Prvú rýchlonabíjaciu stanicu pre elektromobily s výkonom 350 kW spustilo koncom minulého roku aj Slovensko. Pri jej slávnostnom otvorení sa okrem zástupcov ZSE, automobiliek a novinárov, zúčastnil aj slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.
Ultrarýchla nabíjacia stanica je v prevádzke na ČS Slovnaft na R1 pri obci Budča pri Zvolene.
Progresívne Holandsko
Sú však krajiny, kde je elektromobilita podporovaná už dlhšie a po cestách jazdí výrazne vyšší podiel elektrických áut. Patrí k nim Nórsko, aj Holandsko, pričom práve v Holandsku vznikla pozoruhodná sieť rýchlonabíjacích staníc Fastned, ktorá už expanduje aj do zahraničia.
Čím je sieť Fastned zaujímavá? Predovšetkým ponúka okrem štandardných 50 kW stojanov aj rýchlonabíjacie porty s výkonom 175 kW a z nich budú niektoré ešte v tomto roku upgradované na 350 kW. Nazaškodí pripomenúť, že na elektromobily, ktoré takýto výkon budú schopné využiť, ešte len čakáme. Aj najnovšie Porsche Taycan zvládne maximálny nabíjací výkon „len“ 270 kW.
Ďalším benefitom siete Fastned je, že ponúka elektrinu výhradne z čistých obnoviteľných zdrojov. Na strechách nabíjacích staníc sú umiestnené solárne panely, ktoré prispievajú k výrobe elektriny pre nabíjanie. Ale hlavným zdrojom sú dodávky od energetickej spoločnosti, ktorá vyrába elektrinu z vetra. Elektromobily nabíjané na staniciach Fastned tak jazdia s naozaj nízkou uhlíkovou stopou.
Portál Cleantechnika publikoval rozvojové ukazovatele spoločnosti Fastned za prvé tri kvartály 2019 a čísla vyzerajú povzbudivo.
Tržby spoločnosti sa v 3. štvrťroku 2019 medziročne zvýšili o 171% na 1 048 000 EUR. Počet aktívnych zákazníkov, ktorí v minulom štvrťroku absolvovali aspoň jednu reláciu nabíjania, vzrástol v porovnaní s 3. štvrťrokom minulého roku o 143% na 30 852.
Do svojich elektromobilov si nabili 1 907 MWh elektrickej energie, čo je zvýšenie takisto o 171%. Počet nabíjacích staníc Fastned je aktuálne 109, čo je o 29 viac ako pred pol rokom.
Ide však o beh na dlhú trať. Aj s týmto úžasným rastom nie je zatiaľ spoločnosť zisková,hoci v septembri 2018 dosiahla sieť ako celok bod zlomu. Náklady na elektrinu, nájom, údržbu, pripojenie k sieti, čistenie staníc a pod., boli nižšie ako príjmy. Ďalším cieľom je dostať EBITDA (zisk pred zdanením, odpismi a započítaní úrokov) do čiernych čísel. Pri súčasnom trende vývoja to bude už čoskoro.
Expanzia do Európy
Popri ekonomickom raste sú pôsobivé aj ambície rozvoja samotnej siete. Zámerom spoločnosti je postaviť sieť s tisícom nabíjacích staníc v Európe.
To je méta, ktorá sa v praxi realizuje ťažšie, ako zámery prezentované na tlačových konferenciách, ale tvrdou robotou sa to nakoniec môže podariť. Firma už expanduje v Nemecku, kde je v prevádzke aktuálne 15 rýchlonabíjacích staníc Fastned pozdĺž diaľnic a čoskoro pribudne číslo 16.
Okrem diaľničných staníc Fastned spolupracuje s maloobchodným reťazcom REWE s cieľom ponúknuť rýchle nabíjanie na parkoviskách pri supermarketoch.
Aktivity rozvíja Fastned aj v Spojenom kráľovstve, kde v Sunderlande otvorila prvú stanicu s výkonom 175 kW (rozšíriteľnú na 350 kW). V severovýchodnom regióne UK Fastned otvorí aj ďalších 6 staníc.
Ďalším projektom vo Veľkej Británii je spolupráca s Transport for London (TfL) pri budovaní infraštruktúry rýchleho nabíjania v oblasti Londýna. Fastned je členom konzorcia, ktoré vybuduje 300 nabíjacích staníc ako prvý cieľ TfL.
Fastned mieri aj do Švajčiarska, kde pripravuje výstavbu staníc v dvadsiatke lokalít a tvrdo pracuje aj v Belgicku, ktoré chce pokryť podobne hustou sieťou, akú má už v Holandsku.
Pokrytie centier orgánov EU v Bruseli, Luxemburgu a Štrasburgu môže byť tiež vhodným stimulom pre európskych úradníkov, aby sa adaptovali na elektromobilitu.