Elektromobilita a batériové úložiská energie spolu do veľkej miery súvisia. Ak hovoríme o doprave s nízkou uhlíkovou stopou, musia byť elektromobily poháňané energiou z „čistých“ zdrojov. Sem by sme mali rátať aj jadrové elektrárne, s čím ekoaktivisti asi súhlasiť nebudú. Ale práve solárne a veterné elektrárne vnášajú do siete enormnú nestabilitu a bez veľkých vyrovnávacích úložísk sa nezaobídu.
Odborníkom je to dávno jasné a firmy ako Tesla už dodávajú aj riešenia na tieto problémy. Po vzore Tesly, ktorá vyrába záložné zdroje pre domácnosti, aj energetické podniky, sa teraz vydáva aj spoločnosť Rimac Technology. Firma oznámila spustenie novej značky Rimac Energy, vytvorenej s cieľom „urýchliť prechod k planéte s trvalo udržateľným pohonom“.
Rimac Technology je súčasťou Rimac Group, ktorá zahŕňa Rimac Automobili – tvorcu elektrického superšportiaku Nevera – a spoločný podnik s Porsche, Hyundai Motor Group a ďalšími investormi Bugatti-Rimac . Kým tieto dve spoločnosti sa zameriavajú na vývoj a výrobu elektrických vozidiel (EV), Rimac Technology vyrába batérie, konvertory a ďalšie systémy elektroáut pre vlastné EV, aj pre iných OEM odberateľov.
Zakladateľ a CEO Rimac Group Mate Rimac
Rimac Energy bude vyrábať stacionárne systémy na ukladanie energie (ESS) novej generácie. Vstup na trh so stacionárnymi systémami skladovania energie, na ktorom v súčasnosti dominuje Tesla, predstavuje pre chorvátsku spoločnosť významný míľnik.
V tlačovej správe firma uvádza, že stacionárne riešenia sú „nevyhnutné pre realizáciu plného potenciálu výroby energie z obnoviteľných zdrojov a pre dekarbonizáciu našich energetických sietí“. V Nemecku a v ďalších krajinách s vysokým podielom solárnych a veterných zdrojov by o tom mohli rozprávať. Po odstavení všetkých jadrových elektrární v Nemecku tam môže byť ešte „veselo“.
Nová divízia tvrdí, že využije odbornosť skupiny v oblasti elektromobilov a technológií batérií na vývoj riešení na ukladanie energie, ako aj rýchlych nabíjačiek s vyrovnávacou batériovou zálohou.
Ide o to, že pri extra výkonných rýchlonabíjačkách môže byť problém dostať okamžitý výkon rádovo až 1 MW priamo zo siete. Prídavná batéria je v tomto prípade riešením.
Campus Rimac ako má vyzerať po dokončení
Rimac už skôr predstavil batériové články so 46 mm dizajnom. Aktuálne má pracovať na zoštíhlení svojich batériových jednotiek, aby poskytovali čo najlepšiu mieru účinnosti konverzie. Zámerom Rimacu je napríklad zvýšiť účinnosť modelu Nevera zo 67 % na 75% s novými batériovými modulmi pred plánovaným spustením výroby v roku 2025.
Teraz sa Rimac Technology snaží využiť túto pokročilú technológiu batérií v riešeniach stacionárneho skladovania energie v rámci svojej novej značky Rimac Energy.
Firma odhalila, že Rimac Energy bude pôsobiť mimo rozsiahleho kampusu spoločnosti v Chorvátsku. Vývoj produktového portfólia Rimac Energy zahrnie stacionárne úložiská, komerčné a priemyselné aplikácie a vysoko integrované riešenia nabíjania s vyrovnávacou batériou. Dobrou správou je, že od návrhu, po výrobu pôjde o čisto európsky biznis.
Megawattové rýchlonabíjačky sú už vo vývoji a tento rok firma vyrobí pilotné systémy pre vybraných zákazníkov. Hromadná výroba by mala byť spustená v roku 2025. Postupne sa má kapacita výroby zvyšovať až na úroveň viac ako 10 GWh ročne.