Reklama

Toto sú najmenej ekologické autá za rok 2022. Je medzi nimi aj to vaše?

Tomáš Šmidák

Veľa ľudí pri téme elektromobilov často argumentuje tým, že ich emisie sú stále porovnateľné alebo dokonca horšie ako tie, ktoré vyprodukujú autá so spaľovacími motormi. Na tieto námietky zareagovala aj EÚ a tak v roku 2019 pomohla k vytvoreniu rebríčku Green NCAP, ktorý porovnáva množstvo emisií produkovaných jednotlivými automobilmi.

O tomto „porovnávači“ sme vás informovali už v októbri roka 2022, kde sme vám predstavili jednotlivé kategórie a tiež vtedajších najmenších a najväčších znečisťovateľov. Nakoľko však odvtedy pribudlo do rebríčka množstvo nových modelov je na mieste mierna aktualizácia.

Hodnotenie sme podrobne rozobrali v predošlom článku a tak si ho teraz len rýchlo zhrnieme. Každý model sa hodnotí podľa troch indexov: „Clean Air“, „Energy Efficiency“ a „Greenhouse Gas“.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Lowes Takes Photos

Clean Air Index označuje množstvo splodín, ktoré vozidlo emituje do ovzdušia prostredníctvom výfuku. Čím vyššie číslo, tým nižšie množstvo splodín, rovná sa lepšie hodnotenie. Energy Efficieny Index hovorí o objeme energie, ktoré auto potrebuje na svoju prevádzku. Čím vyššie číslo je, tým nižšie množstvo energie spotrebuje na svoju prevádzku, rovná lepšie hodnotenie.

Posledný „Greenhouse Gas Index je najnovší a pri jeho meraní sa výskumníci nesústreďujú len na emisie vyprodukované výfukovým potrubím ale aj na emisie z výroby vozidla a energie (elektriny/paliva) na jeho fungovanie. Čím vyššie číslo, tým menej emisií je vyprodukovaných, rovná sa lepšie hodnotenie. Výsledkom súčtu indexov je potom celkové hodnotenie, ktoré je vyjadrené hviezdičkami v počte 0-5. Nula je najhoršie a päť najlepšie.

Poďme ale na samotný rebríček. Začneme aktualizáciou výsledkov z roka 2022. TOP 5 najekologickejších áut obsadili výlučne elektromobily. Na jednej strane je to logické, nakoľko nemajú výfuk a tak Clean Air Index majú vždy desať bodov, na druhej strane ak by emitovali tak veľké množstvo emisií inde ako pri prevádzke (ako sa často hovorí) ich Greenhouse Gas Index by bol na tom veľmi zle. Avšak, nestalo sa tak.

Prvé miesto obsadil Hyundai IONIQ 5 vo verzii s 58 kWh batériou a zadným náhonom. Na druhom mieste skončilo NIO ET7 vo verzii so 100 kWh batériou a pohonom všetkých štyroch kolies a tretie miesto obsadil Renault Megane E-tech vo verzii EV60 a teda 60 kWh batériou a predným náhonom. So všetkých vyššie menovaných asi najmenej prekvapil Megane E-tech nakoľko je známy svojou veľmi nízkou spotrebou a teda dobrou efektivitou.

Keď už sme pri dobrej efektivite, štvrté miesto si uchmatla Tesla Model 3 so 60 kWh batériou a zadným náhonom a päticu uzatvára Cupra Born s 58 kWh batériou a zadným náhonom. Dalo sa však očakávať, že elektromobily výjdu z tohto porovnania ako víťazi. Poďme sa ale pozrieť na opačnú stranu spektra.

V TOP 5 najmenej ekologických áut roka 2022 nenájdeme ani jeden elektromobil, avšak svoje miesto si v ňom našiel jeden francúzsky prémiový plug-in hybrid. Prvé miesto patrí Genesis GV70 so štvorvalcovým benzínovým motorom 2,5 TGDI, zadným náhonom a automatickou prevodovkou. Druhé miesto obsadil Land Rover Range Rover vo verzií D350 s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou prevodovkou. Trojicu uzatvára DS 4 plug-in hybrid s predným náhonom a automatickou prevodovkou.

Rebríček teda potvrdil to, čo mnohí tvrdili už dávno. Plug-in hybridy nie sú tak „zelené“ ako sa o nich hovorí a často dosahujú dokonca horšie výsledky ako autá s klasickým spaľovacím motorom. Na štvrtom mieste skončilo Subaru Outback s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou prevodovkou a na piatom mieste skončila Kia Sportage s benzínovým motorom, pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou prevodovkou.

Pozitívne však je, že žiadne z áut nedostalo nula hviezdičiek. Genesis dostal jednu aj napriek tomu, že spĺňa najnovšiu normu 6d. Vyzerá to teda tak, že autá so spaľovacím motorom už ďalšiu emisnú normu skutočne „nedajú“. Túto predpoveď potvrdzuje aj definitívny zákaz predaja áut so spaľovacích motorov na území EÚ od roku 2035.

Rebríček 2023 tvoria zatiaľ len štyri modely. Najlepšie je na tom spomedzi nich nová Kia Picanto, ktorá dostala celkovo tri hviezdičky. Najhoršie je na tom VW Touran, ktorý dostal hviezdičky dve. O zmene poradia alebo pridaní nových modelov do tabuľky vás budeme samozrejme opäť informovať.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.