- #E-mobilita
- 4 min.
- 26.7.2023
Staré batérie z elektromobilov sú vraj na nič? V USA ich vyvažujú zlatom
Veľa sa o tom nehovorí, ale Čína ma prakticky monopol na recykláciu batérií pochádzajúcich z elektromobilov. S čoraz väčším rozvojom elektromobily bude tento segment rásť, dnes má hodnotu zhruba 11 miliárd dolárov, o päť rokov to má byť až 18 miliárd dolárov.
USA si začína uvedomovať, akú cenu majú batérie, resp. použité materiály. Nenápadná klauzula v americkom zákone o znižovaní inflácie vo veľkom motivuje spoločnosti, aby sa snažili recyklovať batérie z elektromobilov.
V zákone Inflation Reduction Act (IRA) sa totiž uvádza, že batérie recyklované v USA sa kvalifikujú ako batérie vyrobené v Amerike. To má veľký vplyv na dotácie bez ohľadu na ich pôvod. Očakáva sa, že výrobcovia začnú vo veľkom skupovať staré batérie z celého sveta.
Čo je také drahé na starých batériách? Minerály v nich, najmä lítium, kobalt a nikel, majú priemernú hodnotu od 1 000 eur do 2 000 eur na jeden elektromobil. Človek nemusí byť veštec, aby si uvedomil, že týchto materiálov bude v budúcnosti nedostatok. Ich nespornou výhodou však je, že sa dajú prakticky neobmedzene recyklovať bez toho, aby stratili svoje jedinečné vlastnosti.
Louie Diaz, viceprezident kanadskej firmy na recykláciu batérií Li-Cycle, ktorá dostala na továreň v New Yorku 375 miliónov dolárov od americkej vlády, hovorí, že sa dajú „recyklovať nekonečnekrát“. Batéria v elektromobile môže vydržať aj viac ako 10 rokov.
JB Straubel, CEO spoločnosti Redwood Materials, ktorá vo februári získala pôžičku od americkej vlády vo výške 2 miliárd dolárov. Má vybudovať komplex na recykláciu a renováciu batérií v Nevade. Straubel uviedol, že IRA zaobchádza s recyklovanými batériovými materiálmi ako s materiálmi získanými zo šrotu a nie vyťaženými spod zeme.
Známe recyklačné firmy Ascend Elements a Li-Cycle, ale i ďalšie chcú v blízkej dobe postaviť závody v Európe, no prístup k financovaniu a stimuly vďaka IRA v USA znamená, že výstavba fabrík na recykláciu batérií sa už rozbehla.
IRA doslova zmenila dopyt po materiáloch potrebných na výrobu batérií. Mike O’Kronley, CEO spoločnosti Ascend Elements, si tento prístup pochvaľuje: „Musíme si tieto cenné materiály ponechať, aby sme ich mohli vrátiť späť do elektromobility“.
Aktuálne je v USA veľmi malá recyklačná kapacita, no v Európe prakticky žiadna. Tu sa batérie drvia a posielajú do Číny na recykláciu. Teraz sa zdá, že dominancia Číny pomaly končí a začínajú sa preteky. Vyhrá ten, kto vykúpi viac starých batérií a kto z nich dokáže získať maximum, ideálne za minimálnu cenu. Napríklad texaská spoločnosť Ecobat zlepšila svoj proces obnovy, takže približne 70 % lítia z batérií je k dispozícii na recykláciu. Spoločnosť však očakáva, že keď recykláciu vylepší, zvýši využiteľnosť na viac ako 90 %.
Na dosiahnutí lepšej využiteľnosti záleží, pretože EÚ do ôsmich rokov nariadi minimálne množstvá recyklovaného lítia, kobaltu a niklu v batériách určených pre elektromobily. EÚ tiež onedlho zavedie prísne podmienky na recykláciu mimo Európy.
Určite by bolo prospešné, keby sa Slovensko spamätalo a začalo recyklovať batérie vo veľkom. Ak už sme raz automobilová veľmoc, nech si tento štatút udržíme aj po prechode na elektromobily.