Toyota už viac ako desaťročie pracuje na špeciálnom type batérie, ktorá by mala byť tým, čo navždy zmení tvár elektromobility.
V súčasnosti existujú mnohé prekážky, alebo skôr dôvody, pre ktoré si ľudia nekupujú elektromobily vo veľkom. Samozrejme, je to cena, no pri vyšších kategóriách vozidiel sa cenový rozdiel už dnes stráca. Iným dôvodom je dojazd. Ten síce rastie, ale na úkor väčších a ťažších batérií.
Toyota to chce zmeniť. Síce nie je jediná a na podobných batériách pracujú dnes už desiatky firiem, no japonská automobilka sa chváli, že je s ich vývojom najďalej. Reč je o batériách s pevným elektrolytom, tzv. solid-state batteries (SSB).
Tieto batérie nemajú tekutý elektrolyt, ale pevný. Môžu mať celkom iný tvar ako klasické Li-Ion batérie (zväčša valčeky) a majú hlavne podstatne väčšiu energetickú hustotu. V neposlednom rade sú omnoho, omnoho bezpečnejšie. Svätý grál pritom už existuje roky, no zatiaľ niet spoločnosti, ktorá by bola schopná SSB vyrábať vo veľkom a hlavne lacno.
Aj preto desiatky firiem a tisícky výskumníkov pracujú na tom, aby tieto prekážky minimalizovali. Toyota tvrdí, že ich SSB sú už na spadnutie vďaka revolučnému (a samozrejme tajnému) zjednodušeniu výroby a už v roku 2028 bude mať na trhu elektromobil s SSB batériami, ktorého dojazd prekročí magických 1 000 km, presnejšie 1 200 km a batéria sa nabije za 10-15 minút.
Tým by sa už kompletne zmazal rozdiel medzi elektromobilom a klasickým spaľovákom nielen v dojazde na jedno nabitie/tankovanie, ale aj v čase potrebnom na doplnenie „paliva“. Keď si totiž zoberieme, že dnes na benzínke pri tankovaní doplna strávime pokojne aj 10 minút, budúci elektromobil Toyoty na tom bude podobne.
Navyše sa však Toyota nechala počuť, že ešte do konca tejto dekády, teda do roku 2030 chce mať elektromobil s dojazdom 900 míľ, teda takmer 1 500 km! Toyota na SSB batériách robí už roky a už roky o nich aj počúvame. Už roku 2020 ich Toyota predstavila oficiálne, v roku 2022 oznámila, že prvé vozidlá s SSB budú jej hybridy.
Mimochodom, Toyota nie je jediná, ktorá pracuje na SSB. Podobné plány oznámili prakticky všetky veľké automobilky. Všetky totiž veľmi dobre vedia, že SSB sú cestou ako dosiahnuť veľký dojazd a krátky čas nabíjania. Teda takmer všetci. Tesla totiž o SSB zatiaľ vôbec neuvažuje, minimálne nie verejne a oficiálne. Skôr naopak, sústredí sa na výrobu Li-Ion batérií typu 4680.
Nevýhodou SSB batérií je ale fakt, že potrebujú násobne viac dnes tak cenného lítia. Aj v tom ale vedci nevidia taký obrovský problém a pracujú na vývoji batérií bez potreby tohto vzácneho kovu.