Sériovú výrobu automobilov Kia na Slovensku spustila v decembri 2006, do roku 2024 sa rodina ponúkaných modelov rozrástla. Aktuálne ich na oficiálnej stránke značky Kia nájdete až 18, čo je veľmi slušné portfólio, ktorým dokáže pritiahnuť potenciálnych klientov s rôznými požiadavkami od tvaru karosérie, pohonu a výbavy.
Naša redakcia dostala na test model, ktorý sa radí medzi stálice automobilky, jeho predstavenie bolo v roku 2003 a produkcia spustená už v roku 2004, teda dva roky skôr, ako značka výrobu zriadila i na našej pôde. Ak si lámete hlavu, ktorý model je na trhu 20 rokov a tipujete najmenšiu Kiu Picanto, trafili ste do čierneho.
Výhody
- jazdné vlastnosti
- moderný vzhľad
Nevýhody
- cena
- spotreba
Dnes sú v kurze SUV-čka a tak je na mieste zamyslieť sa, kto má ešte záujem o malé vozidlá a či vôbec dokážu osloviť dostatočný počet motoristov. Vďaka svojej kompaktnej veľkosti je Picanto ako stvorené na metskú premávku, o výhodách parkovania je zbytočné písať, stále platí, kde sa iný nevmestí, tohto drobca bez problémov zaparkujete.
Kia Picanto je voľba hlavne pre ľudí s obmedzeným rozpočtom, ktorí chcú čosi viac výbavy a majú vyčlenených 14 000 až 17 000 €, ktorí uprednostnia radšej nové auto pred jazdenkou. Vhodná je tiež pre študentov, začínajúcich vodičov i seniorov. Každý má vlastnú prioritu, pre ktorú je práve toto vozidlo skvelé – či už bude prihliadať na pohodlné nastupovanie, vystupovanie, ľahkú ovládateľnosť, tvar alebo moderné technológie a jazdných asistentov.
Ak niekto dokáže bravúrne klamať telom, tak v motoristickom svete by to bolo Picanto. Stačí sa pozrieť spredu, výrazná maska chladiča, vyššie posadená kapota, nové predné svetlomety ťahajúce po stredovú lištu vyvolávajú pocit, že ide o robustnejšie a väčšie vozidlo akým v skutočnosti tento drobec je. Nami testovaná verzia GT-Line mala 16″ disky a kolesá s rozmermi 195/45 R1. Pri vozidlách triedy A sa často zakomponujú prvky, ktoré vnášajú akýsi športový akcent, a ten sa nedá nevšimnúť pri najmenšej Kii.
Dizajnovo vydarená je i zadná strana, kde svetlá sú prepojené cez svetelnú lištu ťahajúcu sa cez dvere batožinového priestoru. Toto všetko výrazne napomáha k celkovému dizajnu, ktorý robí vozidlo príťažlivým. Kufor je však zúfalo malý, vhodný tak akurát na nákupy potravín.
Kabína je navrhnutá vkusne a trendovo, zároveň je dostatočne vzdušná, aby ste nedostali ponorkovú chorobu, naopak budete milo prekvapení dostatkom vnútorného priestoru. Materiály nie sú ako v prémiových vozidlách, no zas ani cena vozidla. Tvrdé plasty majú zaujímavú štruktúru, nepôsobia lacno, no rýchlemu poškriabaniu sa nevyhnete.
Vyzdvihnúť musíme tvar a prevedenie sedadiel, nasadanie aj vystupovanie bolo podstatne lepšie ako sme očakávali. Vzadu dve dospelé osoby s nižším vzrastom do 170 cm sa vedia pohodlne usadiť, horšie je to už ak majú pasažieri výšku 180 cm a viac. Vtedy ich kolená pocíti na chrbte vodič aj jeho spolujazdec vpredu.
V našej testovanej verzii boli sedadlá čalúnené umelou kožou. Športový, nastaviteľný volant ako i hlavica radiacej páky boli potiahnuté kožou. Ak by sme niečo interiéru vytkli, tak v týchto malých vozidlách, kde ide o priestor, má byť jednoznačne elektrická ručná brzda. Testovali sme auto v letných horúcich dňoch, 1,5-litrovú fľašu sme nedokázali umiestniť ani do otvorov v stredovom paneli či do dverí. Vystačiť si budete musieť s 0,75 l.
V malom Picante máte plne digitálny displej s údajmi o rýchlosti, otáčkach, spotrebe, dojazde. V strede umiestnený 8” dotykový LCD displej infotainmentu, má káblové pripojenie na Apple CarPlay a Android Auto, no i vlastný navigačný systém. Bezkáblové nabíjanie v našej GT-Line verzii bolo za príplatok. V kabíne sú umiestnené dva USB-C porty s funkciou rýchleho nabíjania, jeden je na palubnej doske, vedľa neho je i vstup USB-A, druhý na stredovej konzole vzadu. Nechýbala zadná cúvacia kamera.
Pocity z jazdy boli zmiešané, auto na vozovke sedelo dobre, ale na diaľnici bolo treba pedál riadne zošľapnúť a na odozvu dlhšie počkať, kým sa rozbehlo. Jednoznačne si vozidlo lepšie viedlo pri presunoch po meste, kde nebolo treba vyššie otáčky. Čo ale určite počas jazdy oceníte, je pomerne kvalitné odhlučnenie, ktoré sme si vychutnali najmä pri jazde na diaľnici.
Silnou stránkou nebola spotreba. Na diaľnici sme dosahovali hodnoty 6,2 až 6,5 l/100 km. Po meste to bolo o niečo menej a už tradične najmenej na okreskách, kde sme sa vedeli dostať aj pod 5 l/100 km.
Modernizáciou sa výrazne nezmenili rozmery vozidla. Dlžka je 3 605 mm, šírka 1 695 mm, výška 1 485 mm a rázvor 2 400 mm. Batožinový priestor je 255 l, po sklopení zadných sedadiel dostanete 1 010 l. Kia Picanto s 1-litrovým motorom stojí 13 990 €, 1,2-litrový model začína na cene 16 690 €. Najvyššiu verziu, Kiu Picanto GT-line, si kúpite od 17 890 €.
Nami testovaný model Picanto 1,2 DPi M5 GT-line MY25 mal výkon 58 kW (79 k) s maximálnou rýchlosťou 170 km/h. Za cenníkovú cenu 18 390 € sme dostali nemetalickú farbu Adventurous Green, bezpečnostné systémy ABS, asistenta na predchádzanie čelným zrážkam detegujúci automobily i chodcov, systém sledovania pozornosti vodiča s funkciou upozornenia na rozjazd vozidla vpredu, airbagy vodiča a spolujazdca, automatické prepínanie diaľkových svetiel, aktívny asistent udržiavania v strede jazdného pruhu zabraňujúci prekročeniu čiary, či inteligentný asistent rozpoznávania dopravných obmedzení. Vo výbave bolo tiež snímanie tlaku v pneumatikách, kotúčové brzdy, ISOFIX, alarm, imobilizér, štart/stop systém, predné LED svetlá, displej infotainmentu + 4,2″ prístrojový štít Supervision.
Napriek narastajúcim cenám si malé vozidlá vedia stále nájsť cestu k zákazníkom. Vo Francúzsku, Taliansku by v mnohých častiach a úzkych uličkách inými vozidlami ani neprešli. Kto hľadá malý automobil, ďalšou voľbou, konkurentom pre Kiu Picanto môže byť napríklad hybridné Suzuki Swift, alebo Hyundai i10.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.