Virgin Galactic opäť testuje. Spoločnosť britského miliardára Richarda Bransona začala so skúškami svojho osemmiestneho raketoplánu už v roku 2013. Po prvom testovacom lete nastala viac ako ročná odmlka a stroj prebudovali na nový typ paliva.
Let s novým typom paliva v posledný októbrový deň 2014 však dopadol tragicky. Raketoplán sa vo výške 16 kilometrov úspešne oddelil od lietadlového nosiča, ale krátko po zapnutí vlastného raketového motora nad Mohavskou púšťou explodoval.
Pri nehode zahynul jeden z pilotov – Michael Alsbury, druhý pilot Pete Siebold sa stihol katapultovať a, hoci so zraneniami, nehodu prežil.
Vyšetrovanie ukázalo, že haváriu spôsobila chyba pilota, keď Michael Alsbury príliš skoro aktivoval systém, ktorý má pri návrate pomôcť brzdiť raketoplán. Viedlo to k rozlomeniu a explózii raketoplánu.
Nová verzia raketoplánu už má poistku, ktorá takéto zlyhanie eliminuje. Virgin Galactic po viac ako dvoch rokoch od havárie obnovila 30. novembra 2016 skúšobné lety svojho raketoplánu. Počas letu trvajúcom 3:43 hod bol SpaceShipTwo pripojený k materskému nosiču White KnightTwo, aby sa otestovali aerodynamické vlastnosti zostavy.
Pri ďalšom testovacom lete 1. decembra sa mal raketoplán odpojiť a pomocou kĺzavého letu samostatne pristáť. Táto fáza však bola kvôli silnému vetru zrušená.
Podarilo sa to až pri treťom teste 3. decembra. Asi hodinu po štarte sa SpaceShipTwo pomenovaný VSS Unity oddelil od materského lietadla a počas skúšobného letu dosiahol výšku niečo vyše 15 km a letovú rýchlosť 740 km/hod. Asi po desaťminútovom lete raketoplán úspešne pristál.
Podľa Virgin Galactic išlo už o piaty let VSS Unity, ale prvý, pri ktorom sa raketoplán oddelil od nosnej platformy. Teraz bude nasledovať ešte množstvo skúšobných letov, aby sa podarilo raketoplán dôkladne otestovať v rôznych letových podmienkach.
Pôvodne mali začať komerčné lety už v priebehu roku 2015, aktuálny termín bude závisieť od výsledkov testovania a od udelenia príslušných povolení. V optimálnom prípade by sa tak mohlo stať v priebehu budúceho roku.
Služby Virgin Galactic chce pri výcviku kozmonautov využívať aj NASA, ale záujem je predovšetkým zo strany vesmírnych turistov. Pri hyperbolickom lete do výšky 100-110 km nad hranicu atmosféry zažijú pocit beztiaže, aj pohľad na zakrivený horizont našej planéty.