Reklama

Volvo a Aura predstavili na ACT Expo v Las Vegas svoj autonómny kamión

Zdroj | Volvo / Aurora
Juraj Procházka
Zdroj | Volvo / Aurora
Zdroj | Volvo / Aurora

Na výstave Advanced Clean Transportation (ACT) Expo v Las Vegas malo tento týždeň premiéru Volvo VNL Autonomous. Bolo vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Aurora, zaoberajúcou sa technológiou autonómneho riadenia. Auroru založili bývalí manažéri spoločností Google, Uber a Tesla.

Prvé samoriadiace nákladné vozidlo Volvo „pripravené na výrobu“  je založené na novom ťahači Volvo VNL, čo je kamión triedy 8 pre diaľkovú prepravu.

Autonómna verzia vozidla Volvo VNL je vybavená radom senzorov a kamier, ktoré poháňajú systém autonómneho riadenia Aurora 4. úrovne, umožňujúci vozidlu fungovať bez človeka za volantom. Spoločnosti tvrdia, že nákladné vozidlo je „účelovo navrhnuté a skonštruované“ pre samoriadiaci hardvér a softvér Aurora.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Volvo Vera, autonómny kamión bez kabíny, bude jazdiť aj po cestách

V priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov začnú tieto autonómne kamióny prepravovať náklady v USA, ale, ako to už býva, z bezpečnostných dôvodov budú mať stále za volantom ľudského vodiča, ktorý v prípade potreby prevezme riadenie. Nuž, začiatky sú ťažké.

Technológia autopilota Aurora má v každom prípade na konte najazdené miliardy virtuálnych míľ v rámci simulácií, ako aj 1,5 milióna skutočných míľ (vyše 2 milióny km) na verejných cestách. Z bezpečnostných dôvodov má nákladné vozidlo predimenzované systémy riadenia, brzdenia, komunikácie, výpočtu, správy napájania, skladovania energie a riadenia pohybu. Využíva kamery s vysokým rozlíšením, zobrazovacie radary, LiDAR, ktorý dokáže rozpoznať objekty až do vzdialenosti 400 metrov, aj ďalšie senzory.

Zdroj | Volvo

Toto je klasická verzia Volvo VNL, ale vodič bude musieť zatiaľ sedieť za volantom aj v tej autonómnej.

Nils Jaeger, prezident Volvo Autonomous Solutions, uviedol, že toto autonómne nákladné vozidlo je prvým zo štandardizovanej globálnej platformy autonómnych technológií, ktorá v budúcnosti umožní predstaviť ďalšie modely a prinesie autonómiu všetkým značkám nákladných vozidiel skupiny Volvo.

Nákladné vozidlá sa budú vyrábať v závode Volvo New River Valley v Dubline vo Virgínii, ktorý je najväčším na svete. Volvo, ktoré vyrába asi 10 percent svetovej produkcie nákladných vozidiel triedy 8, spolupracuje so spoločnosťou Aurora na riešení pre samoriadiace nákladné autá už od roku 2018.

Aurora tento rok plánuje nasadiť 20 plne autonómnych nákladných vozidiel a v roku 2025 chce rozšírenie na približne 100 nákladných vozidiel. Následne bude autonómne nákladné autá predávať zákazníkom. Spoločnosť tiež spolupracuje s nemeckým Continentalom na nasadení nákladných vozidiel bez vodiča v roku 2027.

Zdroj | Volvo

Kedysi sa predpokladalo, že autonómne nákladné vozidlá budú predvojom pred robotickými taxíkmi a osobnými autonómnymi autami pri ich akceptácii verejnosťou. Ale nevyhli sa im podobné problémy, ako u ostatných typov vozidiel.

Verejná mienka je k autonómnym autám menej naklonená, ako pred pár rokmi. Čiastočne za to môžu zlyhania vozidiel v režime autonómnej jazdy u spoločností ako Tesla a Cruise. Cruise bola nútená prerušiť prevádzku potom, čo jedno z jej vozidiel vlani zranilo chodca. Pre objektivitu poznamenajme, že autonómne auto prešlo nohu chodca, ktorého predtým zrazil vodič iného vozidla, a to chodca odhodilo pod kolesá autonómneho taxíka Cruise.

Pozrite si

Hyundai chystá autonómne kamióny. Má za sebou úspešné testy

Aurora mala to šťastie, že nemala žiadne verejné nešťastie. Nepritiahla tým takú negatívnu pozornosť vlády a médií, ako niektorí jej konkurenti. Svoj podiel na tom nemusí mať len kvalitný systém senzorov a autopilota, ale aj nízky počet vozidiel na cestách. Ako sa hovorí, nešťastie nechodí po horách … (Aj keď horolezci a vysokohorské turisti by možno toto príslovie spochybnili.)

Aurora uviedla, že pilotné programy so svojimi klientmi, ktorí plánujú používať autonómny kamión Volvo, oznámi v priebehu roku. Neuviedla síce žiadne konkrétne mená, ale firma už skôr spustila pilotné programy so spoločnosťami FedEx a Uber Freight, čo z nich robí možných kandidátov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.