Reklama

Volvo C40 Recharge: Nenápadné žihadlo v serióznom prevedení

Tomáš Kuník

Automobilka sa netají expanziou v segmente elektromobilov. Ponuku plug-in hybridných modelov majú k dispozícii už niekoľko rokov, avšak čisto elektrické Volvo dorazil len nedávno. Po XC40 Recharge, ktoré sme testovali v máji, prišla na trh kupé verzia C40 Recharge. Len pár dňami pritom odhalili výhradne elektrické SUV Volvo EX90.

Po májovom teste Volvo XC40 Recharge sme mohli sadnúť za volant novinky C40 Recharge, avšak nie hneď tak hocijakej. Aj zhodou náhod sme na týždeň dostali úplne novú, ešte len zľahka zabehnutú električku. Štandardná redakčná C40 Recharge je modrá, naša bola strieborná.

90 %
Parádne výkonný elektromobil, ktorý klame telom. To je však rovnako atraktívne ako elektrické kone pod kapotou. Nový modelový rok prináša citeľné zlepšenia, a to prevažne v rýchlosti nabíjaní. Celkovo ide o cenný doplnok v ponuke elektromobilov, ktorého jedinou väčšinou nevýhodou môže byť vyššia cena.

Výhody

  • Parádne výkonné elektrické Volvo
  • Decentne športový a elegantný dizajn
  • Veľmi dobrý čas nabíjania
  • Nechýba predný kufor
  • Android systém a Google navigácia

Nevýhody

  • Mierne vyššia spotreba, ale je to výrazne lepšie
  • Pár tisíc dole z ceny by pomohlo pri rozhodovaní
Obsah pokračuje pod reklamou

Čo je ale dôležité, nami testovaná verzia Volvo C40 Recharge patrí do nového modelového radu pre rok 2023. Na pohľad sa teda autá líšia iba farbou a výbavou, avšak zmeny sa udiali predovšetkým pod kapotou. Poďme ale od spomínanej farby. Modrú vystriedala strieborná, ktorá vyzerá skutočne veľmi dobre. Na ceste nekričí a zároveň príjemne umocňuje elegantný vizuál.

Oproti XC40 Recharge sú viditeľné viaceré dizajnové zmeny. Predná maska ma stále rovnaký základ so zaslepenou maskou a nechýbajú ani typické T-čkové svetlá. V nami testovanej verzii síce chýba matrix funkcia, ale ide iba o prvok výbavy. Viditeľné zmeny je možné vidieť na tvarovaní nárazníka s ostrejšími krivkami.

Najväčšie úpravy sú v zadnej časti – nakoľko ide o coupé verziu, tvarovanie strechy je viac zaoblené. Auto tak vyzerá športovejšie, dynamicky a elegantne. Osobne sa mi C40 Recharge páči viac ako štandardná verzia. Dizajn je jedna vec a praktická stránka druhá a pre väčšinu tá podstatná.

Priestor v kufri sa zmenšil len minimálne (zo 419 na 413 litrov), pričom výhradne pevným panoramatickým oknom sa podarilo získať 1 centimeter navyše na hlavu v prednom rade sedadiel. Keďže sa ale strecha zaobľuje, v druhom rade je strop nižší o rovných 6 centimetrov. To môže byť pre vyšších ľudí problém, treba si to vyskúšať.

Z môjho pohľadu je priestor pre vodiča a spolujazdcov veľmi dobrý. Interiér je vzdušný, má viaceré odkladacie priehradky a odkladacie miesta. Či už rovno pod stredovým displejom na telefón, ale aj pod lakťovou opierkou či vo dverách a samozrejme aj pred spolujazdcom. Vzadu je stále k dispozícii dosť priestoru aj na nohy, avšak zavadzia tu stredový tunel, ktorý celkový pocit z priestoru zhoršuje.

Opticky je ale priestor zväčšovaný už spomínanou panoramatickou strechou, ktorá naozaj skvele presvetľuje celý interiér. Po zložení sedadiel je na tom využiteľný vnútorný „nákladný“ priestor prirodzene menší ako v XC40, a to približne o 90 litrov. Za čo si Volvo zaslúži pochvalu je, že obe verzie majú aj predný kufor s kapacitou 31 litrov. Na to mnohí výrobcovia stále zabúdajú, čo je škoda.

Nami testované Volvo C40 Recharge má nižšiu výbavu, teda niektoré prvky boli na nižšej úrovni, ale nie dramaticky. Príkladom sú napríklad sedadlá, ktoré mali príjemné čalúnenie kombinované s kožou, avšak boli plne manuálne, teda bez elektronického ovládania a pamäte. Rovnako chýbala lepšia audio technika. To sú najviditeľnejšie nedostatky interiéru.

Všetky ostatné prvky boli identické s klasickým novinárskym C40 Recharge, rozdiely boli iba vo farbe. Celý interiér bol čalúnený, vrátane vnútra dverí. Nechýbali prvky imitácie dreva a zopár chrómových prvkov, ktorým sekundoval čierny klavírny plast, čoho fanúšikom nie som najmä kvôli údržbe. Celkovo som bol s interiérom spokojný, aj keď za 65 tisíc eur by som asi čakal o kúsok viac.

Volant je štandardný ako sme u Volva zvyknutí. Klasické tlačidlá, žiadne dotykové plochy. Za volantom sa nachádza veľký 12-palcový displej, ktorý neprekvitá rôznymi spôsobmi zobrazenia informácií, avšak všetko podstatné tu nájdete, a to vrátane navigácie, ktorá sa zobrazuje medzi budíkmi. Zobrazovaný dojazd ja správna kombinácia pesimizmu a optimizmu.

Ja sa ale v elektromobiloch vždy riadim percentami, ktoré sa tu taktiež zobrazujú. Čím Volvo a aj nami nedávno testovaný Renault Megane E-Tech exceluje je infotainment. Paradoxne, Volvo tu oproti aktuálnemu Megane E-Tech viditeľne zaostáva vo vizuálnom prevedení, ale základ v Androide majú spoločný.

Najväčšou výhodou sú vstavané Google Mapy, ktoré dokážu počítať stav percent v cieli a taktiež navrhne zastávku na nabíjanie, ak je to potrebné. Počítanie percent ide Google skvele a nestalo sa mi, že by som mal v cieli o viac ako 1 percento menej ako odhadoval, väčšinou bol odhad presný alebo som mal percent viac.

Obsah pokračuje pod reklamou

Čo sa týka plánovania nabíjacích staníc, tu má Google ešte citeľné rezervy, keďže podklady neťahá z relevantných serverov tak dobre ako iné automobilky. Mnohé stanice tu tak chýbajú, prípadné nemajú kompletné informácie. Zásadný problém to však nie je, keďže toto sa určite bude časom zlepšovať.

Ak by vám Google Mapy nesedeli, môžete využiť Android Auto a zapnúť si aj iné podporované navigácie. Volvo sa aj v rámci infotainmentu snaží ísť do jednoduchosti, teda rozostavenie menu je skutočne intuitívne a nedá sa tu stratiť. Keď si však potrpíte na lepšej prezentácii, môže vás to odradiť.

Jednoduchosť je viditeľná aj v jazdných režimoch. Okrem štandardného je tu len jeden, a to terénny. Volvo C40 Recharge si môžete kúpiť s pohonom predných kolies alebo tiež s pohonom všetkých štyroch kolies (označená ako Recharge Twin). Novinárske verzie sú výkonnejšie, teda ide o štvorkolky. Základná verzia ponúka 170 kW, 330 Nm, maximálnu rýchlosť 160 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy.

Nami testovaná verzia Recharge Twin mala až 300 kW, 660 Nm, maximálnu rýchlosť 180 km/h, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,7 sekundy. To je o 0,2 sekundy rýchlejšie ako už nami testované XC40 Recharge. Na to, ako C40 Recharge pôsobí nenápadne, jazdný prejav je naozaj skvelý. Reakcia na pedál je okamžitá a adekvátne rázna.

Ide o skvelý kompromis medzi komfortnou, tichou, ale aj dynamickou jazdou, ak to situácia vyžaduje alebo si skrátka chcete užiť zrýchlenie. Dynamika ma naozaj bavila a ocenil som ju najmä pri predbiehaní. Mať k dispozícii taký výkon a rýchlu reakciu je naozaj dobré aj z bezpečnostného hľadiska. Odhlučnenie interiéru je dobre zvládnuté a aj pri rýchlej diaľničnej jazde je vo vnútri relatívny pokoj.

Celkovo som mal zjazdy veľmi dobrý pocit. Podvozok má Volvo štandardne tvrdší, ale neprekážalo mi to. Slabšia výbava sa prejavila tiež na absencii 360 stupňovej kamery pri parkovaní. Ďalšie prvky asistenčných systémov tu však nechýbajú, C40 Recharge zvláda držanie v pruhoch, drží si odstup od áut, aktívne sa snaží chrániť pred čelnou zrážkou a podobne.

Najhorší nedostatok výbavy bol v exteriéri, ale mrzel ma o to viac – išlo o absenciu matrix svetiel. Štandardné LED svetlá sú ale dostatočne výkonné a nemal som s nimi žiadny problém. Menší, ale tiež dôležitý nedostatok ako prvok výbavy bola v nami testovanej verzii absencia predných hmlových svetiel.

Rozdiel medzi verziou Recharge a Recharge Twin nie je iba vo výkone a tým súvisiacich parametroch, ale aj v kapacite akumulátora. Štandardná verzia je osadená akumulátorom s kapacitou 69 kWh, naša výkonnejšia disponovala kapacitou 78 kWh. Vplyv to má aj na papierový WLTP dojazd, ale len nepatrne – 437 a 449 kilometrov.

Maximálny nabíjací výkon Volvo C40 Recharge je rovnaký ako vo verzii XC40 Recharge, teda 150 kW. Pôvodné XC40 Recharge, ale aj C40 Recharge v modelovom roku 2022, majú prakticky rovnakú nabíjaciu krivku. Nabíjací čas je totiž v nami testovanej verzii C40 Recharge MY 2023 rýchlejší, a to výrazne. Nabíjanie sme testovali na jedinom Ionity stojane na Slovensku.

V aktuálnom cenníku nájdeme, že čas nabíjania z 0 na 80 percent je 37 minút, avšak na stránke je už pri aktuálnom modelovom roku nabíjací čas kratší, a to len 28 minút. My sme k nabíjacej stanici prišli s 8 percentami a nabíjanie začalo výkonom 148 kW. Po miernom zakolísaní sa dostal na 150 kW a ešte mierne stúpal. Strop bola hodnota 154 kW, ktorú sme dosiahli po 7 minútach a pri 31 percentách.

O minútu neskôr sme mali už 35 percent a nabíjací výkon poklesol na 146 kW. O ďalšiu minútu sa prepadol na stále slušných 136 kW a na displeji svietilo 38 percent. Tento výkon bol opäť viac-menej stabilný, ešte pri 52 percentách bol nabíjací výkon 132 kW. Stále však neprichádzal zásadný pokles, keďže pri 70 percentách sa do batérie stále tlačilo 110 kW.

Obsah pokračuje pod reklamou

Až pri 74 percentách sa prepadol pod 100 kW, a to na 95 kW. Hranica 80 percent bola prekonaná po 27 minútach, kedy sa batéria stále nabíjala výkonom 79 kW. Po ďalších šiestich, teda celkovo 33 minútach, mala batéria už 90 percent a nabíjací výkon bol stále dobrých 55 kW. Celkovo ide o naozaj skvelú nabíjaciu krivku.

Dramaticky kratší nabíjací čas je spôsobený viacerými zmenami v batériovom packu, vrátane nového usporiadania jednotlivých modulov. Treba tiež spomenúť, že C40 Recharge má nezvyčajne vysoké napätie – aj takmer vybitá batéria má len niečo pod 400 V. Vďaka tomu dosiahnete plný nabíjací výkon 50 kW aj na stojanoch, ktoré sú obmedzené na 125 A.

Ušetrených pár minút sa nemusí zdať ako podstatný rozdiel, avšak ide o citeľné zlepšenie, ktoré oceníte najmä pri presunoch na dlhšie vzdialenosti. Teplotný manažment akumulátora má Volvo riešené samozrejme kvapalinou, teda batéria sa podľa potreby aktívne chladí alebo zohrieva. Ako funguje v chladnejšom počasí, sme bohužiaľ ešte nemohli zistiť, keďže teploty sa počas testu hýbali nad 10 stupňov.

Medzi modelovými rokmi 2022 a 2023 by mal byť aj rozdiel v spotrebe. Nakoľko sme mali verziu 2023 na test v rovnakom čase ako Milan Bahna z kanálu Elektromobil starší modelový rok 2022, dohodli sme sa na spoločnom teste diaľničnej spotreby. Aký je výsledok zistíte v samostatnom článku, v ktorom sa spotrebe venujeme podrobnejšie.

Spotreba C40 Recharge je stále o niečo vyššia ako u konkurencie, ale oproti XC40 Recharge tu vidím posun vpred, čo hodnotím pozitívne. Pri bežnej jazde po meste, na okresných cestách a s malou porciou diaľnic bolo možné držať spotrebu pod 20 kWh / 100 km. Na to sa už pozerá lepšie, no verím, že ďalšie zlepšenia ešte prídu.

Volvo C40 Recharge ma prijemne prekvapilo. Po XC40 Recharge som dostal do rúk vyzretejší elektromobil s dobrým telom, decentným spracovaním a síce nie dramaticky, ale výrazne lepšou technológiou elektrického pohonu a akumulátora. Najväčšie zlepšenie je určite v nabíjacom výkon a určite poteší aj lepšia spotreba. Čo však zamrzí je vyššia cena pri priamom porovnaní s ponukou konkurencie, aj keď asi ide o daň za vyšší výkon.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.