Na technologickej konferencii „Web Summit 2017“ v Lisabone ohlásili Volkswagen Group a Google komplexnú spoluprácu vo výskume v oblasti kvantových počítačov.
Táto oblasť IT je do veľkej miery „poľom neoraným“. Kvantové počítače sú totiž vhodné na riešenie niektorých špecifických úloh, pri ktorých sú však až o niekoľko rádov rýchlejšie, ako tradičné počítače. Niektoré problémy naopak bez kvantových počítačov nedokážeme vyriešiť vôbec.
Obe spoločnosti sa zamerajú na využívanie kvantových počítačov s cieľom rozširovať odborné vedomosti a realizovať prakticky orientovaný výskum. V rámci tejto spolupráce tím odborníkov z Volkswagenu a Google bude pracovať pomocou kvantového počítača Google.
Zo strany automobilky sa na výskume budú podieľať vedci z IT laboratórií Volkswagenu v San Francisku a Mníchove. Spolu s odborníkmi z Google budú tvoriť pre kvantový počítač Google nové algoritmy a programy.
Od batérií, po umelú inteligenciu
Volkswagen chce potenciál kvantových počítačov využiť v troch hlavných oblastiach – pri vývoji umelej inteligencie pre autonómne vozidlá, pri hľadaní nových materiálov a zdokonaľovaní batérií a pri optimalizácii dopravy.
Volkswagen má v súvislosti s využitím kvantových počítačov na konte prvenstvo. Je prvou automobilkou, ktorá začína tento typ počítačov využívať v praxi. Nasadila ich už v marci 2017 vo výskumnom projekte zameranom na optimalizáciu dopravnej záťaže 10 000 taxíkov v hlavnom meste Číny Pekingu.
V prvom projekte pracujú odborníci spoločnosti Volkswagen na ďalšom rozvoji optimalizácie dopravy. Vychádzajú pritom z už dokončeného výskumu, ku ktorému chcú okrem znižovania času dopravy pridať ďalšie premenné. Môžu to byť systémy mestskej premávky, dostupné nabíjacie stanice pre elektromobily, alebo voľné parkovacie miesta.
V druhom projekte sa špecialisti Volkswagenu snažia simulovať a optimalizovať štruktúru vysokovýkonných batérií pre elektromobily a vyvíjať aj iné materiály.
Spolupráca konkurentov?
Experti očakávajú, že tento výskum prinesie nové informácie do vývoja vozidiel a batérií. Volkswagen, tak ako väčšina automobiliek, kladie na elektromobilitu veľký dôraz a podiel elektrických pohonov v rámci produkcie koncernu bude rýchlo narastať.
Tretí projekt sa týka vývoja nových procesov strojového učenia. Strojové učenie je kľúčovou technológiou pre vývoj pokročilých systémov umelej inteligencie. Tie sú zas predpokladom pre zavedenie autonómne jazdiacich automobilov.
Paradoxne, práve jedna z dcérskych spoločností Google – Waymo, najnovšie oznámila, že vypustí autonómne taxíky do ulíc v americkom meste Phoenix v ostrej prevádzke, úplne bez vodičov.
Či bude pozícia Google pri vývoji autonómnych systémov jazdy vo Volkswagene neutrálna, alebo pôjde o spoluprácu na hlbšej úrovni, či nebodaj o konflikt záujmov, nie je v tejto chvíli jasné. Rýchlejší vývoj v tejto oblasti však prinesie len pozitíva.