Už vypustenie slova „Motors“ z oficiálneho názvu firmy Tesla Motors pred pár mesiacmi mohlo signalizovať diverzifikáciu jej portfólia. Gigafactory produkuje už dnes batérie nielen pre elektromobily, ale aj pre záložné zdroje Powerwall.
Ich druhú generáciu predstavil Elon Musk nedávno spolu s fotovoltaickými škridlami pre solárne strechy. S prezentáciou súvisí aj kúpa sesterskej spoločnosti SolarCity vyrábajúcej fotovoltaické panely za 2,6 mld. USD. Hoci obchod ešte musia schváliť akcionári, ide viac-menej o hotovú vec.
Rast pokračuje
Chuť Tesly expandovať však nekončí. Najnovšie kúpila v Nemecku spoločnosť Grohmann Engineering, zaoberajúcu sa výrobou systémov priemyslovej automatizácie. Akvizícia súvisí hlavne so zámerom rozširovať produkciu automobilov. Tesla má momentálne kapacitu výroby 100 000 vozidiel ročne, čo bude jej rekordná produkcia.
Hlavne v súvislosti s rozbiehaním výroby lacnejšieho Modelu 3, ktorá má bežať naplno do konca budúceho roku, však Tesla chce zvýšiť výrobu až na 500 000 áut ročne v roku 2018. Najnovšie Elon Musk dokonca hovorí o výrobnej kapacite 600 000 vozidiel ročne.
Toto číslo však zrejme súvisí s prezentovaným zámerom postaviť druhú Gigafactory v Európe. Jej lokalitu má upresniť na budúci rok, ale táto fabrika by mala vyrábať nielen batérie, ale aj elektromotory pre Model 3 a možno aj kompletné vozidlá.
Má šancu aj Slovensko?
Nemecká akvizícia sa premenuje na Tesla Grohmann Automation a stane sa súčasťou novej divízie Tesly – Tesla Advanced Automation. V nemeckom meste Prüm bude vyrábať dôležité komponenty automatizačných systémov pre výrobné závody Tesla.
V budúcnosti Elon Musk vidí potrebu postaviť v Európe dva až tri výrobné závody. Jedným z perspektívnych uchádzačov by údajne mohlo byť aj Slovensko.
Tesla verí, že sa jej v krátkom období podarí exponenciálne zvýšiť výrobné kapacity, k čomu prispeje niekoľko montážnych pobočiek v USA, aj v zahraničí. Okrem zvýšenia objemu výroby to prispeje aj k redukcii nákladov a vylepšeniu obchodnej bilancie Tesly. Firma je totiž aj vďaka nepretržitým investíciám stále v červených číslach.
Možno aj to je dôvodom, prečo chce ukončiť bezplatné (či predplatené?) využívanie rýchlonabíjačiek Supercharger.
Kúpu spoločnosti Grohmann Engineering musia ešte schváliť nemecké regulačné úrady. Všetky náležitosti by mali byť ukončené začiatkom roku 2017 a Tesla chce postupne v Nemecku zamestnávať až 1000 vysokokvalifikovaných odborníkov na automatizačné systémy.