Reklama

„Rimac nie je výlučne elektrický“. Experimentuje s pohonom na báze nanorúrok

Zdroj | Rimac
Juraj Procházka
Zdroj | Rimac
Zdroj | Rimac

„Rimac nie je výlučne elektrický – robí to, čo je v danej chvíli najvzrušujúcejšie,“ povedal Mate Rimac, šéf chorvátskej automobilky Rimac a Bugatti v rozhovore o jej budúcich vozidlách.

Rimac sa preslávil svojím elektrickým hyperšportiakom Nevera, ale skúma aj iné typy pohonných systémov. Najnovšie odhalil, že experimentuje aj s exotickou technológiou, ktorá zahrievaním kvapalných palív, ako je nafta a skvapalnený ropný plyn (LPG) vyrába elektrinu.

Mate Rimac pre britský časopis Autocar prezradil, že jeho inžiniersky tím za týmto účelom testuje použiteľnosť nanotrubičiek. Systém má ohrievať „chemicky odlišné“ kvapalné palivá, aby sa vytvorila elektrina potrebná na uvedenie elektromotora do pohybu. Ako príklady uviedol naftu, skvapalnený ropný plyn a vodík. Podľa prvých testov by mali nanorúrky dosahovať 80% prevádzkovú účinnosť.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Rimac – od hyperšportiakov k robotaxíkom. Automobilka na nich pracuje už roky

Nie je jasné, či ide o nejaký typ palivového článku, alebo úplne nový fyzikálno-chemický princíp. Automobilka pracuje na technológii s bližšie nešpecifikovaným start-upom, ale zatiaľ sa nedá potvrdiť, či auto poháňané nanorúrkami bude niekedy skutočne komerčne dostupné.

Zdroj | Bugatti-Rimac

Ak by sa to však podarilo, takýto typ pohonu by bol prínosom hlavne práve pri výkonných športových autách. Z veľkej časti, aj keď nie úplne, by totiž nahradil batériu, ktorá pridáva elektromobilom veľkú časť hmotnosti. Odľahčenie auta by bolo príspevkom pre lepšiu akceleráciu, prípadne dojazd.

Problémom je, že takýto systém, pokiaľ nebude spaľovať vodík, ale naftu, alebo LPG, stále bude produkovať emisie CO2, aj keď v menšej miere, ako klasický spaľovací motor. V súčasnej ére „zeleného údelu“ však nie sú tvorcovia legislatívy „nenulovým emisiám“ naklonení.

Pozrite si

Namiesto benzínu vodík – Toyota skúša najčistejší „spaľovák“

Automobilka má v pláne aj ďalšie neelektrické projekty, ale tie zrejme nebudú prezentované pod značkou Rimac. Hovorí sa o novom hyperaute Bugatti. V júni 2021 kúpila chorvátska firma kontrolný podiel v Bugatti a inžinieri z oboch spoločností v súčasnosti pracujú na hyperšportiaku, ktorý nahradí Bugatti Chiron. Elektromobil to však nebude, aj keď bez elektriny sa tiež nezaobíde.

Mate Rimac v decembri 2022 povedal: „Presne som vedel, ako chcem, aby vyzeralo ďalšie auto po Chirone, a začali sme svojpomocne vyvíjať spaľovací motor“. „Silne elektrifikované“ auto navrhnuté „s čistým štítom“ dostane „totálne šialený“ hybridný systém.

Nuž, možno to s tým prudkým nástupom elektromobility nebude také dramatické, ako to vyzeralo ešte pred rokom, či dvoma. Plány automobiliek a zákonodarcov narážajú na realitu a spotrebiteľský dopyt po drahých elektromobiloch tiež nenapĺňa očakávania v krajinách, ktoré obmedzujú ich dotácie.

Zdá sa, že spaľovacie motory (možno aj vďaka syntetickým palivám) dostanú šancu na prežitie o niekoľko rokov dlhšie, než sa predpokladalo. Lobujú za to omnoho väčší hráči, než Rimac.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.