný model.
To však vôbec neznamená, že ide o pomalý elektromobil, práve naopak. Volvo EX30 je aj v slabšej verzii najvýkonnejším autom v triede a podobnej konfigurácii. Jeden motor poskytuje výkon až 200 kW (teda 272 koní) a 343 Nm krútiaceho momentu. To v praxi znamená, že z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť už za 5,7 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.
Jazdné vlastnosti nie sú len o výkone, no aj na to pri návrhu Volvo EX30 mysleli. Za každých okolností som mal dokonalú kontrolu nad vozidlom, precízne riadenie so skvelým prenášaním informácií od kolies. Napriek tomu, že nejde o vyslovene športové vozidlo, cítiť, že výkon sa tu neobjavil len tak náhodou. Výkonnejšia verzia s dvomi motormi ponúka až 315 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 3,6 sekundy.
K dispozícii sme mali verziu nielen slabšiu verziu, ale aj tú s menšou batériou LFP. Celková kapacita je 51 kWh a využiteľná 49 kWh. Ide teda o verziu určenú skôr „okolo komína“, aj keď kombinovaný dojazd podľa normy WLTP dosahuje solídnych 337 kilometrov. Auto môže zobrazovať dojazd normovaný, ale aj dynamicky prepočítavaný podľa vašej spotreby. Pri nabití na 97 % mi auto zobrazovalo dojazd 327 v certifikovanom režime a 245 v dynamickom.
Reálny odhad dojazdu je veľmi presný, čo len potvrdzuje, že EX30 môžete pokojne zobrať aj do vzdialenejších cieľov. S autom som absolvoval viacero trás, vrátane štandardnej z Bratislavy do Trnavy po diaľnici. Nakoľko už bolo vonku chladnejšie, neočakával som veľmi nízke čísla a s dosiahnutými hodnotami som bol spokojný. Na tejto trase o dĺžke 55 kilometrov som minul presne 20 % so spotrebou 19,7 kWh/100 km.
Kombinovaná trasa s väčšinovým podielom diaľnice z Trnavy do Trenčína a následne po okresných cestách do Dubnice nad Váhom v celkovej dĺžke 92,7 kilometrov zobrala z batérie 42 % percent pri spotrebe 21,2 kWh/100 km. Cesta naspäť, nakoľko je z kopca, znížila priemer spotreby na 20,5 kWh/100 km. Prirodzene, na okresných cestách je spotreba nižšia, nie však zásadne. Najnižšie som sa dostal na 17,8 kWh/100 km, v priemere to ale bolo okolo 18,5 kWh/100 km.
Po prejdení 585 kilometrov sa priemerná spotreba zastavila na presne 20,0 kWh/100 km. Prečo o EX30 hovorím aj o aute, ktoré sa dá príležitostne zobrať aj ďalej, je nabíjanie. To som na vysokovýkonných nabíjačkách skúšal 2x. Prvý pokus bol na IONITY v Dubnici, kde som prišiel so 4 % a nabíjací výkon vystúpil na 133 kW. Nakoľko som potreboval rýchlo nabiť a odísť, nabil som na 47 % (+ 23 kWh), čo mi stačilo, len za 12 minút.
Druhý, už plnohodnotný test bol v Trnave na ejoin DC nabíjacej stanici s výkonom 150 kW. Tu som dorazil s 2 % a scenár sa opakoval. Už pri 10 percentách, na ktoré sa auto dostalo za 2 minúty, bol nabíjací výkon na 134 kW. Maximum ale nabehlo pár sekúnd na to, 135 kW. Z 2 % na 80 % sa auto dostalo za menej ako 30 minút. Ako môžete vidieť z grafu, nabíjací výkon sa ešte pri viac ako 60 % držal nad 100 kW.
Volvo EX30 príjemne dopĺňa ponuku elektrických modelov a aj keď rozhodne nejde o dostupný elektromobil pre širokú populáciu, v rámci svojej triedy a značky ponúka rozumne nastavenú cenovku. A síce na cenu 39 000 s DPH sa dostanete v základnej výbave, aj tá je slušná a na jazdy v rámci mesta alebo v blízkom okolí plne postačuje. Ak máte radi Volvo a hľadáte niečo menšie, ale elektrické, EX30 rozhodne stojí za vyskúšanie. V prípade konkurencie sa môžete poobzerať napríklad za MG4 alebo Peugeot e-2008.