Reklama
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Vodíkový e-EXPERT zamieril do výroby, Slovensko však stále nemá jedinú čerpačku

Vodíkový e-EXPERT zamieril do výroby, Slovensko však stále nemá jedinú čerpačku
Zdroj | Peugeot
Stanislav Vinc
Vodíkový e-EXPERT zamieril do výroby, Slovensko však stále nemá jedinú čerpačku
Zdroj | Peugeot
Zdroj | Peugeot

Peugeot oznámil zahájenie výroby elektrickej verzie modelu e-EXPERT HYDROGEN, poháňanej vodíkovými palivovými článkami. Francúzska automobilka ponúkne tento typ pohonu v sériovej výrobe ako jedna z prvých na svete. Na Slovensku však stále nemáme ani jednu vodíkovú stanicu.

Peugeot predstavil svetu svoje prvé vodíkové auto ešte v priebehu tohto leta a aktuálne už z výrobnej linky schádzajú jeho prvé kusy. Nový Peugeot e-EXPERT postavený na platforme EMP2 s vodíkovými palivovými článkami by mohol vyriešiť otázku elektrifikácie úžitkových áut, nie však na Slovensku.

Zdroj | Peugeot

Peugeot e-EXPERT Hydrogen je v podstate plug-in hybridný model, ktorého súčasťou však nie je klasický spaľovací motor. Dodávku bude za každých okolností poháňať elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm, ktorý bude môcť napájať batéria alebo vodík.

Pozrite si

Mercedes-EQ poodhaľuje revolučný elektromobil s dojazdom cez 1 000 km

Batéria s kapacitou 10,5 kWh a 11 kW AC nabíjaním bude využívaná najmä krátko po štarte a pri rýchlostiach do 50 km/h. V ostatných prípadoch si elektromotor bude brať energiu z palivových článkov, ktoré vytvárajú energiu z vodíka uloženého v nádržiach.

Zdroj | PEUGEOT

V prípade potreby dokáže Peugeot e-EXPERT Hydrogen tieto dva zdroje energie kombinovať, typicky pri predbiehaní. Na rozdiel od dnešných plug-in hybridných modelov sa však jeho jazda v 100 % prípadoch zaobíde bez produkcie emisií CO2. Takto dokáže na jedno natankovanie (ktoré trvá len 3 minúty) prejsť vodíkový e-EXPERT zhruba 400 kilometrov (WLTP).

Hoci rovnaký a niekedy aj vyšší dojazd dokážu ponúknuť aj niektoré elektromobily, ich nasadeniu do komerčnej dopravy väčšinou bráni práve doba nabíjania, ktorá sa aj pri najvýkonnejšom nabíjaní ráta na desiatky minút.

Zdroj | PEUGEOT

Kým teda osobnej preprave budú pravdepodobne dominovať elektromobily, v oblasti úžitkových vozidiel sa s najväčšou pravdepodobnosťou presadia skôr vodíkové modely, akým je aj nový e-EXPERT. Na Slovensku však na prvé vodíkové čerpacie stanice stále čakáme.

Pozrite si

Toyota Mirai – vyskúšali sme vodíkové auto budúcnosti, dostupné aj na Slovensku

Pôvodné správy zo začiatku roka hovorili o otvorení prvých vodíkových čerpacích staníc v Bratislave a v Košiciach ešte na jeseň tohto roku. Aj napriek tomu, že na svetovej výstave Expo 2020 v Spojených arabských emirátoch sa Slovensko prezentuje práve vodíkovou víziou a koniec roka 2021 je už prakticky za rohom, otvorenie týchto prvých staníc je stále v nedohľadne.