SpaceX Elona Muska, Blue Origin Jeffa Bezosa, alebo Virgin Galactic Richarda Bransona sú tri príklady známych súkromných spoločností, ktoré lietajú do vesmíru (SpaceX), alebo na príprave vesmírnych letov intenzívne pracujú (Blue Origin, Virgin Galactic).
Pilotované vesmírne lety, vesmírna turistika, aj vynášanie družíc na obežnú dráhu sa stávajú zaujímavé aj z komerčného hľadiska. Nie je preto prekvapením, že tento biznis je magnetom aj pre ďalších úspešných podnikateľov.
Takým je aj spoluzakladateľ spoločnosti Microsoft Paul Allen, ktorý posledných šesť rokov pracuje na obrovskom lietadle schopnom odpaľovať rakety do vesmíru. Teraz jeho spoločnosť Stratolaunch Systems prvýkrát odhalila toto lietadlo mimo hangáru v púšti Mojave.
Nosič sa nazýva Stratolaunch a s rozpätím krídel 117,3 m je najväčším lietadlom na svete. Prázdne má hmotnosť 227 ton, ale s nákladom môže dosiahnuť maximálnu vzletovú hmotnosť až 589 ton. Obor sa po dráhe pohybuje na 28 kolesách a svoj náklad prepraví vzduchom vďaka šiestim motorom z Boeingu 747.
Paul Allen plánuje využívať lietadlo Stratolaunch ako štartovaciu platformu pri vysielaní rakiet do vesmíru. Podobnú technológiu vyvinula a testuje Virgin Galactic, ktorá takto chce lietať s malým raketoplánom s vesmírnymi turistami na suborbitálnu dráhu.
Samotný Allen bol aj pri zrode myšlienky lode SpaceShipOne. Za toto lietadlo získal v roku 2004 Allen a jeho partneri cenu Ansari X v súťaži založenej nadáciou X Prize na vytvorenie prvej súkromnej opakovane použiteľnej kozmickej lode.
SpaceShipOne slúžil ako základ pre kozmickú loď SpaceShipTwo, ktorú vyvinula spoločnosť Virgin Galactic Richarda Bransona.
Stratolaunch vynesie vesmírne rakety do stratosféry, namiesto toho, aby sa tam dopravili pomocou drahého prvého stupňa, ktorý spotrebuje veľa paliva. Podľa portálu The Verge už má firma prvého zákazníka. Je ním súkromná vesmírna spoločnosť Orbital ATK, ktorá prevádzkuje telekomunikačné satelity.
Orbital ATK uzavrela so spoločnosťou Stratolaunch Systems dohodu na použitie obrieho lietadla na štart rakety Pegasus XL, ktorá sa používa na vysielanie malých satelitov do vesmíru.
Prijímať závery o tom, ako nová platforma ovplyvní biznis vesmírnych letov je však trochu predčasné. Stratolaunch zatiaľ nikam nelieta a má za sebou len prvé metre na kolesách.
„Išlo o krok pri príprave lietadla na pozemné skúšky, testy motorov, taxi testy a nakoniec na prvý let,“ uviedla spoločnosť na svojom webe. Pokiaľ všetko pôjde dobre, Stratolaunch by mohol absolvovať svoj prvý skúšobný let v roku 2019.
Tu azda nezaškodí pripomenúť, že lietadlovú platformu na vynášanie rakiet a nákladov na orbitu má aj Boeing. Rozdiel je v tom, že okrídlený nosič štartuje vertikálne ako raketa a pristáva ako lietadlo. Rakety však vynesie podstatne vyššie ako lietadlá odkázané na vztlakovú silu atmosféry – až do výšky 100 kilometrov. Demonštračný let nosiča XS-1 je taktiež plánovaný na rok 2019.