Reklama

TEST KIA EV9 - Rodinný elektrický koráb púta rozmermi, ale aj komfortom

Tomáš Kuník

KIA sa so svojou novinkou EV9 snaží zaujať, a rovnako ako s EV6 sa im to darí už od základov. Výrazný hranatý dizajn s modernými prvkami púta pozornosť a zároveň je funkčný. Síce spotrebe rozhodne neprospieva, zabezpečuje nadštandardný priestor vo vnútri nielen pre posádku, ale aj prípadnú batožinu. EV9 je skutočne robustný elektrický koráb pre celú rodinu, ktorá zaujme parametrami, prekvapí priestorom a poteší vysokým komfortom.

Automobilky sa s príchodom elektromobilov upínajú skôr na väčšie autá, ktoré paradoxne nie sú práve tou ideálnou kategóriou. Väčšie rozmery, väčšia spotreba a zároveň nižší dojazd. Ten už však pri súčasnej generácii elektromobilov už nie je rozhodne takým strašiakom, ako by si niektorí ešte mohli mylne myslieť. Kategória SUV je však veľmi obľúbenou, čím sa stávajú aj zaujímavejšie z hľadiska očakávaného dopytu.

96 %
KIA EV9 je vydarený rodinný elektromobil. Ponúka naozaj nadštandardný vnútorný priestor, až sedem miesť na sedenie, skvelé spracovanie, výborný komfort aj pre pasažierov v druhom rade či veľmi dobré jazdné vlastnosti. Po stránke technológií rovnako obsahuje to najlepšie z platformy e-GMP – najnovší infotainment, 800 V systém, 99 kWh akumulátor, rýchle nabíjanie a stále veľmi solídny dojazd. Ak sa pozrieme aj na cenu a konkurenciu, ktorej nie je veľa, KIA EV9 má veľmi dobrú pozíciu.

Výhody

  • výborný vnútorný priestor
  • napriek priestoru rozumné rozmery
  • skvelé jazdné vlastnosti a komfort v prvom a druhom rade
  • najnovší systém, nové funkcie oproti predchádzajúcim modelom
  • solídny dojazd, rýchle nabíjanie

Nevýhody

  • zadné okno by si zaslúžilo stierač
Obsah pokračuje pod reklamou

KIA EV9 sa snaží konkurovať aj tým najväčším elektrickým SUV so šiestimi alebo siedmimi miestami na sedenie. Takýchto modelov s elektrickým pohonom nie je veľa. Ak nepočítame osobné dodávky, narážame len na dvojicu Tesla Model X a KIA EV9. Pozornosť pútala už od predstavenia, a to nielen rozmermi a vnútorným priestorom, ale tiež parametrami či zaujímavými zmenami z hľadiska funkcií. Samostatnou kapitolou je dizajn, ktorý sa prispôsobil súčasnému trendu.

V portfóliu elektrických vozidiel začali s razantnou zmenou dizajnu ešte s KIA EV6, ktorá doteraz priťahuje pohľady okolia vďaka odvážnym a dynamickým krivkám. Športový vzhľad sa pri EV9 pochopiteľne utiahol do úzadia a skôr nastúpil decentný, no stále výrazný vzhľad. Výrazne hranaté tvary sú kombinované s dizajnovými líniami najmä svetiel, ktoré dopĺňa množstvo malých detailov. KIA EV9 aj kvôli tomu pôsobí veľmi dobre, pričom v kombinácii s robustnými rozmermi rovnako láka oči okoloidúcich.

Hranatý dizajn síce nemá pozitívny vplyv na aerodynamiku, koeficient odporu vzduchu je napriek tomu slušných 0,28 cd. Keď sa však bavíme o rodinnom SUV, tieto čísla, rovnako ako spotreba, nie sú na prvom mieste v rebríčku priorít. Oveľa dôležitejšie sú čísla, ktoré hovoria o konkrétnych rozmeroch, a tie sú naozaj zaujímavé.

EV9 má na dĺžku 501 centimetrov, na šírku 198 centimetrov a na výšku 175 centimetrov. Rázvor je taktiež nadštandardný, a to až 310 centimetrov. Pohotovostná hmotnosť je 2625 kg, čo je už poriadne číslo, no opäť sa ju darí celkom dobre skryť. Samozrejme, rozmery a ani váhu sa nedá vyslovene oklamať, no jazda s KIA EV9 je skutočne veľmi príjemná a komfortná. Poteší nielen dynamika, ale aj parádne zvládnutý podvozok.

S hmotnosťou cez 2,6 tony má čo robiť, no robí to ukážkovo. EV9 samozrejme nema vzduchový podvozok ladený na štýl Mercedes-Benz, ktorý mimochodom nie každému vyhovuje, no ide o veľmi dobrý stred medzi jazdou ako „na vode“ a tvrdým podvozkom. EV9 je skôr stabilná, dobre zvláda aj zákruty, no zároveň skvelé žehlí menšie nerovnosti, a tie väčšie prenáša na posádku decentným spôsobom.

Dostupná je v dvoch rôznych motorizáciách – s pohonom zadných kolies alebo s pohonom všetkých kolies. My sme testovali výkonnejšiu verziu s dvojicou motorov a celkovým výkonom 283 kW, teda 385 koní, krútiacim momentom 600 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h pričom ako je z čísiel jasné, EV9 dynamika skutočne nechýba.

Prirodzene nemá byť žiadnym športovým autom, pri ktorom je dôležité zrýchlenie a ďalšie s tým súvisiace vlastnosti, no keď to budete potrebovať, vždy vám poskytne dostatok výkonu na bezpečné obiehanie či zrýchlenie, prípadne postačí na vaše potešenie alebo potešenie posádky. Ak by vám to náhodou nestačilo, budúci rok by sa do predaja mala dostať ešte výkonnejšia verzia. Presné parametre nepoznáme, no hovorí sa až o 576 konských silách.

Keď uvidíte EV9 prvýkrát naživo, pravdepodobne na vás nebude pôsobiť až tak robustne ako by ste očakávali. Avšak, čím viac času s EV9 strávite, tým lepšie navnímate skutočný priestor, ktorý ponúka. Práve v týždni, keď som mal EV9 na test, som potreboval previesť zopár vecí, pričom jedna z nich bola aj dvojmetrová chladnička. Pochopiteľne išlo o skvelú príležitosť, ako si s tým nová elektrická KIA poradí a prípadné aké kompromisy bude potrebné spraviť.

Vedel som, že ak sa zloží aj druhý rad sedadiel, mala by tam bez problémov vojsť, no v prvom momente som o tom skutočne pochyboval. Prišli sme na miesto, zložili druhý a tretí rad sedadiel, a chladnička tam bez problémov vošla. Práve tvar zadnej časti, kufrového priestoru, ktorý je ťahaný až dozadu bez rádiusu výrazne zlepšuje využiteľnosť. Získate tým aj viac priestoru na hlavu, ak by ste sedeli vzadu v treťom rade.

Tretí rad sedadiel je elektronicky sklápateľný priamo z kufra, druhý rad viete zložiť „odstrelením“, no hore ich dáte len manuálne. KIA EV9 je konfigurovateľná s rôznym typom sedadiel, pričom k dispozícii sú aj otočné. My sme mali štandardnú sedem miestu verziu s dvomi sedadlami vzadu. Čo sa týka prevážania, pri chladničke to neskončilo. Ešte väčšie prekvapenie prišlo pri nakladaní ďalších spotrebičov.

Opäť pri zložení druhého a tretieho radu sedadiel sa do EV9 zmestila širšia umývačka riadu, sušička a práčka. Tu sme pri nakladaní už posunuli predné sedadlá úplne dopredu, no napokon sme zistili, že to nebolo potrebné, nakoľko vzadu zostalo oveľa viac priestoru ako pri prevážaní chladničky. Skrátka KIA EV9 nie je len plnohodnotné rodinné auto, ale aj poriadne praktické. Ak potrebujete päť miest, k dispozícii máte luxusný kufor, ak potrebujete previesť väčšie veci, jednoducho zložíte aj druhý rad.

Obsah pokračuje pod reklamou

Keď budete potrebovať viac miest, vzadu nájdete dve ďalšie, ktoré sú síce menšie, ale aj pre deti alebo ako núdzové sedadlá poslúžia dobre. Keď by sme ale prešli ku konkrétnym číslam, objem kufra je v základnej zostave 333 litrov, po zložení sedadiel sa však navýši až na 2393 litrov. Zaujímavý je aj objem predného kufra, ktorý v prípade nami testovanej AWD verzii ponúka 52 litrov, ak by ste si ale zvoli slabšiu verziu, tá ponúka až 90 litrov.

Ak by vám ani tieto čísla nestačili, EV9 ponúka tiež ťažné, ktoré je pri AWD verzii uspôsobené až na ťahanie brzdeného prívesu s hmotnosťou 2,5 tony. V prípade nebrzdeného to je 750 kg a ak by ste chceli využiť aj priestor na streche, ten zvládne záťaž 100 kg. Všetky tieto parametre sú skutočne veľmi dobré, pričom EV9 nie je len praktická, ale ja naozaj komfortná. Aj tretí rad sedadiel je kvalitne spracovaný a ak vynechám priestor, sedí sa v nich dobre.

Prvý, ale aj druhý rad je na úplne inej úrovni. Vodič a spolujazdec má k dispozícii elektronicky nastaviteľné a vyhrievané sedadlá s funkciou odvetrávania. Nechýba ani základná masáž, ktorá je ale žiaľ len na vodičovej strane. Druhý rad sedadiel môžete vyklopiť stlačením tlačidla, ak nastupujete do tretieho radu. Nastavovať sa však dajú manuálne, a to ako sklon opierku, tak aj vzdialenosť sedenia. Napriek tomu sú ale vyhrievané a odvetrávane.

Samozrejmosťou je množstvo odkladacích miest, vrátane toho pod lakťovou opierkou či vo dverách. Nechýba bezdrôtové nabíjanie telefónu a aj keď to tam možno nevyzerá, štandardných tlačidiel je tu pomerne málo. Po ruke máte nastavenie teploty klimatizácie či intenzity, ako aj nastavenie hlasitosti. Priamo pod displejom sú tlačidlá zapracované do palubnej dosky, ktoré pôsobia dotykovo, ale je ich potrebné stlačiť.

KIA sa pri EV9 pustila do nového rozostavenia displejov, ako aj do novšieho softvéru. Zaujímavé je, že stredové spätné zrkadlo je možné prepnúť aj na zobrazenie kamery. Používať ho budete len pri väčšom náklade, nakoľko ak je špinavé zadné okno, rovnako je špinavá aj kamera. Medzi štandardný displej za volantom a dotykový displej bola vsunutá menšia obrazovka na ovládanie klimatizácie.

Tá je rovnako dotyková a ponúka najrýchlejší prístup k najdôležitejším nastaveniam, ale aj voľbu na rýchly prechod do podrobnejších nastavení. Osobne som sa s touto novinkou nedokázal úplne stotožniť, nakoľko obrazovka bola presne za volantom, a tak jej ovládanie pre mňa nebolo prirodzené.

Za zásadný problém by som to nepovažoval, no rovnako nie za ideálne riešenie. Samotný nový systém je však citeľne lepší, najmä má rýchlejšie reakcie a nechýbajú mnohé nové funkcie. KIA EV9 podporuje digitálny kľúč, vďaka čomu môžete auto odomknúť a naštartovať napríklad aj mobilným telefónom. Rovnako tu je prítomná podpora pre bezdrôtové Android Auto či Apple CarPlay a vylepšené boli aj funkcie priamo súvisiace s typom pohonu.

Zatiaľ čo v EV6 je predohrev riešený cez navigáciu, tu ho môžete spustiť na jeden klik na displeji. Bonusom je, že mnohé funkcie boli prenesené aj do aplikácie. Vďaka tomu môžete dať batériu zohrievať aj priamo z telefónu a taktiež si môžete dať zohriať sedadlá. Mnohé z týchto nových funkcií sa pravdepodobne dostanú aktualizáciou aj do starších modelov, no isté to nie je. Predohrev sa očakáva v prvom rade, no podpora pre bezdrôtové Android Auto alebo Apple CarPlay bude zdá sa doménou len novších modelov.

Samozrejmosťou je mierne odlišné rozloženie menu, navigácia ako taká je veľmi podobná pôvodnej verzii a rovnako presne dokáže počítať odhadovaný stav percent v cieli. Horšie je to už s plánovaním zastávok na nabíjanie, ktoré síce zvláda, no robí to vlastnou logikou. Nemôžete si nastaviť, s akými percentami by ste chceli prísť na nabíjačku alebo do cieľa. Táto časť je identická s EV6 alebo aj koncernovým Ioniq 5 alebo Ioniq 6. V zásade ide o mínus, ktoré by sa dalo opäť vyriešiť softvérovou aktualizáciou.

Zmenou si prešiel aj volant, a to z hľadiska dizajnu. Kopíruje dizajn exteriéru, teda v strede je výrazný hranatejší a mierne vystúpený. Celkovo ale jeho samotná veľkosť či tvarovanie nie je nijak zvláštne a do ruky padne veľmi dobre. Ovládanie je identické s ostatnými koncernovými modelmi. Za zmienku určite stoja aj materiály či celkové spracovanie, ktoré je opäť o niečo vyššie ako napríklad pri KIA EV6. Mäkké plasty kombinované s kožou. Nikde nič nevŕzga, všetko sedí dokonale na mieste.

KIA EV9 má ako prvá v rámci koncernu a zároveň na platforme e-GMP novú batériu s vyššou kapacitou. Celková kapacita je 99,8 kWh a využiteľná 96 kWh. Samozrejme, stále ide o 800 V systém, ktorý ale oproti EV6 či IONIQ 5 / 6 má o niečo nižšie napätie. To zároveň znamená, že maximálny nabíjací výkon je paradoxne nižší ako pri ostatných spomínaných modeloch. Dosiahnuť je možné približne 215 kW, no nabíjacia krivka je ešte viac stabilná.

Obsah pokračuje pod reklamou

V praxi to znamená, že nabíjací čas sa napriek zníženiu nabíjacieho výkonu a vyššej kapacite akumulátora dokáže nabiť z 10 na 80 % už za 24 minút. Je to síce o 6 minút dlhšie, ale stále ide o veľmi dobrý čas vzhľadom ku konkurencii. Pri testovaní som väčšinou nabíjal na staniciach ejoin s maximálnym výkonom do 160 kW. Práve pri nabíjaní nižším výkonom je nabíjacia krivka dokonale plochá.

Jedno nabíjanie som absolvoval aj v Dubnici nad Váhom na IONITY, kde som dosiahol maximálny nabíjací výkon necelých 200 kW, no v batérii som mal nad 30 percent. KIA EV9 samozrejme nemôže chýbať funkcia V2L, vďaka ktorej môžete z akumulátora vozidla priamo čerpať elektrickú energiu cez štandardnú zásuvku, a to s maximálnym odberom 3,7 kW. Zásuvka je prítomná v kufri, pričom k autu je pribalený aj externý adaptér.

Ide o skvelú vec, ktorú možno nebudete používať pravidelne, avšak využitie určite nájdete a funkciu oceníte. Pri KIA EV9 navyše spomínajú aj podporu pre V2G, teda využívanie vozidla ako záložný zdroj pre napájanie domácnosti, no podpora na Slovensku z pohľadu legislatívy je otázna a pretavenie do praxe určite ešte istý čas zaberie. Navyše pre túto funkciu je potrebné mať aj podporovaný wallbox, ktorý zatiaľ nie sú takmer vôbec rozšírené.

KIA EV9 je síce obrovské auto, avšak vďaka väčšej batérii sa automobilke podarilo udržať stále veľmi zaujímavý dojazd. Papierovo podľa normy WLTP je pri verzii RWD odhadovaný dojazd 541 kilometrov a pri verzii AWD ide o 497 kilometrov. Reálne čísla sú síce niekde inde, no minimálne sú porovnateľné s modelmi IONIQ 5 alebo KIA EV6. Do úvahy treba brať samozrejme aj fakt, že sme auto testovali v zime, čo spotrebu určite o niečo zvyšuje. Rozdiel robí aj to, že KIA EV9 má veľký vnútorný priestor, ktorý je potrebné vykúriť.

Napriek tomu sme počas testu dosahovali čísla, ktoré by sme očakávali. Spotreba sa líši veľmi od konkrétnej trasy, avšak štandardne sa pohybovali od 23 do 31 kWh / 100 km. Štandardné trasy po diaľnici vytlačili spotrebu na cca 28 až 31 kWh / 100 km, pričom po okresných cestách sme sa vedeli dostať práve do rozpätia 23 až 28 kWh / 100 km. Za celý týždeň sme s KIA EV9 prešli 974 km, pričom priemerná spotreba bola 28,3 kWh / 100 km.

KIA EV9 je vydarený rodinný elektromobil. Ponúka naozaj nadštandardný vnútorný priestor, až sedem miesť na sedenie, skvelé spracovanie, výborný komfort aj pre pasažierov v druhom rade či veľmi dobré jazdné vlastnosti. Po stránke technológií rovnako obsahuje to najlepšie z platformy e-GMP a aj celkovo medzi elektromobilmi v rámci kategórie. Najnovší infotainment, 800 V systém, 99 kWh akumulátor, rýchle nabíjanie a stále veľmi solídny dojazd. Ak sa pozrieme aj na cenu a konkurenciu, ktorej nie je veľa, KIA EV9 má veľmi dobrú pozíciu. Modelu KIA EV9 udeľujeme TIP REDAKCIE, zaslúži si!

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.